طراحی و پیاده سازی عامل های هوشمند فراموش کار در بازی های رایانه ای

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی - دانشکده برق و کامپیوتر
  • نویسنده آریا برفر
  • استاد راهنما محمد تشنه لب
  • سال انتشار 1392
چکیده

تعریفی که به طور معمول از فرایند یادگیری شده است به دو چرخه ی آموزش و آزمون برمی گردد به این معنی که یادگیرنده ابتدا موضوعی را آموزش دیده و سپس برای ارزیابی میزان یادگیری خود، آزمونی مرتبط با آن می دهد. با توجه به تحقیقاتی که در حوزه ی آموزش و روانشاسی شده است ذهن انسان بسیار فراموش کار بوده و تنها راه مقابله با این حقیقت، تکرار مطالب آموزش دیده در زمان های مشخص می باشد. به عبارت دیگر چرخه ی دیگری به نام مرورهای به موقع به فرایند یادگیری باید اضافه گردد. اما زمان های مناسب برای مرور یک موضوع به پارامترهای متعددی همچون سختی موضوع، قدرت حافظه ی یادگیرنده و نحوه ی آموزش بستگی دارد. تلاش هایی که دانشمندان سال ها پیش در این حوزه انجام داده اند منجر به ارائه ی زمان هایی به صورت کیفی شده است. در این پایان نامه سعی بر این شده است که زمان های مناسب مرور برای یادگیری موضوعات مختلف به صورت کمی نیز محاسبه گردد. از آنجا که انجام مرور از پارامترهای متعددی تاثیر می پذیرد، لازم است که برای پیداکردن زمان های مناسب مرور، از روش های هوشمندی که در حل مسائل چندهدفه استفاده می شوند، بهره ببریم. در این پایان نامه برای پیداکردن زمان های مناسب مرور از مسیریابی استفاده شده است. مسیریابی عموماً با استفاده از روش هایی همچون الگوریتم های تصادفی، پیمایش گراف ها و الگوریتم های تکاملی انجام می شود. لازم به ذکر است که به دلیل تاثیر پارامترهای مختلف در تصمیم گیری، در این مساله نیاز به پیاده سازی الگوریتم های موردنظر به صورت چندهدفه می باشد که در این پایان نامه به انجام رسیده است. نتایج به دست آمده، تحقیقات گذشته را به طور کامل تایید کرده و از طرفی مقایسه ی بسیار مناسبی از نحوه ی عملکرد الگوریتم های هوشمند به صورت چندهدفه در مسیریابی ارائه می کند. بستری که در این پایان نامه ساخته شده است می تواند با تغییرات مشخصی تبدیل به یک سیستم آموزشی، منطبق بر ساختار ذهن انسان گردد که تاثیر بسیار زیادی در یادگیری خواهد داشت.

منابع مشابه

تطبیق موردی 9 بازی رایانه ای آموزشی با اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی های رایانه ای آموزشی

پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر اساس اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی است.  پرسش‌های اساسی این پژوهش عبارت‌اند از: 1. آیا بازی‌های رایانه‌ای آموزشی تولیدشده بر اساس استانداردهای طراحی بازی‌های رایانه‌ای جدی ساخته‌شده‌اند؟ 2. آیا بازی‌های رایانه‌ای آموزشی تولیدشده با عناصر و اصول عمومی طراحی بازی مطابقت دارد؟ روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری ای...

متن کامل

اصول طراحی و نقش بازی های آموزشی رایانه ای در آموزش نابینایان

  Teaching students with sensory disabilities have always been of interest to scholars and educational experts. One of the sensory disabilities is blindness. It should be noted that traditional methods of training these individuals do not have the necessary efficiency and it causes the reduction of motivation in the students. Thus, an evolutionary approach is necessary. Most computer games as i...

متن کامل

نقش بازی های رایانه ای در آموزش ریاضیات

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از بازی‌های مناسب و پر محتوا می‌تواند نقش به‌سزایی در امر آموزش و یادگیری در تمام افراد و به خصوص در کودکان داشته باشد. به دلیل آن‌که بازی‌ها شامل تفریح بوده و فعالیت‌های شامل تفریح نقش بزرگی در کسب مهارت‌های مختلف برای درک و یادگیری موضوعات مختلف و حل مسائل مربوطه را دارند، می توان از آنها در آموزش استفاده کرد. با توجه به اهمیت ریاضیات در تمام مقاطع تحصیلی و مشکلات ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی - دانشکده برق و کامپیوتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023