ارائه راهکارهای عملیِ استفاده از سطوح بافت دار گچی به منظور بازسازی کمبود در اندودها و تزیینات گچی معماری

پایان نامه
چکیده

چکیده مرمت آثار تاریخی نه تنها رویکردی در راستای حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی مطرح می شود، بلکه در هر چه بهتر شدن سیمای ظاهری آثار به بیان راهکار می پردازد. مهم ترین شاخصه ها در این زمینه در نظر داشتن اصالت تاریخی و اصل زیبایی شناسی اثر است. در این پژوهش به بررسی بخش های تخریب شده ی اندودها و تزئینات گچی معماری، به عنوان یکی از این اختلالات پرداخته شده است و تاکید اصلی آن بر روی بازسازی بستر در کمبودها است. چرا که به همان میزان که نوع رنگ و نحوه رنگ گذاری حساس و با اهمیت است تدارک بستری مناسب برای رنگ نیز قابل توجه می باشد و در این راستا تمرکز اصلی بر روی بافت این سطوح قرار می گیرد. همچنین به بررسی جایگاه صحیح استفاده از سطوح زبره ی گچی در بازسازی انواع کمبودها پرداخته می شود. در واقع اهداف اصلی در این پژوهش بررسی درستی یا نادرستی روش هایی است که در بازسازی بستر کمبودها در اندودها تزئینات گچی معماری در ایران به کار گرفته می شود و در نهایت دست یابی به شیوه ای عملی جهت اجرای بهینه سطوح زبره ی گچی است تا مرمتگران بتوانند با بکارگیری آن در بهبود کیفیت کار تلاش کند و یا با استفاده از آن به پرورش نیروی متخصص جهت اجرای سطوح بپردازند. مطالعات بر پایه دو فرضیه پی گیری شد 1- استفاده از اندود بافت دار راه حل مناسبی برای بازسازی کمبودها در اندود و تزئینات معماری است. 2- با کنترل دانه بندی، رعایت زمان بندی مراحل اجرای اندود با توجه به گیرش ملات و استفاده از افزودنی های رنگی، میتوان به اندودهای زبره ی مناسب جهت بازسازی انواع کمبودها دست یافت. در بررسی فرضیات از منابع کتابخانه ای، مصاحبه، آزمایش و نمونه سازی استفاده شد. با توجه به بررسی ها و مطالعات انجام شده کمبودها به سه نوعِ؛ کمبودهای کوچک، کمبودهای غیر قابل بازسازی و کمبودهای بزرگ قابل بازسازی رنگی تقسیم بندی شد و نقش بافت در بازسازی بستر این کمبودها مورد بررسی قرار گرفت. در کمبودهای کوچک بافتی مشابه بافت سطوح اصلی پیشنهاد شد. برای کمبودهای غیر قابل بازسازی سطحی با بافت نسبتا خشن توصیه شد که به نوعی بازسازی لایه آستر تزئینات محسوب می شود و برای کمبودهای قابل بازسازی سطحی بافت دار با بافتی نرم تر اما متفاوت با سطوح اصلی در نظر گرفته شد. در اجرای سطوح بافت دار تنظیم دانه بندی مهم ترین عامل در دستیابی به بافت مناسب است. در این راستا عمل آوری ملات و زمان بندی در انجام مراحل می تواند در سهولت و کیفیت کار بسیار موثر باشد و بهتر است ملات بدون هیچ گونه افزودنی استفاده شود.

منابع مشابه

فناوری معرق‌های گچی تخمه گذاری در تزیینات معماری دوره صفویه

محور بنیـادین این پژوهش بر یافته‌های به دست آمده از مطالعات میدانی و بررسی‌های آزمایشگاهی است. این بررسی‌ها به منظور شبیه سازی نمونه های مطالعه شده است. لذا بخش عمده ای از مطالب ارایه شده، جزییاتی است که تاکنون در هیچ یک از منابع مکتوب، اعم از فارسی یا غیر فارسی وجود ندارد. در میان تزیینات معماری دوران اسلامی ایران، تزیینات گچی از آثار شاخص و قابل توجه هستند. در بین انواع این تزیینات، آرایشی یگ...

متن کامل

استفاده از میخ گچی، راهکاری برای استحکام ‌بخشی و ماندگاری آرایه‌ های معماری تاریخی

With regard to the dry climatic conditions of Iran, cob and gypsum mortars were used in architectural arrays of many regions of Iran, to create the scratch coat (Arriccio) and fine coat (Intonaco) in the historical periods. The thickness of the fine coat was often very low (one-two mm). In this regard, one of the examples is the City of Yazd. One of the buildings made in the eighth century (Isl...

متن کامل

فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت و مرمت تزیینات گچی محراب بقعه تاریخی پیربکران

در ایران مطالعات مدون و سازمان یافته ای در رابطه با شناخت فنی تزیینات گچ بری دوره ایلخانی صورت نگرفته است ولی می توان برخی از پژوهش های عمده در زمینه های مشابه را سرمشقی برای این هدف در نظر گرفت. از جمله مطالعات فنی انجام شده توسط م.میش مست نهی بر روی گچ بری های کوه خواجه سیستان را می توان نام برد که در آن عمده فرسایش قابل ملاحظه در نمونه ها یعنی پودری شدن لایه های گچ و خاک و انیدریته شدن این ل...

15 صفحه اول

آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت تزیینات گچی محراب مسجد جامع هفتشویه

بنای نیمه مخروبه ی مسجد جامع هفتشویه ، متعلق به دوره ی سلجوقی ، در حاشیه ی شرقی شهر اصفهان واقع شده است . این بنا تنها اثر تاریخی است که ، هم قدمت روستای هفتشویه را نشان می دهد و هم گویای قدمت و آبادانی روستاهای همجوار است . محراب ایلخانی این مسجد به سبب ارتفاع زیاد و تزیینات گچ بری متنوع و پرکار هم ردیف محراب های شاخصِ دوره ی ایلخانی قراردارد . تخریب گنبدخانه ی مسجد و قرارگیری محراب در شرایط ...

مجسمه های گچی سلجوقی

مجسمه‌های گچی در روند تبارشناسی و تاریخ نگاری هنر سلجوقی مهجور مانده است. این گونه کمال یافته حتی از آن روی که مصداق بارز و تجسم یافته اندیشه «تحریم شمایل نگاری» در شریعت و فقه اسلامی است؛ در احتساب ظرفیت­های هنری- صنعتی تمدن اسلامی نیز نادیده انگاشته و مورد بی­مهری واقع شده است.  با همه این تفاسیر وجود نمونه­های درخور توجه و برجای مانده مجسمه­های گچی از دوران سلجوقی، گواه آن است که هیچ عامل با...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده معماری و شهرسازی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023