بازخوانی مسئله بازنمایی سینمایی به میانجی تمثیل و نماد

پایان نامه
چکیده

فرآیند بازنمایی در هنر در شرایطی رخ می دهد که ابژه هایِ طبیعی از بافت ِ ارگانیک شان جدا شوند. این اتفاق که هم ارز اضمحلالِ اسطوره رخ می دهد، مبینِ فاصله گرفتنِ سوژه ی بشری از طبیعت است. در دورانِ تاریخیِ مابعد اسطوره، رسانه هایِ هنری در نقش میانجی و واسطه ای برایِ پُرکردنِ این غیاب ابژه هایِ طبیعی عمل می کنند و هریک به نوعی می کوشند بر شکافِ ایجاد شده میانِ سوژه و طبیعت فائق آیند. این مسئله در متنِ پرسش بازنماییِ سینمایی بغرنج تر می شود، زیرا سینما هم زمان هم داعیه ی سندیت و نزدیکی به طبیعت را دارد و هم به دلیلِ سیلانِ زمان در متن اش، محکوم به فاصله گیری از آن است. در تاریخِ زیباشناسیِ غرب با دو گرایش عمده در برخورد با این مسئله مواجهیم؛ گرایش اولی که سرچشمه اش یونانِ باستان است می کوشد ارگانیسمِ اولیه را از طریقِ این همان کردنِ سوژه و طبیعت بازیابد و بازنماییِ متناسب اش نمادین است. گرایش دوم که در الهیاتِ غیبتِ یهود ریشه دارد، خود اشاره به غیاب را به فرآیند بازنمایی بدل می کند که به بازنماییِ تمثیلی می انجامد. بازنماییِ سینمایی در سنتِ اول به رئالیسمِ عینی و تلاش برایِ ساختِ پیوستارِ مکانی می انجامد که گئورگ لوکاچ یکی از نمایندگانِ آن است؛ سنتِ دوم نظریه هایِ مونتاژ و گسست را نمایندگی می کند که بنیامین یکی از شاخص ترین معرف هایِ آن است.

منابع مشابه

بازنمایی تمثیل و نماد در گل و گیاه در دیوان صائب تبریزی

این شاعر خوش طبع با استفاده از عناصر زیبایی شناختی در گل‌ها و گیــاهان، به خلق        ایمــاژهای ذهنی، سمبل‌ها، تشبیهات مرکب به نحو بسیار بدیعی پرداخته و در کشف وجه شبه‌های زیبا هنرمندی و دقت بسیار از خود نشان داده است. مهم‌ترین عنصر ادبی در شعر صائب تمثیل می‌باشد که بیشتر به صورت اسلوب معادله رابطه‌ی تشبیهی بین دو مصراع بر قرار می‌کند. در این صورت یک مصراع باید معقول و دیگری محسوس باشد. از دیگ...

متن کامل

بازنمایی تمثیل و نماد در چند اثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

داستان پردازی در ادبیات امروز به دو صورت حقیقی و مجازی صورت می­گیرد. حقیقی یعنی کاربرد کلمه در فضای حقیقی و دقیق خود است و مجازی به معنای کاربرد کلمه در معنی غیر حقیقی آن است. در این مقاله با روش تحقیق موردی و گزینش چند داستان، پس از بیان کلیات، به بررسی دو عنصر مهم تمثیل و نماد در داستان­های کودکان و نوجوانان پرداخته است. تحقیقات انجام شده، نشانگر این حقیقت است:که با توجه به دنیای عاطفی و پر ا...

متن کامل

نگاهی به تمثیل و نماد در شعر سیمین بهبهانی

تمثیل یعنی تشبیه معقول به محسوس مرکب و در معنی با تشبیه تمثیلی و ارسال المثل معمولاً یکسان و برابر است، چنان که در علم «بیان» هم آمده تمثیل و تشبیه تمثیلی و ارسال المثل را به یک نحو تلقی می‌کنند، تا آنجا که گفته‌اند اساس سبک هندی بر تمثیل است، از سوی دیگر نماد هم از اصطلاحاتی است که با تمثیل ارتباط دارد. قدما در پرداختن به صور خیال به دو شیوه رفتار کرده‌اند. به این معنی که یا به صورت ناقص وارد ا...

متن کامل

مثنوی، نماد، تمثیل، رمز، قصه،

شاهکارهای ادبی هم چون منشوری است که از هر طرف بدان نگاه کنیم طیفی از رنگ ها و دنیایی نو در آن می بینیم. نمادها و تمثیل های به کار رفته در مثنوی معنوی نیز چنین است. به هر قصه ی مثنوی می توان از دیدگاهی ویژه و متفاوت نظر انداخت و به اندازه ی درک و بینایی خویش منظره ای شگرف و شگفت دید. نمادها و تمثیل ها در آثار عرفانی کاربرد گسترده ای دارند که تحلیل و بررسی آنها باعث گشوده شدن بسیاری از گره ها و ا...

متن کامل

کاربرد نماد و تمثیل در شعر عطار نیشابوری

عطار نیشابوری، شاعر و عارف بزرگ قرن ششم و هفتم، معانی و مضامین بلند عرفانی را به بهترین وجه در قالب نماد و تمثیل ارائه می‌دهد. او در چهار اثر معروف خود (منطق الطیر، مصیبت نامه، الهی نامه و اسرار نامه) رمز و نماد را پایه و اصل داستانهایش قرار داده است. بازیگران صحنه‌های او نماد و تمثیلی هستند که هدف والای این شاعر را به بهترین وجه آراسته‌اند. تمثیل‌های به کار رفته در آثار عطار، گزارشگر احساسات و...

متن کامل

واقع‌نمایی نماد و تمثیل در قصه‌های قرآن کریم

این مقاله به بررسی جنبه نمادین قصه‌های قرآن از منظر واقع‌نمایی یا ناواقع‌نمایی پرداخته است. هدف از این بررسی، رسیدن به پاسخ این سؤسال است: اصولاً قصه‌های نمادین قرآن تا چه اندازه درصدد بیان واقع هستند؟ در این بررسی، میان رویکردهای اصلی در این باب تفکیک شده و این نکته اساسی واکاوی گشته که نمادین دانستن قصه‌های قرآن لزوماً به معنای تخیلی شمردن آن‌ها نیست. در قلمرو این مباحث، ضمن بررسی تعاریف ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023