بررسی آداب و احوال صوفیه در سه دفتر اول مثنوی

پایان نامه
چکیده

مثنوی معنوی یکی از آثار طراز اول در حوزه¬ی ادبیات تعلیمی- عرفانی است. در این اثر، مولانا لابه لای مقاصد بیانی خود، علاوه بر استناد و اشاره به احوال بعضی از بزرگان و مشایخ صوفیه، از برخی آداب صوفیه از جمله سماع، ریاضت، ارتباط مرید و مراد، مهمانی¬ و ... در قالب تمثیلات تو در تو سخن گفته است. وجود آداب صوفیانه و احوال مشایخ تصوف در مثنوی، بی¬ارتباط با مشرب عرفانیِ مولانا نیست؛ با این حال مولانا در پی تأیید آداب صوفیانه نیست بلکه متناسب با منظومه فکری خود، دلایلی برای پذیرش و یا رد آن ارائه می کند. استفاده از سرگذشت مشایخ صوفیه جهت تربیت و رشد معنوی مریدان است تا هم اعتقاد مریدان به پیران افزون گردد و هم اینکه مقام شامخ پیران که اغلب با کرامات آمیخته شده بود برای مریدان روشن شود. اغلب این مشایخ از صاحب نامان عرصه ی عرفان و تصوفند که ماجراهای کرامت آمیز آنان در مقایسه با کتب عرفانی، در مثنوی بدون تغییر یا با تغییرات اندک یا زیاد ذکر شده است. این رساله در یک مقدمه و سه فصل تدوین شده است. فصل اول شامل کلیات پژوهش و مسائل نظری است و فصل دوم به آداب صوفیه مطرح شده در سه دفتر مثنوی توجه دارد و فصل سوم احوال و سرگذشت صوفیان نام برده در مثنوی را مورد بررسی قرار می دهد. فصول دوم و سوم، شامل موارد زیر است: 1. آداب عملی صوفیه: این آداب اعم از آداب خانقاهی و غیرخانقاهی، رسومی همچون مهمانی، أکل صوفی، سفر... است. بسیاری از این آداب در گذر اعصار به تدریج در میان متصوفه رواج یافته است و برخی از آن ها همچون رسم به دریوزگی رفتن و سماع تنها در میان بعضی از فرق صوفیه رایج بوده است. پاره ای دیگر، در میان غالب گروه های متصوفه وجود داشته است که بسیاری از آداب مربوط به ریاضت و خرقه و خانقاه از آن جمله است 2. احوال متصوفه: در جای جای مثنوی، مولانا برای بیان مطالب خود از سرگذشت و احوال مشایخ تصوف بهره می برد و زندگی و اقوال آن ها را دستمایه بیان و شرح منویّات خود قرار می دهد. مولانا احوال این صوفیان را از منابع عرفانی اخذ کرده و مطابق با ذوق و اندیشه خود، مطالبی را بر اصل داستان افزوده یا کاسته است و یا در آن تغییرات جدی ایجاد کرده است.

منابع مشابه

بررسی ردیف های فعلی در سه دفتر اول مثنوی

مقالة حاضر، به معرفی و بررسی ردیف‌های فعلی موجود در سه دفتر نخست مثنوی اختصاص دارد. این منظومة مفصل و جامع عرفانی، از عالی‌ترین نمونه‌های شعر عرفانی فارسی و منشأ تقلید و ایجاد اثرهای فراوان در قرن‌های بعد بشمار می‌رود. در این مجال ابتدا فعل و مقوله‌هایی نظیر ماده‌های اصلی و جعلی و در نهایت اقسام افعالی که در قالب ردیف آمده است، با ذکر نمونه‌هایی معرفی خواهد شد.

متن کامل

بررسی ردیف های فعلی در سه دفتر اول مثنوی

مقاله حاضر، به معرفی و بررسی ردیف های فعلی موجود در سه دفتر نخست مثنوی اختصاص دارد. این منظومه مفصل و جامع عرفانی، از عالی ترین نمونه های شعر عرفانی فارسی و منشأ تقلید و ایجاد اثرهای فراوان در قرن های بعد بشمار می رود. در این مجال ابتدا فعل و مقوله هایی نظیر ماده های اصلی و جعلی و در نهایت اقسام افعالی که در قالب ردیف آمده است، با ذکر نمونه هایی معرفی خواهد شد.

متن کامل

تجلی زن در سه دفتر اول مثنوی معنوی

گفتگو درباره ی زن و دیدگاههایی که در مورد وی وجود دارد، کاری بسیار مشکل و ارزشمند است زیرا نیاز به مطالعه و کندوکاو بسیار دارد. زن این موجود شکننده و ظریف در عرصه ی پهناور جهان بار مسئولیتی ویژه بر دوش داشته است : زادن ، پروردن ، به بلوغ رساندن و به تکامل روحی و جسمی رساندن انسان ها. در این مقاله،با ذکر مقدمه ای سعی شده است تا زن را در تمام جایگاههایی که می توانسته مفید و ارزنده باشد، نشان دهد ...

متن کامل

شکوا در سه دفتر اول مثنوی

شکوا از انواع ادبی است که به جهت احتوا بر احساسات و عواطف فردی از فروع ادب غنایی محسوب می شود . در طول تاریخ ادب فارسی ، شاعران و نویسندگان بی شماری به دلایل مختلف از جمله تخلیه ی روحی ، جلب توجه و ترحم دیگران و تعلیم و تربیت و سازندگی در آثار خود از این نوع ادبی بهره جسته اند .جلال الدین محمد بلخی یکی از شاعران و عارفان بزرگ قرن هفتم هجری که مهمترین اثر منظوم او مثنوی معنوی است .مولوی در این ا...

15 صفحه اول

بوطیقای روایت در سه دفتر اول مثنوی

چکیده بوطیقای روایت درسه دفتر اول مثنوی طیبه حیدری عمله در این پژوهش به عناصر داستان مخصوصا عنصر مکان،زمان،پیرنگ و زاویه دیدتوجه شده است و هدف از آن نشان دادن وحدت های مکانی و زمانی در این سه دفتر است.در این پژوهش از روش کتابخانه ای استفاه شده است پژوهشگر سعی بر آن داشته است تا این وحدت ها را به خوبی نشان دهد با بررسی صد و چهار داستان از سه دفتر اول . واژه های کلیدی: بوطیقا، روایت، مخ...

جلوه عارفانه آیرونی نمایشی در دفتر اول مثنوی معنوی

آیرونی یکی از عوامل نارسایی و پیچیدگی متن است که در زبان فارسی معادل طنز و طعن می‌باشد که با هدف تأدیب و تنبیه در متن توازن و انسجام ایجاد کرده و لازمه هر اثر هنری است. مولوی در مثنوی معنوی که اثری تعلیمی‌ـ‌عرفانی است در قالب حکایت‌های حکمت‌آمیز قصد تعلیم و آگاهی بخشی دارد، لذا آیرونی بازتاب گسترده‌ای در این اثر تمثیلی دارد و از این نظر می‌توان مولوی را با شکسپیر در ادبیّات مغرب زمین مقایسه کرد....

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023