صحنه پردازی وفضاسازی در رمانهای جنگ (پل معلق،زمین سوخته، نخلهای بیسر)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده راضیه یغمایی
  • استاد راهنما اسماعیل صادقی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1392
چکیده

چکیده: «صحنه» و «فضا» ازعناصر تشکیل دهنده ی داستان کوتاه و بلند است. نقد داستان بدون در نظر گرفتن این عناصر اساسی بی ارزش و ناقص خواهد بود.واژه ی صحنه(setting) در تئاتر به معنی مکان و محل نمایش است و در ادبیات داستانی به محلی که وقوع رویدادها وحوادث داستان است اطلاق می گردد. واژه ی فضا(atmosphere) به معنی جو و آب و هوا در علم فیزیک است و در ادبیات داستانی به حال و هوایی که به خواننده هنگام ورود به دنیای مخلوق اثر ادبی دست می دهد، فضا و رنگ گویند. در رساله ی حاضر به بررسی این دو عنصر و ارتباط آن ها با عناصر دیگر داستانی پرداخته شده و هم-چنین این دو عنصر در سه رمان «زمین سوخته» احمد محمود، «پل معلق» محمدرضا بایرامی و «نخل های بی سر» قاسم-علی فراست مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از رساله ی حاضر شناخت عناصر «صحنه» و «فضا» در داستان، تفاوت آن ها با زمان ومکان و چگونگی این دو عنصر در رمان های جنگ است. صحنه و فضا در رمان «پل معلق» بسیارملموس و عینی ترسیم شده وفضا سازی با دقت و به صورت نمادین انجام گرفته است. در رمان «زمین سوخته» به علت انتخاب مکان (شهر اهواز) صحنه های کتاب همه دلهره آور و ترسناک هستند و فضا به علت جنگ، فضایی خشک وبی روح است. صحنه پردازی این کتاب به علت زاویه ی دید درونی، واقعی تر و عینی تر است. رمان «نخل های بی سر» به علت غلبه ی صحنه های جنگی، صحنه ها واضح تر، واقعی تر و فضای کتاب متشنج تر است اما صحنه و فضا در رمان «پل معلق» به علت درون مایه ی داستان که مرگ اندیشی نادر یعنی شخصیت اصلی است از دو رمان دیگر ملموس تر است وفضای داستان بیشتر احساس می شود. صحنه و فضای رمان های جنگ، اکثراً دلهره آور و ترسناک است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

شخصیت پردازی در رمانهای خوله القزوینی

چکیده شخصیت عنصر بارز و محوری در رمان است و چگونگی پردازش شخصیت توسط رمان نویس از سویی بیانگر دیدگاه و نگرش اوست و از سوی دیگر سطح فنی و هنری رمان  وشیوه نقل آن را به نمایش می گذارد .     خوله القزوینی رمان نویس معروف  کویتی دارای نگرش های دینی ، اززمره ادیبان متعهدی به شمار می رود که دارای آثار فراوان و شایسته نقد وبررسی است ولیکن این آثار، کمتر مورد مداقه و تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش ...

متن کامل

کارکرد هنری صحنه و صحنه¬پردازی در داستان حضرت سلیمان(ع) براساس سوره مبارکه نمل

صحنه‌ی داستان، بیانگر زمان، مکان و محیطی است که عمل داستانی در آن به وقوع می­پیوندد. صحنه در داستان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا داستان حتماً باید در جایی اتفاق بیفتد و در زمانی به وقوع بپیوندد. داستان حضرت سلیمان(ع) نیز نه تنها جزء داستان­هایی است که در آن صحنه و صحنه­پردازی اهمیت بسیاری دارد، بلکه از این منظر، هنری­تر از داستان­های بشری، ایفای نفش کرده است؛ به طوری­که هم بر رفتار شخصیت‌ه...

متن کامل

طراحی شیوه صحنه پردازی با تمرکز بر ناخودآگاه طراحی صحنه اتفاقی

فرایند طراحی صحنه به شکل قراردادی و معمول خود، بیش از آن که از ناخودآگاه ذهن طراح ناشی شود، بیشتر معطوف به حوزه خودآگاه طراح است. این در حالی است که ناخودآگاه از قدرت بی نظیری برخوردار است و هنرهای تجسمی مدرن با شیوه هایی نظیر هپنینگ و آبستره، به شدت به سمت آن حرکت کرده اند. طراحی صحنه مرسوم، همچنان از قواعد مشخص استفاده می کند؛ تا جایی که در بسیاری مواقع، صحنه پردازی بیشتر به بستری سه بعدی به ...

متن کامل

طراحی سیستم برای صحنه پردازی تئاتر

چکیده: دنیای جدید تئاتر بی تردید مرهون نظریات آدولف آپیا ((adolphe appia وگوردن کریگ (gordon craig) انگلیسی است. از ورای آراء آنها بود که طراحی صحنه به عنوان مهم ترین تحول تئاترجدید، دنیایی دیگر را کشف کرد. اما در این میان آنچه حائز اهمیت جلوه می کند آن است که تا کنون تقریبا قواعد مشخصی برای طراحی صحنه تئاتر و چگونگی مراحل طراحی در این عرصه تدوین نشده است ومعمولاٌ همه چیز به دست قریحه و تجارب ک...

متن کامل

کارکرد هنری صحنه و صحنه¬پردازی در داستان حضرت سلیمان(ع) براساس سوره مبارکه نمل

صحنه ی داستان، بیانگر زمان، مکان و محیطی است که عمل داستانی در آن به وقوع می­پیوندد. صحنه در داستان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا داستان حتماً باید در جایی اتفاق بیفتد و در زمانی به وقوع بپیوندد. داستان حضرت سلیمان(ع) نیز نه تنها جزء داستان­هایی است که در آن صحنه و صحنه­پردازی اهمیت بسیاری دارد، بلکه از این منظر، هنری­تر از داستان­های بشری، ایفای نفش کرده است؛ به طوری­که هم بر رفتار شخصیت ه...

متن کامل

شخصیت پردازی زنان در سه رمان جنگ ایران

رمان جنگ، شرح احوال رشادت ها و ظلم ستیزی دلاورانی است که برای حفظ شرف ، حیثیت و فضایل انسانی در مقابل متجاوزان به پا خاستند و در این میان زنان نقش برجسته‌ای را در پیشبرد جنگ ایفا کردند. با بررسی سه رمان ، ریشه در اعماق، گلاب خانم وسرود اروند پی خواهیم برد که زنان در عرصه های مختلف چگونه ایفای نقش کردند؟ درمقاله حاضر زنان به مادران وهمسران شهید،مادران جانباز،همسران جانباز،زنان مهاجروآوارگان جنگ،...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023