تصحیحی و تحقیق رساله «اخلاق شمسیه»

پایان نامه
چکیده

اسلام، همچون سایر ادیان الهی، اخلاق را به عنوان یکی از ارکان دین خود، معرفی می کند و از صدر اسلام تا کنون، علمای بزرگوار همواره در تبیین احکام و قوانین اخلاقی، به شیوه های گوناگون، کوشیده اند و آثار متعدد و فراوانی از خود به جای گذاشته اند. «اخلاق شمسیه» از جمله کتاب های اخلاقی است که احکام و اصول هنجارهای اخلاقی را به شیوه ای جذاب ارائه داده است. نویسنده آن، «حسن بن روزبهان شیرازی»، این کتاب را از روی کتاب «اخلاق محسنی»، به نام یکی از وزیران آن روزگار، یعنی شمس الدوله محمد، در قرن دهم هجری قمری نگاشته است. وی در این کتاب به مناسبت های مختلف حکایت هایی شیرین مرتبط با موضوع بحث آورده و نیز از اشعار و کلمات قصار بزرگان و حکما استفاده های فراوان کرده که همین امر موجب جذابیت این کتاب گردیده است. این کتاب به زبان فارسی در چهارده باب و یک خاتمه تنظیم شده است. از میان نسخه های موجود، سه نسخه از معتبرترین آنها، یعنی نسخه های آستان قدرس، مجلس شورای اسلامی، گلپایگانی، انتخاب و برای تصحیح و مقابله بررسی گردید. این سه نسخه به ترتیب مربوط به سالهای 1003 و 1046 و 1067 هجری قمری می باشند. کلمات کلیدی: اخلاق اسلامی قرن دهم هجری، حسن بن روزبهان شیرازی، کتابخانه آستان قدس، کتابخانه مجلس، کتابخانه گلپایگانی.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تصحیح و تحقیق اخلاق شمسیه

نسخه حاضر جزء متون روایی تلقی می شود. در مجموع این اثر از آثار اخلاقی-تعلیمی عصر صفویه است که تاکنون ناشناخته مانده است. امید است با احیای این چنین اثر نفیس علاوه بر آشنایی با نگارش زبان فارسی و نثر ادوار گذشته، راه گشای دانش پژوهان و همه کسانی باشد که سخنان پیشینیان را چراغ راه آینده می دانند.

تحقیق و تصحیح انتقادی رساله «فی أغراض ما بعد الطبیعة»

فی أغراض مابعدالطبیعة نام رسالة کوچکی از فارابی است که همانند بسیاری از آثار فارابی حجم اندکی دارد؛ ولی علی‌رغم حجم اندکش حاوی مطالب بسیار مهمی است و نقطة عطفی در تحلیل تعریف و موضوع مابعدالطبیعه محسوب می‌شود. از آن‌جا که این رساله تاثیر بسزایی در ارائة تعریف و موضوع مابعدالطبیعه بر نظام مابعدالطبیعی ابن‌سینا داشته و ابن‌سینا نیز در زندگی‌نامة خود نوشتش فهم خود را از غرض کتاب ...

متن کامل

تحقیق و تعلیق رساله خطی خلاصه الاخلاص

در پهنه ادب ایرانی فرهیختگانی پا به عرصه وجود گذاشته اند، که با بهره گیری از زبان شیوای پارسی، توانسته اند مطالب عالی و بلندمرتبه ای را به رشته تحریر درآورند. انتقال مبانی عرفان اسلامی که توسط بزرگانی چون ابن عربی، صدرالدین قونوی، ابن حمزه فناری و قیصری پایه گذاری یا شرح و بسط داده شده است ، به زبان فارسی نه چندان کار آسانی است . دشواری مطالب و نداشتن واژگان مناسب ، رسا و هم طراز با اصطلاحات عر...

15 صفحه اول

خلاصه رساله دکتری : تصحیح خطبه های نهج البلاغه و تحقیق در آن

موضوع رساله ختم تحصیلی دوره دکترای آقای محمد مهدی جعفری در رشته فرهنگ عربی و علوم قرآنی که در تاریخ 12/4/67 با درجه بسیار خوب به راهنمایی استاد محترم آقای دکتر سید محمد باقر حجتی به تصویب رسید ، پیرامون شناسائی و تصحیح نسخه خطی نهج البلاغه ابن شدقم است و انچه را که خوانندگان در این مقاله ملاحظه می فرمایند گزارشی است از نتائج تحقیقات نویسنده آن که امید است مورد توجه علاقه مندان قرارگیرد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023