کاربرد طرح ها و نقوش دست بافته های شاهسون در زندگی روزمره شهری

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده نازگل زاهدی
  • استاد راهنما فاطمه شاهرودی
  • سال انتشار 1393
چکیده

پایان نامه حاضر با هدف بررسی کاربرد «طرح ها و نقوش دست بافته های شاهسون در زندگی روزمره شهری» انجام پذیرفته است. توجه به هنرهای سنتی و حفظ هویت ملی- ایرانی توجیه کننده ضرورت این پژوهش است. نتایج پژوهش حاضر که با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته است نشان می دهد که این آثار علاوه بر جنبه ی کاربردی و مصرفی، از پتانسیل و ارزش های زیبایی شناسی قابل توجهی برخوردار هستند.

منابع مشابه

نمادشناسی دست بافته های ایل شاهسون اردبیل

شاهسون ها یکی از مهم ترین طوایف شمال غربی ایران و ترک زبان هستند. سرزمین کنونی شاخه اصلی این ایل، مناطق کوهستانی سبلان، ارسباران، مشکین شهر و دشت مغان است. آن ها به تولید دست بافته هایی همچون ورنی، جاجیم، مفرش، خورجین و نمکدان شهرت دارند. از جذاب ترین عنـاصر این دست بافته های ذهنی باف، نـقوش و رنگ های متـنوع و شاد آن است. این دسـت بافته ها که عمـدتاً در پیوند با فرهنگ، عـقـاید، آداب و رسـوم و مح...

15 صفحه اول

طبقه بندی نقوش دستبافته های بومی شهرستان بهشهر

نقش و نگاره همواره و در همهی زمانها، زائیدهی ذهن خلّاق هنرمند و جلوهای از هویّت فرهنگی و اعتقادات مردم آن منطقه بوده است. در دستبافتههای بومیِ منطقهی بهشهر ـ که یکی از هنرهای دستی با ارزش و قابل توجّه در منطقه به حساب میآید میتوان این نقش و نگارهها را که با زیباییِ هرچه تمامتر توسّط بافندگان به تصویر کشیده شده است، مشاهده نمود. نقشهای این دستبافتهها و رنگ‏های به کار رفته در نخ و الیاف آ...

متن کامل

عوامل مؤثر بر آفرینش نقوش انتزاعی و تجریدی در دست بافته های قشقایی

چکیده چیستی، چرایی و چگونگی آفرینش نقش ها در دست بافته های کاربردی ایلی و عشایری همواره یکی از مهم ترین پرسش های موجود در حوزه هنر بافندگی عشایری بوده است. طرح ها و نقش های موجود در متن و محتوای دست بافته های عشایری انتزاعی، تجریدی، شکسته و رو به سوی ساده گرایی دارد. فرآیند بافت نیز به صورت ذهنی بافی، حفظی بافی و بداهه بافی است که از مهم ترین شاخص های زیبایی شناختی و دیداری (بصری) این نوع از دس...

متن کامل

بررسی ویژگی های نقوش دست بافته های ایل سنگسر با رویکرد عملی طراحی المان شهری با استفاده از نقوش

چکیده : دست بافته های سنگسری ، خود به عنوان هنر قومی و نماد فرهنگی قلمداد می شوند و هرکدام از این نقوش در یک دست بافته عشایری می تواند نمایی از دنیای درون ایل و زبان تصویری زندگی آنان باشد. چنانکه خطوط زیگزاگ در این نقوش می تواند نمادی از کوههای محل سکونت پیرامون مردمان ایل بوده و خطوط مارپیچ ، نشانی از رودهای در جریان باشد. هدف از این پژوهش بررسی نقوش و عوامل تأثیرگذار بر پیدایش آن در د...

بررسی تطبیقی نقوش دستبافته‌های ایل شاهسون و قفقاز

The majority of the Shasavan tribe lives in northwest Iran near the city of Ardabil and Dasht-e Moghan. Small groups of Shahsavan, however, moved to central Iran near Saveh, Garmsar, and Varamin. In Farsi (official language of Iran) Shahsavan means "those who love the Shah (king)"; Most of their weavings consist of practical pieces such as saddle bags, traveling bags and animal trappi...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023