تحلیل محتوای جایگاه ارتباطات میان فردی زنان در آثار برگزیده کارگردانان سینمای ایران فریدون جیرانی و تهمینه میلانی

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
  • نویسنده افخم اقدمی
  • استاد راهنما غلامرضا آذری
  • سال انتشار 1393
چکیده

هدف کلی این پژوهش، «تحلیل محتوای جایگاه ارتباطات میان فردی زنان در آثار برگزیده کارگردانان سینمای ایران فریدون جیرانی و تهمینه میلانی» است. بدین منظور، از میان فیلم های بلند ساخته شده توسط این دو کارگردان که در مجموع 29 فیلم را شامل می شود، 4 فیلم به روش «نمونه گیری تصادفی ساده» برگزیده شد. برای بررسی محتوای فیلم ها، از «روش تحلیل محتوا» استفاده شد و ضمن مشاهده مکرر، اطلاعات در قالب پرسشنامه معکوس جمع آوری شد. صحنه و همچنین کلیتِ فیلم، واحد تحلیل قرار گرفت و براساس آن، نقش و هویت زن به عنوان متغیرهای اصلی و وابسته به شاخص های نقش های خانوادگی و ایفای آنها، هویت شخصی، هویت نقشی مسلط، ارتباط میان فردی اثربخش و ... که ملهم از نظریات چند تن از جامعه شناسان به ویژه «گافمن»، «شلسکی»، «پارسونز» و «بارت» است، تبدیل و به مقوله ها، زیرمقوله ها و رده هایی که تحلیل صحنه ها را آسان تر می کرد تقسیم شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که: بین آثار سینمایی این دو کارگردان در زمینه های ایفای نقش زن در ارتباطات میان فردی موثر، هویت اجتماعی در جامعه،رمزگان اجتماعی-ارتباطی،طرحواره های نقش جنسیتی، قدرت و سلطه برای روابط موثر و نقش حقوقی در جامعه تفاوت های زیادی وجود دارد. بدین معنا، جایگاه ارتباطات میان فردی زن در فیلم های این دو کارگردان بسیار پیچیده، حساس و موثر است.

منابع مشابه

قدرت و پادقدرت جنسیتی در سینمای ایران، مقایسة تطبیقی آثار تهمینه میلانی و رخشان بنی‌اعتماد

در نظریه‏های مربوط به اعمال قدرت، عده‏ای از اندیشمندان معتقدند قدرت عموماً از طریق مکانیسم‏های «متنی» بر جامعه اعمال می‏شود. این پژوهش سعی در شناخت مکانیسم‏های متنی اعمال قدرت جنسیتی دارد. پرسش پژوهش حاضر این است که سینما با چه مکانیسم‏هایی در راستای انقیاد زنان حرکت می‏کند و به تحکیم گفتمان مردسالاری می‏پردازد؟ همچنین، در سینما چگونه گفتمان زنان به واسازی این الگوی اعمال قدرت می‏پردازد؟ برای پا...

متن کامل

تحلیل محتوای ارتباطات غیرکلامی شخصیت های آثار برگزیده سیمین دانشور

ساختار این پژوهش به یکی از اعضای خانواده ارتباطات جمعی یعنی رمان تعلق دارد و موضوع آن تحلیل محتوای ارتباطات غیرکلامی شخصیت های رمان های سیمین دانشور (سووشون - جزیره سرگردانی - ساربان سرگردان) از قبل تا بعد از انقلاب اسلامی است.

متن کامل

بازنمایی خانواده در سینمای ایران ( با تاکید بر سینمای تهمینه میلانی)

هدف این پژوهش بررسی و مطالعه مفهوم بازنمایی خانواده در سینمای ایران با تاکید بر فیلم های تهمینه میلانی است . بدین منظور از مجموعه فیلم های وی سه فیلم دو زن ، تسویه حساب و واکنش پنجم بدین منظور انتخاب و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند . مبانی نظری این پژوهش دیدگاه استوارت هال در باب بازنمایی می باشد . روش تحقیق استفاده شده نیز روش نشانه شناسی انتقادی جان فیسک می باشد . محقق با اتکا به نظریه باز...

بررسی مضامین تساوی طلبانه جنسیتی در فیلم های تهمینه میلانی

فیلم یکی از بهترین ابزارها برای شناخت شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه است و با مطالعۀ آن می توان به ایدئولوژیها و باورها و سنن حاکم برآن آشنا شد و مطلوب و نامطلوب جامعه را شناخت. این پژوهش با هدف بررسی مضامین تساوی طلبانه جنسیتی در فیلم های تهمینه میلانی، همچنین تصویری که از زن بابت شکستن کلیشه های جنسیتی در فیلم هایش ارائه می دهد، انجام یافته است. برای دستیابی به این اهداف از نظری...

متن کامل

تحلیل محتوای ارتباطات غیرکلامی شخصیت های آثار برگزیده سیمین دانشور:قبل تا بعد از انقلاب اسلامی

چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): ساختار این پژوهش که به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی پذیرفته شده است به یکی از اعضای خانواده «ارتباطات جمعی» یعنی «رمان» تعلق دارد. موضوع این پژوهش«تحلیل محتوای ارتباطات غیرکلامی شخصیت های برگزیده رمان های سیمین دانشور ( سووشون – جزیره سرگردانی – ساربان سرگردان) از قبل تا بعد از انقلاب اسلامی...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023