عملکرد هنر در حوزه های سیاسی با توجه به هنر نقاشی در انقلاب مکزیک

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
  • نویسنده هدی دفتری
  • استاد راهنما زهرا رهبرنیا
  • سال انتشار 1392
چکیده

در اواخر قرن نوزدهم و شروع قرن بیستم دنیای انسان ها دچار تغییراتِ زیادی شد که سرعتِ روز افزونِ این تغییرات، همه ی جنبه های زندگی بشر از علم و فلسفه تا سیاست و اجتماع را در بر گرفت. هنر نیز از این جریانات به دور نماند. مسأله ی هنر و هنرمند متعهد مطرح شد و مخالفان و موافقان زیادی پیدا کرد. یکی از پیامدهای ناگزیرِ این تحولاتِ عمیق، نظریاتِ سیاسی و اجتماعیِ تازه ای بود که بیشتر دنیا را فراگرفتند. در این زمان جهان به نوعی عرصه ی منازعاتِ ایدئولوژی هایی بود که هر یک داعیه ی سعادت بشر را داشتند. یکی از کشورهایی که از این دگرگونی ها دور نماند مکزیک بود که با انقلابی که در آن اتفاق افتاد دچار تحولاتِ عمیق سیاسی و اجتماعی و فرهنگی شد. در این رساله، پرسش این است که آیا پرداختن هنر به مسائل سیاسی از ارزش های زیبایی شناسانه آن می کاهد؟ و آیا اصولا هنر از این قدرت برخوردار است که بر پیش برد اهدافِ ایدئولوژی ها موثر باشد؟ برای پاسخ به این پرسش ها، هنرِ انقلاب مکزیک به عنوان نمونه ای موردی و موفق از ارتباط هنر با سیاست، مورد مطالعه قرار گرفته است. نگارنده به این منظور، زندگی و آثار سه تن از نقاشان برجسته ی مکزیک را که به عنوان بزرگترین دیوارنگاران این کشور مطرح می شوند و آثار خود را در حمایت از حزب کمونیست مکزیک خلق کردند مورد بررسی قرار داده است. (پرداختن به دیوارنگاری از این جهت است است که شاید بتوان گفت این سبک نقاشی، بهترین راه ارتباط هنرنقاشی با توده هاست). روش مطالعه در این تحقیق، گردآوریِ اطلاعات به شیوه ی کتابخانه ای بوده است. پژوهش در پایان نتیجه می گیرد که فارغ از اینکه اندیشه های مطرح شده در یک ایدئولوژی درست یا غلط هستند، اگر هنرمندان با باورِ حقیقی به ایدئولوژی ها ( و نه از سر اجبار حکومت) وارد عرصه های سیاسی شوند و هنر خود را برای همراه ساختان توده ی مردم با آراءِ ایدئولوژیِ مورد نظر خود به کار گیرند، می توانند آثاری ماندگار و تأثیر گذار خلق کنند. خواه این آثار در حمایت از سیاست های دولتِ حاکمِ وقت باشند، خواه بر علیه آنها.

منابع مشابه

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

چهره نگاری در هنر نقاشی

این مقاله ضمن توجه به تعریف «پرتره»‌ و تناسب آن با چهره‌نگاری و اصطلاحات مشابه در نقاشی ایرانی، به ویژگی‌های چهره‌نگاری و عوامل مؤثر در چهره‌سازی مانند شبیه‌سازی، شخصیت‌پردازی، شرایط چهره‌سازی و تکنیک پرداخته و توضیحاتی درباره هر یک داده است. همچنین انواع کلی تقسیم‌بندی در چهره‌نگاری مانند خودنگاری، چهره‌نگاری با فضاسازی و چهره‌نگاری گروهی را با توجه به عوامل مهم و تأثیرگذار در چهره‌نگاری توضیح...

متن کامل

تقنین در حوزه هنر

قانون‌گذاری - وضع قواعد کلی، نوعی و لازم‌الاجرا- از شئون حکمرانی است و حکومت‌ها از این ابزار برای تنظیم روابط اجتماعی و نیز رسیدن به اهداف، مقاصد و «آرمان» خود بهره می‌برند. پرسشی که مطرح می‌گردد آن است که آیا هنر نیز می‌تواند موضوع تقنین و قانون‌گذای قرار بگیرد؟ و اگر جواب هم مثبت باشد این گستره وضع قواعد نوعی تا کجاست؟ در حوزه تقنین هنری باید بپذیریم که اصل بر عدم دخالت دولت در وضع قواعد است...

متن کامل

نقش اجتماعی و سیاسی هنر در مدینه فاضله فارابی با توجه به مفهوم سعادت

سعادت کلید واژه اندیشه سیاسی و اجتماعی فارابی و به طور کلی اندیشه مشاء است. او از سویی هدف از سیاست و اجتماع را رساندن انسان به سعادت می داند. به زعم ولی این هدف تنها در مدینه فاضله و ریاست نبی(یا فیلسوف) امکان پذیر است. از سوی دیگر او غایت هنر را هم رساندن انسان به سعادت معرفی می کند. مسئله این پژوهش بررسی رابطه هنر و اجتماع در اندیشه فارابی با توجه به مفهوم سعادت است. در واقع هدف از این مقاله...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023