فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه ی طرح حفاظت و مرمت آرایه های گچی بند آجری مسجد جامع عتیق اصفهان

پایان نامه
چکیده

در معماری اسلامی ایران، مساجد جامع از مهم ترین و شاخص ترین بناهای هر شهر محسوب می شوند. مسجد جامع عتیق اصفهان که گویای بیش از 800 سال هنر معماری ایران است، از جنبه های گوناگون هنری و معماری حایز اهمیت است. یکی از تزیینات شاخص در این بنای یگانه، آرایه های گچی بندآجری است که در منابع مکتوب از آنها با عنوان توپی گچی ته آجری نیز یاد می شود. در این پژوهش پس از پرداختن به نمونه های تاریخی آرایه های گچی بند آجری از دوره های آل بویه، سلجوقی و ایلخانی در مسجد جامع اصفهان، نقوش این تزیینات در چهار گروهِ هندسی، گیاهی، نوشتاری (اسماء و عبارات مقدس) و همچنین نقوش زنجیره ای دسته بندی شده و برخی از رایج ترین آن ها با نرم افزار autocad 2008 ترسیم و ویژگی های هر گروه به طور جداگانه بحث و بررسی شده است. در ادامه با اطلاعات حاصل از مطالعات میدانی، مشاهدات بصری، مدل سازی از فنون مختلف، روش های آزمایشگاهی کلاسیک و روش های دستگاهی شامل تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی (sem)، آنالیزهای حاصل از پراش پرتوی ایکس (xrd)؛ به شناخت مصالح و فنون ساخت این تزیینات پرداخته شده است. با توجه به فنون مختلف اجرای این تزییناتِ تلفیقی و موقعیت متفاوت قرارگیری این آرایه ها نسبت به آجرهای تکیه گاه، ویژگی های فنی هر تکنیک به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. فنون اجرای نقوش در این تزیینات نیز بر اساس شیوه ی شکل دهی در سه دسته ی گچبری، قالبی از نوع مهری و قالبی پیش ساخته طبقه بندی و مورد تحلیل واقع شده است. به جهت دستیابی به طرحی جامع و کارآمد در حیطه ی حفاظت و مرمت آرایه های مذکور، آسیب های آنها در راستای اطلاعات حاصل شده از فنون اجرایی، موقعیت های مکانی و سایر عوامل آسیب رسان، شناسایی و دسته بندی شد. در پایان با بیان پیشنهادات حفاظتی و مرمتی سعی در افزایش ماندگاری آرایه های گچی بند آجری مسجد جامع اصفهان شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت و مرمت تزیینات گچی محراب بقعه تاریخی پیربکران

در ایران مطالعات مدون و سازمان یافته ای در رابطه با شناخت فنی تزیینات گچ بری دوره ایلخانی صورت نگرفته است ولی می توان برخی از پژوهش های عمده در زمینه های مشابه را سرمشقی برای این هدف در نظر گرفت. از جمله مطالعات فنی انجام شده توسط م.میش مست نهی بر روی گچ بری های کوه خواجه سیستان را می توان نام برد که در آن عمده فرسایش قابل ملاحظه در نمونه ها یعنی پودری شدن لایه های گچ و خاک و انیدریته شدن این ل...

15 صفحه اول

آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت تزیینات گچی محراب مسجد جامع هفتشویه

بنای نیمه مخروبه ی مسجد جامع هفتشویه ، متعلق به دوره ی سلجوقی ، در حاشیه ی شرقی شهر اصفهان واقع شده است . این بنا تنها اثر تاریخی است که ، هم قدمت روستای هفتشویه را نشان می دهد و هم گویای قدمت و آبادانی روستاهای همجوار است . محراب ایلخانی این مسجد به سبب ارتفاع زیاد و تزیینات گچ بری متنوع و پرکار هم ردیف محراب های شاخصِ دوره ی ایلخانی قراردارد . تخریب گنبدخانه ی مسجد و قرارگیری محراب در شرایط ...

مطالعه فنی و آسیب شناسی محراب مسجد جامع اورمیه و ارایه طرح حفاظت و مرمت

در این پروژه مطالعاتی که با هدف ساختار شناسی و آسیب شناسی و ارائه طرح مناسب حفظ و مرمت محراب مسجد جامع اورمیه صورت گرفت ابتدا شیوه معماری دوره ایلخانی که در آن محراب ساخته شده، پرداخته سپس به محل و منشا کاربرد آن که تعیین کننده نوع ساخت آن می باشد اشاره شده است . مطالعات فن شناسی حاکی از وجود ترکیبات عمده ای نظیر ژیپس، انیدریت و کانی های رسی در گچبری است.در ادامه با توجه به مطالعه آزمایشگاهی و...

طرح حفاظت و مرمت مسجد جامع بسطام

بخش قابل توجهی از شکوه و عظمت معماری و نظم ساختاری موجود در شهرسازی دوره های تاریخی کشور ما در معماری مساجد ظهور و بروز یافته است.زیرا اغلب مساجد از نظر ابعاد،احجام ،مصالح و رنگ ،نسبت به سایر بناهای موجود در بافت های شهری متمایز بوده و به همین سبب به عنوان نشانه های شهری نقشی موثر در ایجاد خوانایی در بافت و راهنمایی عابرین ایفا می نماید.مساجد علاوه بر بعد عبادی ،نقشی محوری در کلیه فعالیت ها و ت...

تحلیل فن شناسی،آسیب شناسی و ارائه ی طرح حفاظت تزئینات گلی کوه خواجه سیستان

کوه خواجه تنها برجستگی سنگی دشت سیستان است که در 30 کیلومتری زابل قرار گرفته است و در آن آثاری از دوره های پارینه سنگی تا اواخر اسلامی وجود دارد. مهمترین آثار تاریخی موجود در این کوه مربوط به دوره ی اشکانی و ساسانی است که کهندژ در راس همه ی آنها قرار دارد. تزئینات موجود در کهندژ کوه خواجه در تاریخ هنر ایران اهمیت بسیار زیادی دارد. تزئیناتی شامل نقاشی ها، گچبری ها و تزئینات گلی که این نوع تزئینا...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023