پیکربندی روی گروهها و نیم گروههای توپولوژیکی

پایان نامه
چکیده

در سال 2001 برای اولین بار مفهوم پیکربندی یک گروه معرفی شد و ثابت شد که یک گروه میانگین پذیر است اگر و تنها اگر، هر دستگاه معادلات همگن پیکربندی، دارای جواب ناصفر و نامنفی باشد؛ ثابت می کنیم که اگر دو گروه دارای پیکربندی یکسان باشند آنگاه میانگین پذیری یکی، میانگین پذیری دیگری را نتیجه می دهد و عدد تارسکی دو گروه هم پیکر نیز مساوی خواهند بود. از آن زمان تاکنون این مفهوم بیشتر در حوزه نظریه گروه ها گسترش پیدا کرده است و خواص گروهی بسیاری از تساوی پیکربندی دو گروه نتیجه شده است. برای مثال ثابت شده است که اگر دو گروه دارای پیکربندی یکسانی باشند و یکی از آنها آبلی (به ترتیب، متناهی) باشد دیگری نیز آبلی (به ترتیب، متناهی) است و دو گروه یکریخت هستند. یکی از اهداف این رساله، اثبات یکریختی دو گروه هم پیکر برای گروههایی مثل گروه های برنساید آزاد، گروه های مانده متناهی وfc – گروه هاست. همچنین برای رده ای از گروه ها ثابت می کنیم که اگر دو گروه متناهی تولید شده دارای پیکربندی یکسان باشند در این صورت عدد اصلی این دو گروه برابر است و آنها دارای زیرگروه های مرکز و جابجاگر یکریخت هستند ضمن اینکه برای یک گروه متناهی با استفاده از فرمول استرلینگ، تعداد عناصر مجموعه پیکربندی های گروه را به دست می آوریم. در این رساله پیکربندی یک نیم گروه را نیز بررسی می کنیم و ارتباط آن را با میانگین پذیری به دست می آوریم؛ در واقع مفهوم جدیدی از میانگین پذیری گروه و نیم گروه را تعریف می کنیم که از پیکربندی گرفته می شود و شامل میانگین پذیری داخلی گروه و میانگین پذیری نیم گروه ها است.یکی از اهداف این رساله، اثبات یکریختی دو گروه هم پیکر برای گروههایی مثل گروه های برنساید آزاد، گروه های مانده متناهی وfc – گروه هاست. همچنین برای رده ای از گروه ها ثابت می کنیم که اگر دو گروه متناهی تولید شده دارای پیکربندی یکسان باشند در این صورت عدد اصلی این دو گروه برابر است و آنها دارای زیرگروه های مرکز و جابجاگر یکریخت هستند ضمن اینکه برای یک گروه متناهی با استفاده از فرمول استرلینگ، تعداد عناصر مجموعه پیکربندی های گروه را به دست می آوریم.در این رساله پیکربندی یک نیم گروه را نیز بررسی می کنیم و ارتباط آن را با میانگین پذیری به دست می آوریم؛ در واقع مفهوم جدیدی از میانگین پذیری گروه و نیم گروه را تعریف می کنیم که از پیکربندی گرفته می شود و شامل میانگین پذیری داخلی گروه و میانگین پذیری نیم گروه ها است.

منابع مشابه

شبه یکنواختیها روی نیم گروههای توپولوژیکی و تتمیم دوم

در این پایان نامه تتمیم دوم شبه یکنواختی هایی را که بطور طبیعی روی یک نیم گروه توپولوژیکی با عضو همانی القاء می شوند مورد مطالعه قرار می دهیم. بویژه نشان می دهیم که اگر x یک نیم گروه توپولوژیکی با عضو همانی و انتقالهای چپ باز باشد آنگاه تتمیم دوم شبه یکنواختی چپ x را می توان بعنوان یک نیم گروه توپولوژیکی که شامل فضای توپولوژیکی x بعنوان زیر نیم گروهی چگال می باشد در نظر گرفت.

15 صفحه اول

نیم گروههای توپولوژیکی فشرده شمارای دنباله ای

در این رساله خواص توپولوژیکی و جبری نیمگروهها توپولوژیکی فشرده شمارای دنباله ایی را بررسی می کنیم و ثابت می کنیم که نیمگروههای فشرده شمارای دنباله ایی شامل نیمگروههای دو-دوری نیستند.

15 صفحه اول

قضیه ریس برای نیم گروههای توپولوژیکی ساده

در این پایان نامه ابتدا ساختار نیم گروههای معکوس توپولوژیکی 0- ساده فشرده شمارا را توصیف نموده و سپس نیم گروههای توپولوژیکی را که تحت شرایط خاص پاراگروه توپولوژیکی می شوند مشخص می نمائیم، سپس به بررسی شرایطی می پردازیم که تحت آن نیم گروه توپولوژیکی ساده پاراگروه توپولوژیکی می شود.

15 صفحه اول

دینامیکهای توپولوژیک روی نیم گروهها

در این پایان نامه با بررسی خواص مجانبی مدارهای سیستم دینامیکی ‏‎x,t‎‏ که ‏‎x‎‏ یک فضای هاسدورف فشرده و ‏‎t‎‏ یک نیم گروه است، یک ساختار مناسب بازگشتی روی سیستم مورد نظر می سازیم. اینکار با استفاده از خواص جبری فشرده سازی استون-چخ نیمگروه ‏‎t‎‏ صورت می پذیرد و در انتها نتایجی مشابه با قضایای چند بازگشت بیرکهف و واندرواردن که که قبلا برای سیستمهای دینامیکی روی گروهها ثابت شده بود، برای سیستم دینا...

15 صفحه اول

خواص نقطه ثابت برای نمایش توسیع ناپذیر نیم گروههای توپولوژیکی

در این پایان نامه پس از تعاریف اولیه نمایش مجانبی توسیع ناپذیر وقضایای نقطه ثابت وهمچنین خواص این نقاط برای نیم گروههای توسیع ناپذیر را بیان می کنیم ودر ادامه پس از بیان قضیه دمار، نتیجه مهمی از آن را به دست خواهیم آورد.در فصل آخر قضایای غیر خطی ارگودیک را بررسی می کنیم.و در آخرتعمیم یافته ی قضایای غیرخطی ارگودیک را بررسی خواهیم کرد.

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده علوم پایه

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023