امواج سولیتاری یون-آکوستیک در پلاسمایی که الکترون هایش دارای توزیع عام کاپا می باشند

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم پایه
  • نویسنده سیما دودمان
  • استاد راهنما محمود رضا روحانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1392
چکیده

در این پایان نامه میرائی لاندائو موج غبار – صوت (da) در پلاسمای غباری غیر مغناطیسی و بدون برخورد ، شامل الکترون ها‏ ، یون های منفی و مثبت ابر گرم با توزیع لورنتزی (کاپا) و ذرات غبار با توزیع ماکسولی ، با استفاده از معادله ی ولاسوف - پواسون ، بررسی شده است . نشان داده شده که نرخ میرایی به شاخص طیفی? ??، نسبت چگالی ها ، دماها و جرم های یون منفی به یون مثبت وابسته است (که به ترتیب ?_- ، ?_- و ?_- معرفی شده اند). چگونگی وابستگی نرخ میرایی به این مولفه ها بحث شده و نرخ میرایی بیشینه بدست آمده است. نتایج نشان می دهد با افزایش ?? و ?_-، نرخ میرایی زیاد می شود، همچنین در پلاسمایی که یون مثبت سبک تر (سنگین تر) از یون منفی است‏، افزایش ?_- نرخ میرایی را افزایش (کاهش) می دهد. افزایش ?_- نرخ میرایی را زیاد می کند. ویژگی های سالیتون های غبار صوت غیرخطی در پلاسمای غباری چهار مولفه ای شامل ذرات غبار دارای بار منفی‎ ‏،‎ ا‏‎لکترون ها‏ ، یون های منفی و مثبت با توزیع کاپا بررسی شده است. برای مطالعه سالیتون های غبار صوت دامنه دلخواه پتانسیل ساگدییف بدست آمده علاوه برآن برای تحلیل سالیتون های دامنه کوچک معادله ی ‎k-dv‎ حساب شده است. نشان داده شده که پهنا و دامنه ی این امواج به کاپا و چگالی یون های منفی وابسته است و تنها سالیتون های با دامنه ی منفی (سالیتون های رقیق) می توانند منتشر شوند. نتایج نشان می دهد که با افزایش کاپا و کاهش چگالی یون های منفی دامنه افزایش و پهنا کاهش می یابد. حضور یون های منفی در پلاسما و همچنین کاهش کاپا هر دو حد بالا و پایین عدد ماخ را کم می کنند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی اجمالی شکست هسته هایی که از نظر نوترون غنی می باشند

در این مقاله شکست مستقیم کولمبی هسته هایی که از نظر تعداد نوترون غنی هستند

متن کامل

بررسی پایداری امواج یون- آکوستیک غیرخطی با استفاده از شبیه‌سازی ذره‌ای پلاسما

In this paper with use of Particle in Cell (PIC) simulation method in one dimension the dynamic of ion acoustic soliton is studied. in this method the ions are monitored as particles and the electrons are assumed to be in thermal equilibrium. The dispersion relation of ion acoustic waves is investigated. The results are in good agreement with analytical results showing that in linear regime our...

متن کامل

بررسی امواج متناوب یون صوتی در پلاسمای الکترون – پوزیترون-یون با الکترونهای نافزونور و یونهای نسبیتی ضعیف(فروغ فرهادکیایی )

در این مقاله با توجه به اهمیت امواج متناوب یون صوتی (سنویدالها) در پدیده های غیر خطی پلاسما، تشکیل این امواج و چگونگی انتشار آنها در غیاب میدان مغناطیسی در یک پلاسمای نسبیتی سه مولفه ایی الکترون-پوزیترون- یون بررسی شده است. این پلاسما از الکترونهایی با تابع توزیع نافزونور، پوزیترونهایی با تابع توزیع ماکسول- بولتزمن و یونهایی با شرایط نسبیتی ضعیف تشکیل شده است. در این مقاله برای شناخت رفتار و خص...

متن کامل

فسفاتهای کلسیم بررسی و جود یک رشته جامدات که دارای ترکیب متغییرند و با فسفاتهای تری کلسیک را سب متناظر می باشند

دراین جا وجود یک رشته جامدات که با نسبت مشخص می شود (فسفات تری کلسیک ) و وجه امتیاز ترکیب آنها وجود ایونهای HPO و OH با نسبت است ، و ترکیب این فسفاتها را میتوان با فرمول زیر بیان کرد ? ? و 0 1 هنگامیکه 5/0 X است آپاتیتی بوجود میآید و با افزایش X بارزتر می گردد.بازای 5/0 Xاین جامدات (آمورف) بی شکل اند.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم پایه

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023