بررسی تصویر زن در دیوارنگاره های کاخ چهلستون اصفهان، عنوان بخش عملی: آلبوم زنان صفوی (به شیوه تصویرسازی قدیم و جدید)

پایان نامه
چکیده

کاخ چهلستون اصفهان همواره به عنوان یکی ازمهمترین آثارتاریخی و فرهنگی ایران درزمان سلطنت شاه عباس اول و دوم ساخته شده و مورد توجه قرارگرفته است. دیوارنگاره های کاخ حاکی ازفرهنگ و تفکرشاهان وچه بسا مردم آن زمان(عهد صفویه) بوده و به راستی سندی است که عقاید آنان را به روشنی بیان می دارد. هدف ازنگارش این پایان نامه با استفاده ازروش کیفی- تاریخی، بررسی تصویر زن آن روزگاراز منظرموضوع و محتوا وزیبایی شناسی(فرم ورنگ) دربسترهنراسلامی است وازاین رهگذربه پرسش هایی که درذیل این سطورمی آیند و همچنان بی جواب مانده اند، پاسخ داده می شود. 1.جایگاه زنان صفویه دراذهان درباریان و اجتماع آن روزگار چگونه تعیین شده است؟ 2.آیا تصویرگری زنان صفویه به روی دیوارنگاره ها تنها جنبه نمادین داشته یا خبرازارزش های اجتماعی آنان می رساند؟ . برای پی بردن به چنین ارزش هایی،اگرفرض شود که جایگاه زنان آن دوران، جایگاهی رفیع،ثابت وپایدارنبوده است پس چگونه می توانیم مشاهده گرچنین تصاویری به روی دیوارنگاره ها باشیم. درواقع به عنوان یافته های این تحقیق ازنظریات وعقایدی سخن رانده می شود که درآن قلمروزمانی جریان داشته وسبب شکل گیری تصویرزن به روی دیواره های کاخ چهلستون شده است. سرانجام به عنوان نتیجه حاصل آمده باید گفت که زنان همانند مردان درآن زمان، مورد توجه و عنایت شاه قرار داشتند وبا اینکه ازچنان آزادی ای برخوردارنبودند همانگونه که قابل رویت است، با شکوه و زیبایی خاصی به تصویردرآمده اند و دلیلش می تواند آن باشد که این تصاویربه دستور شاه و برای مکانی به تصویردرآمده اند که محل اقامت مهمانان خارجی شاه بوده است. روش تحقیق دراین رساله توصیفی و تحلیلی است وجمع آوری منابع ، مشاهده ای وکتابخانه ای می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

خوانش انتقادی بازنمایی تصویری «نبرد چالدران» در کاخ چهلستون اصفهان

        نبرد تاریخی چالدران، بارها در قالب متون مکتوب و تصویری بازنمایی شده­است. یکی از شناخته شده­ترین این بازنمایی­ها دیوارنگاره­ایست که در تاریخ 1210 ه.ق –سال تاجگذاری آقا محمدخان قاجار- بر دیوارکاخ چهلستون اصفهان نقش شد. قاجاریه از بازتولید این روایت در جهت مشروعیت بخشی به حکومت خود و تثبیت قدرت نوپای قاجاری بهره برد. اما پیش­تر در عصر صفوی این نبرد که شکستی سنگین را برای ایران در پی داشت، ...

متن کامل

بازخوانی و تحلیل دیوارنگاره های کاخ چهلستون اصفهان با رویکرد آیکونوگرافی

کاخ چهلستون اصفهان، یکی از زیباترین بناهای به یادگار مانده از دوره صفویان است که همواره در طول تاریخ توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. در مورد ساخت کاخ و همچنین تزئینات آن از جمله دیوارنگاره ها، نظریه ی قطعی وجود ندارد و بر طبق اسناد موجود، این کاخ یکی از عمارت های مورد توجه صفویان بوده، و به منظور پذیرایی از مهمانان و سفیران خارجی ساخته شده است. معماری کاخ و نیز تمام تزئینات آن ...

مقایسه تطبیقی – تحلیلی نقش سفالینه بر دیوارنگاره های دوره صفویه با سفال های این دوره با تمرکز بر نقوش کاخ چهلستون اصفهان

آثار هنری به تعبیر زبان بصری و گویای واقعیت‌هایی است که در هر دوره، متأثر از شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و فضای حاکم بر جامعه، دستخوش تغییر و تحولات چشمگیری گشته است. دراین‌بین هنر دیوارنگاری بستری مناسب برای شرح و بسط این تحولات است. این پژوهش باهدف تحلیل نقش، فرم و جایگاه سفالینه در دیوارنگاره‌های دورۀ صفوی و مطالعه تطبیقی آنها با سفال‌های این دوره با تمرکز بر نقوش دیوارنگاره‌های کاخ...

متن کامل

بررسی کارکردی کاخ چهلستون (کلاه فرنگی) قزوین

دغدغه طراحی فضا یکی از مسائل مهمی است که انسان از ابتدای موجودیت خود به آن پرداخته است. ولی امروزه با رشد سریع جوامع این فرایند طراحی فضا دچار اغتشاش گردیده است. روند طراحی فضا و مکان باید بر مبنای هویت گذشته آن، برآورده نمودن نیاز امروز و آفرینش فضا برای آینده صورت پذیرد تا بنا عنصری قابل درک برای  استفاده‌کنندگان باشد و از سوی دیگر ماندگاری در ساختار کلان شهر را ایجاد نماید، این مقاله سعی دار...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023