تعامل فرم و سازه در گنبدهای نار دو پوست? پیوست? ترکین

پایان نامه
چکیده

در جهان پیوندی بین زیبایی و علم بشر وجود دارد که یکی از نمودهای آن در دو مقول? سازه و معماری ظاهر می شود. اما به ندرت پیش می آید در شناخت و تحلیل یک اثر معماری، ساز? آن نیز نقد شود. برای این کار بایستی طراحی سازه را در زیرمجموع? طراحی معماری و به عنوان هنری در تعامل با علم دید. بزرگ ترین بخش هنر طراحی سازه مواجهه با فرم مناسب است. این مواجه در معماری سنتی بیشتر نمود پیدا می کند. در میان سازه های سنتی، گنبد جایگاه مهمی دارد چراکه فرم آن کارایی بالایی در پوشش فضا را داشته و اوج خلاقیت معمار در طراحی ساختمان است. معمار سنتی برای خلق ظاهر درونی و بیرونی متفاوت در پوشش بنا و یا پوشاندن برخی فضاها با ابعادی بزرگ، فرم گنبدی با دوپوست? پیوسته و باریکه تاق را برای سازه در نظر گرفته است. شوربختانه دیدگاه های کلی و متفاوتی نسبت به رفتارسازه ای باریکه ها و دوپوستگی گنبد وجود دارد. بنابراین باید دید رابطه سازه و فرم در گنبدهای نار دوپوست? پیوست? ترکین، چگونه است؟ پاسخ به این پرسش در پژوهشی است که تعامل این دو وجه معماری را در شکل گیری این گنبدها بررسی کند. گردآوری داده های کتابخانه ای و بازدیدهای میدانی از گنبدهای نار دوپوست? پیوسته و ترکین، تشخیص جایگاه آنها در میان گونه های متفاوت گنبد، درک رفتار سازه ای گنبد و تویزه، شناخت هندس? نظری گنبد ساده و ترکین و دلایل سازه ای شکل گیری فرم آن، تفکیک عناصر ترکین گنبدها به لحاظ فرم، سازه، اجرا و تزیینات، و گونه بندی انواع باریکه تاق از نظر هندس? نظری و عملی همگی گام های این پژوهش هستند. یافته های حاصل از این گامها با روش علی تجزیه و تحلیل می شوند تا پژوهش را به نوع تعامل فرم و ساز? این گنبدها سوق دهد. همیشه دو رویکرد دربار? ساز? گنبدهای دوپوسته پیوسته وجود داشته است. رویکرد نخست، پوست? بالایی را صرفأ محافظتی و ساختمانی می دانسته که بار آن روی پوست? زیرین است. رویکرد دوم، دو پوسته را کاملاً وابسته به هم و یک ساز? یکپارچه می پنداشته است. اما حقیقت این است که معماران این گنبدها را به شیوه های مختلفی طراحی کرده اند و بسته به هندسه و نوع اجرا، ساز? این دست گنبدها در بازه ای میان این دو رویکرد قرار دارد. قرارگیری خط جان گداز یا منحنی ریسمانی متناظر گنبد در میان دو پوسته، تعدد باریکه ها در خطوط کوهانی (نصف النهاری) به نسبت افزایش دهانه، همگنی آجرچینی باریکه و ترک ، قرارگیری باریکه ها میان دو پوسته و عدم ایجاد روزن در شکرگاه پوسته باعث می شوند تا فرم گنبد ایده آل ترین طراحی سازه ای را داشته باشد.

منابع مشابه

تبیین پارامترهای کیفی و معیارهای ارزیابی تعامل میان فرم و سازه در معماری امروز ایران

مسئله اصلی این تحقیق، چگونگی تحقق تعامل میان فرم و سازه است. این تحقیق در پی آن است تا با تبیین معیارهایی در ارزیابی بناها از نظر تعامل فرم و سازه و با بررسی نمونه‎هایی از معماری امروز ایران، راهکارهایی را جهت ارتقای آن ارائه کند. بر این اساس از روش تحقیق کیفی، تحلیل محتوایی استفاده می­شود. به این صورت که ابتدا بناها از جهت ارتباط میان فرم و سازه در سه گروه سازه خودنما، همساز با فرم و فراموش شد...

متن کامل

سازه، فرم و معماری

The architectural form is affected by numerous factors including functional, economic, socio-cultural, climatic as well as structural requirements and stability. Among these factors, structure receives considerable attention as it has a critical role in generating form and its stability. Stability has always been an essential property of architectural forms, thus it is crucial to study structur...

متن کامل

ارزیابی تعامل فرم و عملکرد فضاهای شهری

Urban public spaces and their significance in daily life of citizens have been over emphasized in different researches. Existence of such spaces in cities and their success in public life can lead to create Just city. Considering Lynch theory about desirable cities and justice and affordances as two important criteria, this study tries to investigate those two mentioned criteria in Azadi Street...

متن کامل

سازه، فرم و معماری

شکل گیری فرم در معماری، حاصل عوامل مختلف عملکردی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اقلیمی و محیطی و همچنین شرایط ساخت و ایستایی است. ایستایی در این میان، نقش اساسی در شکل گیری فرم و پایداری در مقابل عوامل محیطی دارد، زیرا نقش ایستایی متضمن پایداری کل ساختار فرم معماری است؛ بنابراین، جایگاه سازه و اهمیت آن در طراحی و نقشی که در شکل دادن به فرم دارد، موضوعی است که به سبب اهمیت آن باید مورد مطالعه قرار ...

متن کامل

دلایل سازه ای استفاده و رواج گنبدهای شلجمی شکل در ایران: مطالعه موردی مسجد شاه مشهد

گنبدهای شلجمی­شکل ازجمله گنبدهای دوپوسته گسسته به شمار می­روند که از اواسط قرن نهم هجری قمری/ پانزدهم میلادی و هم‌زمان با دوره تیموری در ایران رواج می­یابند. در این شکل از گنبدها، پوسته خارجی در زیرِ قاعده قوس از خط مستقیم منحرف می­شود و بدین­وسیله تولید شکم­دادگی مختصری می­کند که در اصطلاح معماری به آن، آوگون گفته می­شود. گنبد شلجمی به‌عنوان بخشی از فرهنگ معماری ایرانی محسوب می­شود و معماران ای...

متن کامل

Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers

In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده معماری و شهرسازی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023