توصیفات قرآن از بهشت و جهنم، نماد یا واقعیت

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه
  • نویسنده شهربانو منصوری
  • استاد راهنما مجتبی بیگلری
  • سال انتشار 1393
چکیده

قرآن کریم جهت نیل به اهداف و مقاصد عالیه خود از روش های گوناگونی بهره جسته است ؛ یکی از روش ها که امروزه چالش های بسیاری نیز درباره آن وجود دارد ، بحث زبان نمادین داشتن آیات قرآن است. نماد به حقایق ماورای خود اشاره دارد و با بیان حقایق معقول به صورت محسوسات بسیاری از معانی و مفاهیم عینی را که در حوزه ادراکات بشر نمی گنجد در بهترین و سهل ترین روش ها برای انسان تبیین می کند و ذهن انسان می تواند با این حقایق دست نیافتنی ارتباط برقرار کند. پژوهش حاضر با روش تحلیلی – توصیفی به مطالعه و تحلیل در خصوص زبان قرآن و بلاخص زبان نمادین پرداخته و در سایه این مهم بیان می دارد که قرآن در بیان توصیفات خود از بهشت و جهنم از زبان نمادین بهره جسته است، از آن جایی هم که بیان قرآن بر محور تصویر آفرینی استوار است بسیاری از لطایف مجرده را با اصل تجسیم تفهیم می کند . بهشت و جهنم نیز حقیقتی هستند متعالی و در عالمی فراتر ازماده قرار دارند و دارای تجردند؛ از این جهت هیچ شباهتی به عالم ماده و طبیعت ندارند و اوصافی هم که قرآن کریم ذکر نموده است اوصافی مادی و نمادی برای درک و فهم بشر هستند . هر نماد مرتبه ای از واقعیت را بیان می کند که کلام غیر نمادین برای آن رسا نیست ، از این رو توصیفات بهشت وجهنم نیز مراتبی از واقعیت را بیان می نمایندکه جز ازطریق نماد عیان نمی شود ، البته بحث در بهشت و جهنم موضوعی است که نمی توان به تمام حقایق و راز و رمز های آن پی برد ، لکن این نوشتار در پی آن است تا در حد وسع و بضاعت علمی تنها به تبیین زبان این گزاره های قرآنی بپردازد.

منابع مشابه

خلود و جاودانگی در بهشت و جهنم از منظر قرآن کریم

خلود و جاودانگی از دیرباز مد نظر علمای اسلامی بوده است. درباره پذیرش خلود در بهشت بین عالمان اختلافی وجود ندارد اما دربارۀ دوزخیان دسته ای طرفدار خلود در آتش جهنم و عذاب دائمی هستند و به آیات و روایات استناد کرده اند و دستۀ دیگر که اغلب عرفا و فلاسفه اند بر این باورند که خلود در آتش هست اما عذاب به جهت غلبۀ رحمت الهی از بین می رود یا دوزخیان به عذاب خو می گیرند. این مقاله به معنای خلود، آیات و ...

متن کامل

خلود و جاودانگی در بهشت و جهنم از منظر قرآن کریم

خلود و جاودانگی از دیرباز مد نظر علمای اسلامی بوده است. درباره پذیرش خلود در بهشت بین عالمان اختلافی وجود ندارد اما دربارۀ دوزخیان دسته ای طرفدار خلود در آتش جهنم و عذاب دائمی هستند و به آیات و روایات استناد کرده اند و دستۀ دیگر که اغلب عرفا و فلاسفه اند بر این باورند که خلود در آتش هست اما عذاب به جهت غلبۀ رحمت الهی از بین می رود یا دوزخیان به عذاب خو می گیرند. این مقاله به معنای خلود، آیات و ...

متن کامل

بررسی مراتب بهشت و جهنم از دیدگاه قرآن و روایات

معاد از اصلی ترین بحث های مطرح شده در قرآن است. آیات بسیاری از این کتاب مقدس به امر معاد و مطالب مربوط به آن اختصاص دارد.به طوری که بیش از یک سوم آیات قرآن در مورد مسائل مربوط به معاد است. از شیوه های قرآن برای مطرح کردن مسائل قیامت، آوردن آیاتی است که موجب تشویق و ترغیب افراد برای رسیدن به درجات عالی بهشت و در مقابل آن انذار افراد، برای خودداری از انجام اعمال ناپسند و جلوگیری از رسیدن افراد، ب...

خلود و جاودانگی در بهشت و جهنم از منظر قرآن کریم

خلود و جاودانگی از دیرباز مد نظر علمای اسلامی بوده است. درباره پذیرش خلود در بهشت بین عالمان اختلافی وجود ندارد اما دربارۀ دوزخیان دسته ای طرفدار خلود در آتش جهنم و عذاب دائمی هستند و به آیات و روایات استناد کرده اند و دستۀ دیگر که اغلب عرفا و فلاسفه اند بر این باورند که خلود در آتش هست اما عذاب به جهت غلبۀ رحمت الهی از بین می رود یا دوزخیان به عذاب خو می گیرند. این مقاله به معنای خلود، آیات و ...

متن کامل

توصیفات قرآن کریم و کتاب مقدسِ یهودیان از دشمن

متون مقدس در دست­یابی به معنای دشمن و شناسایی آن بسیار مهم­اند. دشمن در اندیشه دینی می­تواند از زوایای گوناگون بررسی و به انواع متفاوتی تقسیم شود. صرف­نظر از نوع دشمن، می­توان به جهت مهم­ترین خصوصیت مشترک تمام آنان، که مخالفت با خداوند و رسولان او است، ویژگی­های دشمنان دینی را بررسی کرد. با واکاوی خصوصیات دشمنان در قرآن کریم و کتاب مقدس یهودیان (تنخ)، اولاً می­توان به تعریف جامعی از دشمن...

متن کامل

Survey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004

دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023