بررسی زیرگراف های تباه شدنی در گراف ها

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان - دانشکده علوم ریاضی
  • نویسنده الهه طاهریون
  • استاد راهنما منوچهر ذاکر
  • سال انتشار 1393
چکیده

مجموعه رأسی بی دور کننده در گراف همبند g، عبارت است از زیرمجموعه ای از رأس های g، چنان که حذف آن ها گراف را به یک جنگل تبدیل کند. با استفاده از نتایج شناخته شده برای رنگ آمیزی بدون دور برخی خانواده های بزرگ گراف ها، می توان کران های پایین و بالای جدیدی برای اندازه ی مینیمم مجموعه رأسی بی دور کننده در این خانواده ها بدست آورد. در فصل دوم علاوه بر پرداختن به این موضوع، با استفاده از یک الگوریتم، کران بالای دیگری برای مینیمم مجموعه رأسی بی دور کننده در گراف های مسطح برحسب ماکزیمم تعداد دورهای رأس مجزا، تعیین می کنیم. مفاهیم تباهیدگی و دینامیک مونوپولی را در فصل سوم مورد بررسی قرار داده و الگوریتمی با رشد چندجمله ای برای تشخیص kـ تباهیدگی گراف ارائه می دهیم، سپس به بررسی ارتباط بین دینامیک مونوپولی و تباهیدگی گراف پرداخته و در نهایت از قضیه های ارائه شده، برای تخمین اندازه ی ماکزیمم زیرگراف القایی kـ تباه شدنی در گراف های معمولی و منتظم استفاده می کنیم. در فصل چهارم با فرض اینکه (alpha_{d}(g نمایش ماکزیمم تعداد رأس های زیرگراف d ـ تباه شدنی القایی گراف g باشد، کران های پایین دقیقی برای(alpha_{d}(g بر حسب دنباله ی درجه های g بدست آورده، سپس مینیمم تعداد یال های گراف n رأسی g را که alpha_{d}(g)leq m، به خصوص برای هر mleq n، تعیین می کنیم.

منابع مشابه

رنگ آمیزی زیرگراف های گراف

رنگ آمیزی گراف کاربردهای زیادی در زمینه های عملی و تئوری گوناگون دارد. علاوه بر مساله های کلاسیک تعریف شده در این زمینه، با در نظر گرفتن محدودیت های مختلفی روی نوع گرافها، روش رنگ آمیزی و ... مساله های متنوعی با کاربردهای وسیع در صنعت و علوم تعریف و حل می شود. با توجه به اینکه این مساله از نظر علمی در حال رشد و بررسی بیشتر می باشد بر آن شدیم تا اندکی بیشتر به این مساله بپردازیم.

دورهای برداشتنی از گراف ها و دی گراف ها

در این مقاله دورهای برداشتنی بدین معنی تعریف می شوند: اگر f یک کلاس از گراف ها (دی گراف ها) باشد که در خاصیت معینی صدق کند ، g in f دور c در g با گره برداشتنی است هرگاه g-v(c) in f دورهای با گره برداشتنی از گراف ها ی اویلری مطالعه می گردند. ما دورهای با اضلاع برداشتنی از گراف های منظم (دی گرافها) را نیز مطالعه می کنیم.

متن کامل

کاوش k زیرگراف با بیشترین تکرار از گراف های جریانی

امروزه با گسترش سیستم های پایگاهی و حجم بالای داده ها ی ذخیره شده در این سیستم ها، نیاز به ابزاری است تا بتوان داده های ذخیره شده را پردازش کرد و اطلاعات حاصل از این پردازش را در اختیار کاربران قرار داد. از سوی دیگر، امروزه نیز استفاده ی همگانی از وب و اینترنت ما را با حجم زیادی از داده و اطلاعات مواجه می کند. با این رشد انفجاری در داده های ذخیره شده، نیاز به روشهایی است که اصطلاحا به کشف دانش ...

تشخیص زیرگراف های ممنوعه از گراف های دوبخشی قطبی- خطی

گرافg قطبی است اگر مجموعه رئوس آن به a و b تقسیم شوند به طوری که:زیر گراف تولید شده توسط a یک گراف چند بخشی کامل و زیر گراف تولید شده توسط b اجتماع گسسته ای از خوشه ها باشد.گراف های قطبی تعمیمی مشترک از گراف های دو بخشی و گراف های دو نیم شده (جدا) است. بنابراین در حالت کلی، مساله تشخیص گراف های قطبی شناخته شده یک مساله np- کامل است. در این پایان نامه، قطبیت در گراف های خطی را مطالعه می کنیم و م...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان - دانشکده علوم ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023