بررسی دیدگاه فمینیسم و تأثیر آن بر تعلیم و تربیت

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
  • نویسنده فاطمه ممشلی
  • استاد راهنما طیبه ماهروزاده عزت خادمی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

چکیده: فمینیسم از جمله نظریات عصر جدید است که با زمینه های تاریخی ویژه ای شکل گرفته و تأثیرات بسیاری بر کشورهای غربی و حتی اسلامی داشته است. از آنجایی که این دیدگاه مانند دیگر ره آوردهای فکری بشر از افراط و تفریط خارج نبوده، بررسی نقاط قوت و ضعف آن به ویژه در زمینه تعلیم و تربیت مستلزم مطالعه عمیق و دقیق می باشد. به همین منظور این پژوهش با هدف «بررسی دیدگاه فمینیسم و تأثیر آن بر تعلیم و تربیت»، در صدد پاسخگویی به این سوالات بوده است: 1- دیدگاه فمینیسم در باب تعلیم و تربیت چیست؟ 2- آثار مثبت فمینیسم بر تعلیم و تربیت چیست؟ 3- آثار منفی فمینیسم بر تعلیم و تربیت چیست؟ روش پژوهش حاضر تحلیلی-توصیفی از نوع تحقیقات کیفی می باشد که از طریق بررسی اسناد و مدارک و منابع موجود، به تحلیل اطلاعات جمع آوری شده پرداخته است. این پژوهش با شناخت اهداف و محتواهای آموزه-های تربیتی فمینیسم به نتایج زیر دست یافته است: - مهمترین ره آورد فمینیست ها در حوز? سیاسی، کسب حق رأی و حضور زنان در پارلمانهای سیاسی و حقوقی است. - در زمین? اقتصادی با روانه شدن زنان به بازارکار، عدم وابستگی اقتصادی به مردان را به ارمغان آورد. اما این عدم وابستگی به نوبه خود موجب ستمهای دیگری بر زنان شد. - در زمین? فرهنگی و تحصیلی مقدمات حضور زنان را در موسسات آموزشی- پژوهشی فراهم نمود، و باعث فعالیت زنان در عرصه های مختلف علمی گردید که تحت نفوذ مردان بود. - در زمینه تربیت اجتماعی با خارج نمودن خانواده از حوز? خصوصی و به شمار آوردن آن در حوز? عمومی تا حدودی توانست در کاهش خشونتهای خانگی و ستمی که بر زنان در این حیطه می شد کمک نماید، و حقوق اجتماعی جهت رفاه حال آنان کسب نماید. - در حوز? خانواده و اخلاق نظریات بعضی از فمینیست های افراطی تحت عنوان آزادی زنان آثار سوئی به همراه داشته است نظیر: افزایش آمار طلاق و خانواده های تک سرپرست، رواج همجنس گرایی و تقبیح امر ازدواج، افزایش سقط جنین و سرکوب نقش مادری و همسری.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تبیین و بررسی نظریه تربیتی فمینیسم و نقد آن از منظر تعلیم و تربیت اسلامی

یکی از جریانات مدعی دفاع از حقوق زنان، رویکرد فمینیستی است، که برخی سابقة آن را به قرن 17 میلادی بازمی‌گردانند. این رویکرد در قلمروهای مختلف از جمله در تعلیم و تربیت به اظهار نظر پرداخته است. این مقاله، نظریة تربیتی فمینیسم را در زمینة دیدگاههای نظری، اهداف، برنامه و روشهای تربیتی تبیین و در ادامه آن را با اتکا به متون اسلامی در قلمروهای پیش گفته نقد و بررسی کرده است.

متن کامل

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

تبیین و بررسی نظریه تربیتی فمینیسم و نقد آن از منظر تعلیم و تربیت اسلامی

یکی از جریانات مدعی دفاع از حقوق زنان، رویکرد فمینیستی است، که برخی سابقة آن را به قرن 17 میلادی بازمی گردانند. این رویکرد در قلمروهای مختلف از جمله در تعلیم و تربیت به اظهار نظر پرداخته است. این مقاله، نظریة تربیتی فمینیسم را در زمینة دیدگاههای نظری، اهداف، برنامه و روشهای تربیتی تبیین و در ادامه آن را با اتکا به متون اسلامی در قلمروهای پیش گفته نقد و بررسی کرده است.

متن کامل

بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرایند تعلیم و تربیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه یزد

  Background : ICT has had a profound influence on human life. Perhaps its most important and profound influence is on learning and education Moreover, Higher education system considered as the main custodian in education and research sectors acts in specializing efficient personnel and enhancing public knowledge and professional skills in all levels of the country .   Methods : This descriptiv...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023