تحلیل دیدگاههای ویلیام میشل،جفری باچن،مارتا راسلر وسارا کمبر پیرامون مسئله دستکاری عکس در دوران عکاسی دیجیتال

پایان نامه
چکیده

امروزه اگر بخواهیم تعداد عکس هایی که توسط هنرمندان و عکاسان گرفته می شود را با کل عکس هایی که سالانه در سرتا سر دنیا گرفته می شود مقایسه کنیم، عدد بسیار ناچیزی به دست می آوریم. هر ساله میلیاردها عکس دیجیتال در سرتا سر دنیا توسط مردم عادی و غیر حرفه ای گرفته می شود. این افراد نه دانش فنی گسترده ای در زمینه عکاسی داشته و نه اطلاعی از قواعد رایج در دنیای هنر دارند. این اکثریت نا آگاه بدون دانستن قواعد زیبایی شناسی از آن به صورت ناآگاهانه استفاده کرده و عکس می گیرند و گاه اقدام به دستکاری عکس می کنند.امروزه، رویکرد عوام در باره عکاسی به طور چشمگیری تغییر یافته است.این گونه به نظر می رسد که همچنان که متخصصان دنیای عکس در حال نظریه پردازی هستند، مردم عادی نیز در یک سوی دیگر این ماجرا بدون اطلاع از اصول پیگیرانه عکس می گیرند . در این پژوهش سعی بر آن است که به تحلیل وبررسی آرای 4 نفر از متفکرین حوزه عکاسی دیجیتال همچون1.ویلیام میشل ،2.جفری باچن،3. مارتا راسلر. ،4. سارا کمبرکه به مسئله صدق و دستکاری عکس در دوران عکاسی دیجیتال پرداخته اند، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند. آن جا که مردم ایران نیز هم پای دیگر مردم جهان به انواع وسایل ثبت تصویر و همچنین وسایل ارتباط جمعی دسترسی داشته و در این زمینه فعالیت های زیادی را انجام داده اند، به همین علت 200 مورد پژوهشی در محدوده جغرافیایی کشور ایران انتخاب شده واز آنجا که انتشار تمامی عکسها توسط افراد در صفحات مجازی موجود در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. این موارد پژوهشی از فضای مجازی فیسبوک و درسالهای 1390 تا 1392 انتخاب شده اند تا بر اساس آرا مذکور تحلیل و بررسی گردند. کلمات کلیدی:عکس دستکاری شده ،صدق،واقعیت‏ ‏‏‏، ‏تصویر سازی دیجیتال ،واقعیت مجازی

منابع مشابه

تحلیل کنش عکاسی و خوانش عکس از دیدگاه نشانه شناسی

نوشتار پیش رو تلاش دارد کنش عکاسی و خوانش عکس ها را از طریق رویکرد نشانه شناسی به توصیف و تحلیل بکشاند. کنشی که دو قطب اصلی سازنده آن گذاشتن قاب بر موضوع و انتخاب لحظه مناسب ثبت عکس می باشد و اساسا هر عکس زاده ی وحدت قاب و لحظه است که عکاس در مقام هنرمند، سازنده آن است .بنابراین، اگرچه عکاسی پیوند و نسبت ناگسستنی با واقعیت دارد ، اما عکس متنی نشانه ای است و درحالی که وجودش در مناسبت با واقعیت و...

متن کامل

تحلیل کنش عکاسی و خوانش عکس از دیدگاه نشانه شناسی

نوشتار پیش رو تلاش دارد کنش عکاسی و خوانش عکس ها را از طریق رویکرد نشانه شناسی به توصیف و تحلیل بکشاند. کنشی که دو قطب اصلی سازنده آن گذاشتن قاب بر موضوع و انتخاب لحظه مناسب ثبت عکس می باشد و اساسا هر عکس زاده ی وحدت قاب و لحظه است که عکاس در مقام هنرمند، سازنده آن است .بنابراین، اگرچه عکاسی پیوند و نسبت ناگسستنی با واقعیت دارد ، اما عکس متنی نشانه ای است و درحالی که وجودش در مناسبت با واقعیت و...

متن کامل

روایت معماری در بیان عکاسی؛ مراتب معنا در عکس معماری

مقاله حاضر در رویکردی میان‌رشته‌ای، به مناسبات بین هنر عکاسی و هنر معماری پرداخته و طی بحثی مستدل، نقش عکاسی معماری به عنوان ابزاری در تهیه و تدوین اطّلاعات بصری از محیط‌های معماری را تحلیل و تبیین نموده است. عکاسی معماری در واقع نوعی روایت معماری بر پایة تصویر می‌باشد که تاکنون منشأ خدمات بی‌بدیلی برای هنر معماری بوده است. اعکس‌های معماری که محصول فرآیندهای عکاسی معمارانه هستند، آثاری برآمده از...

متن کامل

عکاسی و چرخش فرهنگی (بررسی نقش فناورانۀ دوربین عکاسی و عکس در تغییرات فرهنگی جامعة ایران)

متفکران عرصۀ پساپدیدارشناسی می کوشند انسان، جهان، و فناوری را در رابطه ای هم بسته با هم قرار دهند و در نظر دارند نسبتی را مشخص کنند که فناوری میان انسان و جهان پیرامونش برقرار کرده است. دوربین عکاسی، در مقام فناوری و رسانه ای فرهنگ ساز، به فراخور بافتی که در آن قرار می گیرد معانی اجتماعی و فرهنگی خاصی را نیز تولید می کند. در این مقاله سعی بر آن است به نقش فناورانۀ دوربین عکاسی در جامعه و فرهنگ ...

متن کامل

اقناع مخاطب در قرآن پیرامون مسئله معاد

معاد از موضوعات مهمی است که بخش قابل توجهی از آیات قرآن به آن اختصاص یافته است. اقناع یا متقاعد سازی به معنای انتقال پیام به مخاطب، تغییر نگرش و در نتیجه تغییر رفتار او می باشد. سوالی که این مقاله در پاسخ به آن سامان یافته است این است که روش اقناعی قرآن برای انتقال مفهوم معاد به انسان ها چگونه می باشد؟ با جستجو در منابع مرتبط با دانش ارتباطات و آیات نازل شده پیرامون موضوع معاد و روز قیامت این ن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023