بررسی الگوی نظام روایی در داستان های کوتاه مدرن ایرانی دهه 1380: رویکرد نشانه- معناشناسی

پایان نامه
چکیده

چکیده تحقیق حاضر به بررسی و تحلیل سه نمونه ی شاخصِ داستان کوتاه مدرن ایرانی، دهه ی1380 می پردازد و نظام روایی در رویکرد نشانه - معنا شناختی نوین را در تحلیل متون در نظر دارد. در این تحقیق بعد از ارائه ی پیکره ی آن، که شامل سئوالات و فرضیه ها است، به تعاریف و توضیحاتی از نظر زبان شناسان از جمله، پیرس، گرمس، پراپ، بارت و تولان پرداخته می شود و سپس پیشینه ای از روایت شناسی در ایران ارائه می گردد. همچنین پس از معرفی رویکرد روایت از منظر نشانه- معناشناسی و اصطلاحات کلیدی آن به تحلیل متن سه داستان «کابوس بیداری»، «وسوسه های اردیبهشت»، و «یک دسته موی سیاه» می پردازیم. در مجموع، هدف اصلی این تحقیق، بررسی کارکردهای نشانه-معنایی روایت در داستان های کوتاه مدرن، جهت کشف شرایط تولید و دریافت معنا در آن ها و بررسی مقایسه ای روایت مدرن و روایت کلاسیک و از سویی شناسایی عناصر شکل گیری روایت مدرن در راستای پاسخ به این پرسش اصلی است که تفاوت های اصلی نظام روایی در داستان های کوتاه مدرن با نظام روایی داستان های کوتاه کلاسیک در چیست؟ این بررسی نشان می دهد که چگونه روایت در داستان های کوتاه مدرن، متفاوت از داستان های کلاسیک است؛به این ترتیب که زمان سیال شده؛ مکان ها بسیار متنوع گشته؛ کنش جای خود را به شوش می دهد و آنچه داستان را پیش می برد؛ شوش است، زاویه ی دید، زاویه ی دید تک گویی -درونی شده؛ روایت دیگر خطی نیست و احساسات، ادراکات حسی و افکار ناخودآگاه راوی که یک شوش گر است، پیرنگ داستان های کوتاه مدرن را ساخته و نقطه ی عطف داستان می شود. در این مطالعه، مباحثی مانند کنش، تنش، شوش، مربع معنا، محور تنشی معنا و عناصر روایت ما را در تحلیل متن کمک می نمایند.

منابع مشابه

بررسی نشانه- معناشناختی ساختار روایی داستان کوتاه «حبلٌ کالورید»

چکیده: بنابر نظریه­ی «معناشناسیِ روایتِ» گریماس، از طریق برش متن، معنا به دست می­آید. در این فرایند معناسازی، کنش و شَوِش، به­عنوان عوامل گفتمانی مهم، باعث شکل­گیری گفتمان و ایجاد تغییر از وضعیتی به وضعیت دیگر و نیز حالت­های پس از تغییر می­شوند. کنش، نظام­های گفتمانی هوشمند، و شَوِش، نظام‌های گفتمانی احساسی را به­وجود می­آورد. داستان پایداری «حبلٌ کالورید»، قابلیت مطالعه از دیدگاه نشانه­معناشناسی نوی...

متن کامل

بررسی نشانه- معناشناختی ساختار روایی داستان کوتاه «حبلٌ کالورید»

چکیده: بنابر نظریه­ی «معناشناسیِ روایتِ» گریماس، از طریق برش متن، معنا به دست می­آید. در این فرایند معناسازی، کنش و شَوِش، به­عنوان عوامل گفتمانی مهم، باعث شکل­گیری گفتمان و ایجاد تغییر از وضعیتی به وضعیت دیگر و نیز حالت­های پس از تغییر می­شوند. کنش، نظام­های گفتمانی هوشمند، و شَوِش، نظام های گفتمانی احساسی را به­وجود می­آورد. داستان پایداری «حبلٌ کالورید»، قابلیت مطالعه از دیدگاه نشانه­معناشناسی نوی...

متن کامل

بررسی تعامل دو نظام روایی و گفتمانی در داستان رستم و اسفندیار رویکرد نشانه- معناشناختی

نشانه- معناشناسی روایی بر دو اصل کنش و تغییر استوار است. کنشگران در این نظام اغلب به شکل منطقی و بر اساس برنامه¬های از پیش تعیین شده پیش می¬روند تا به معنایی مطلوب و پایدار دست یابند. به نظر می¬رسد که در بافت داستان های اسطوره¬ای و حماسی، گفتمان غالب، گفتمان منطقی و روایی است. در این پژوهش داستان رستم و اسفندیار از شاهنامة فردوسی را از منظر نشانه-معناشناسی بازکاوی می¬کنیم تا با بررسی روابط معنا...

متن کامل

بررسی تعامل دو نظام روایی و گفتمانی در داستان رستم و اسفندیار رویکرد نشانه- معناشناختی

نشانه- معناشناسی روایی بر دو اصل کنش و تغییر استوار است. کنشگران در این نظام اغلب به شکل منطقی و بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده پیش می روند تا به معنایی مطلوب و پایدار دست یابند. به نظر می رسد که در بافت داستان های اسطوره ای و حماسی، گفتمان غالب، گفتمان منطقی و روایی است. در این پژوهش داستان رستم و اسفندیار از شاهنامه فردوسی را از منظر نشانه-معناشناسی بازکاوی می کنیم تا با بررسی روابط معنا...

متن کامل

نشانه¬ ـ معناشناسی ساختار روایی داستان «و ما تشاؤون» بر اساس نظریه گریماس

گریماس، معناشناس فرانسوی، کوشیده است الگویی منسجم جهت مطالعه روایت ارائه نماید. بر اساس آنچه از نظر وی و نشانه­معناشناسی نوین دریافت می­شود، شناخت متون ادبی دیگر مبتنی بر تحلیل مکانیکی و شناخت فرستنده و گیرنده نیست. بلکه مهم شناخت سیر تولید متن تا انتقال و دریافت است که شامل عناصر کنشی و شَوِشی و رخدادی می‌شود.   این مقاله به بررسی شرایط تولید و دریافت معنا در نظام گفتمانی روایی داستان «وما تشاؤو...

متن کامل

بررسی نقش گسست و پیوست در زنجیرة گفتمانی غزل های روایی حافظ (رویکرد نشانه - معناشناسی)

با توجه به ابعاد عمیق و پیچیده شعر حافظ تا کنون تحلیل های متفاوتی در باب ساخت معنایی غزلیات او مطرح شده است. بررسی ساختاری غزل ـ روایت های حافظ نشان از آن دارد که نه تنها ابیات مختلف یک غزل گسسته و جدا از هم نیست بلکه در یک زنجیره پیوستاری و پویا نمود می یابد. انسجام معنایی این دسته از غزلیات و ساخت روایی آن زمینه را برای تحلیل نشانه ـ معناشناسانه آن فراهم می کند. برای شناخت بهتر مناسبات درونی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023