تغییرپذیری در معماری-فضایی برای تجربه های هنری و اجتماعی

پایان نامه
چکیده

معماری در تعامل با جامعه ای که دینامیک و پویایی از ویژگی های آن است شکل می گیرد. پیشرفت های تکنولوژیک و تغییرات اقتصادی و اجتماعی دنیای امروز سبب بروز تغییراتی در مفهوم مکان و نیازهای بشر گردیده است. این تحولات انسان را از ایجاد کارکردهای ثابت در محصولات بر حذر داشته و شکل گیری آزادانه تر رفتارها در فضا و نیاز روزافزون به برقراری تعاملات چهره به چهره را به دنبال داشته است. بر همین مبنا در این پژوهش، مفهوم تغییرپذیری و دستیابی به کنشی متقابل میان فضای معماری و کاربران آن بر پایه نظریه اجتماعی کنشگر- شبکه مورد توجه قرار می گیرد. به این منظور، موضوع عملی پژوهش، طراحی فضایی تغییرپذیر برای تجربه های هنری و اجتماعی با بهره گیری از مفهوم برنامه ریزی و عدم قطعیت در سازماندهی فضای معماری انتخاب گردید. به چالش کشیدن نقش عوامل انسانی و غیر انسانی در شکل گیری فضای معماری و طراحی فضایی چندمنظوره و انطباق پذیر با قابلیت برداشت روایت های گوناگون از آن، از اهداف پژوهش بوده است. روش تحقیق به لحاظ فرآیند اجرا کیفی می باشد. برای پاسخ به سئوالات، از روش تحلیل کیفی تفسیری بهره گرفته شده است. در این روش دیاگرام ها و جداولی جهت شناخت و برجسته ساختن داده های کلیدی تهیه شده و در نهایت با بیان تفسیرهای شخصی و تحلیل بستر طراحی در قالب دیاگرام های الگوی فضایی، طرح نهایی ارائه گردیده است. در طراحی بر پایه تغییرپذیری توجه به مفهوم برنامه ریزی و نقش عوامل انسانی، غیرانسانی و رویدادها در شکل گیری و کیفیت فضای معماری حائز اهمیت است. این امر به هیچ وجه به معنای نفی جایگاه طراح نیست، بلکه بیانگر نقش کلیدی این عوامل در تعریف و تکمیل فضای معماری می باشد. فضای معماری نیازمند ایجاد تغییر در شیوه تعریف و سازماندهی خویش است؛ زیرا انسان امروز نیازمند تعامل با فضایی است که با آن روبرو می گردد. این امر فضای معماری را به عنوان واسطه ای برای زندگی اجتماعی مطرح ساخته و نقش آن را در شکل گیری تعاملات چهره به چهره، تکوین رفتارهای اجتماعی و فعالیت های جمعی بیش از پیش برجسته می سازد.

منابع مشابه

تجربه فضایی روایت و معماری : نقش روایت مکان در بهبود کیفیت فضای موزه‌های نوین ایران

رسانه‌های جدید و گوناگونی که امروزه برای دسترسی سریع به اطلاعات وجود دارد، اثرات شناختی غیرمنتظره‌ای بر نقش موزه‌ها در جهان داشته است. قرن جدید با ورود به عصر دیجیتال، موزه‌ها را در چرخه حیات دیگری قرار می‌دهد. اکثر موزه‌های کشور، فضایی محافظتی و نگهدارنده و فاقد جذابیت هستند و این، یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش بازدید از موزه‌ها به شمار می‌آید. نخستین قدم در احیای موزه‌های ایران و تاسیس موزه‌...

متن کامل

بحثی در نسبت تجربه های دینی، عرفانی و هنری

یکی از مباحث عمده مربوط به دین در جهان معاصر، بحث از تجربه دینی و عرفانی و تجربه هنری و کمّ و کیف زبان گزارش آن تجارب بوده است. در اغلب این نوشته ها، به نقاط مشترک و مشابه پرداخته شده و از تفاوتها کمتر سخن به میان آمده است و همین مسأله به این باور دامن زده است که این حالات و تجارب حاصل آنها (در عرصه دین و عرفان و هنر) از یک جنس هستند. در این مقاله، ضمن اشاره به مفاهیم و تعاریف تجربه های دینی و ع...

متن کامل

حقیقت و هنر: گادامر و تجربه اثر هنری

پرسش حقیقت در هنر ازجمله موضوعات بحث‌برانگیزی است که از دیرباز در تاریخ زیبایی‌شناسی مطرح بوده و به شکلی ضمنی پرسش‌هایی دیگر را مفروض قرار می‌دهد؛ یعنی ماهیت حقیقت و فهم آدمی را. گادامر ازجمله فلاسفه معاصری است که توجهی خاص به این موضوع کرده و در مسیر فلسفی خود به‌نقد زیبایی‌شناسی کانت می‌پردازد. او آگاهی زیباشناختی را انتزاعی می‌داند که اثر هنری را از بستر خود یعنی تاریخ و تجربه آدمی جدا می‌کن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023