آواها و القاها در شعر خاقانی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان فارس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده فرشته گرجیان
  • استاد راهنما جلیل نظری مهدی خیراندیش
  • سال انتشار 1393
چکیده

چکیده خاقانی یکی از بزرگترین شاعران زبان فارسی است. وی توانسته است خود را به عنوان یکی از مهمترین شاعران عصرخود و یکی از مشهورترین شاعران فارسی زبان در تاریخ ادبیات ایران مطرح کند. یکی از مباحث مهمی که باید در اشعار خاقانی به آن پرداخت و تاکنون به صورت جدی به آن توجهی نشده، بحث آواها والقاهاست. شاعر شروانی یکی از شاعرانی است که از آواها، برای همراه ساختن خواننده با خود بهره ی فراوان برده است. در شعر وی غالباً آواها بر اساس مفهوم کلی شعر انتخاب شده اند و با بافت و محتوای شعر از لحاظ معنایی تناسب دارند. بدین سان هماهنگی بین لفظ و معنا برقرار شده است. بسامد بالای آواهای متناسب با مفهوم در شعر این شاعر هنرمند، خواننده را از این گمان که چنین تناسباتی تصادفی شکل گرفته اند؛ دور می کند و وی را به عنوان شاعری خلّاق و بی نظیر به همه می شناساند. این پایان نامه نتیجه ی پژوهشی است که به روش کتابخانه ای تهیه شده است و به بررسی وتحلیل اهمیت و نقش آواهای شعر خاقانی در انتقال عواطف و احساسات شاعر به مخاطب پرداخته است. در این بررسی به این نتیجه رسیدیم که خاقانی از عوامل موسیقی کناری(ردیف وقافیه) و موسیقی درونی شعر(واج آرایی) برای القای احساسات و معانی مورد نظرخود بسیار کمک گرفته است. کاربرد آواهای آرام بخش و خشن در شعر خاقانی که از نظر بسامد تقریباً در یک سطح هستند بیانگر زندگی پرنشیب و فراز،و روحیه ی متناقض وی می باشد. واژه های کلیدی:آوا، القا، خاقانی

منابع مشابه

آواها و القاها در سوره شریفه الزلزله

چکیده زبان، مجموعه­ای از آواهاست. این آواها القاگر احساسات و عواطفی هستند که پیوسته با انگاره­ای از رنگ­ها و رایحه­ها پیوند می­خورد. ذوق سلیم در انتخاب واژگان به محتوا قوت می­بخشد و ذهن را به سیروسیاحت در ژرفای کلام فرا می­خواند و این همان اعجاز کلام است. اعجاز به معنای واقعی زیبنده­ کلام گوهربار الهی است؛ همان کهPلارَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَقینOاست. درقرآن کریم واژگان با همه زیبایی و هماهنگی به گونه­ای ...

متن کامل

«شکواییه در شعر خاقانی»

شکواییه گونه ای از ادبیات غنایی است که در آن شاعر می کوشد تا عامل رنج وآزردگی خاطر خود را برای مخاطب روشن کند. به طور کلی شکواییه را براساس موضوع می توان به پنج دسته تقسیم کرد:1) شخصی 2) اجتماعی 3) فلسفی 4) سیاسی 5) عرفانی. خاقانی از جمله شا عرانی است که غم و اندوه از جانمایه های شعر اوست.تقریباً می توان گفت شکوه و شکایت در شعر او نمود خاصی یافته است. او در دیوان اشعارش که شامل هفده هزار بیت اس...

متن کامل

تعویذ در شعر خاقانی

یکی از خصوصیات روح آدمی اندیشیدن در باره مرگ است. انسان از مرگ می‌ترسد و در جستجوی راه‌های غلبه بر آن است. حتی گفته شده است که پیدا آمدن جاودانان اساطیرـ ایرانی و غیر ایرانی‌ـ نتیجه ترس از مرگ است. ظهور جادوگران و کاهنان و غیب‌گویان و فال‌بینان در پاسخ به این نیاز بوده است. و نیز می‌توان گفت که ساده‌ترین واکنش در برابر مرگ توسل به تعویذ و حرز و تمیمه است. این مقاله بر آن است که از انواع تعویذها...

متن کامل

تشبیه و حروف الفبا در شعر خاقانی

تشبیه در شعر فارسی، در زمره برجسته­ترین نوع صور خیال محسوب می‌شود؛ و در شعر اکثر شاعران جایگاهی ویژه دارد. بنابر این شاعران با استفاده از پدیده‌های طبیعی اطراف خود، دایره تشبیهات خویش را گسترده‌تر ساخته‌اند. یکی از این پدیده‌ها، مشبه‌ٌبه قرار ‌دادنحروف الفباست که درشعر فارسی و به ویژه در اشعار سبک عراقی و پس از آن، نقش ویژه‌ای دارد. در این جستار با تمهید مقدمه‌ای در باب تشبیه و حروف الفبا، و مرا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان فارس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023