حبیب زارع

مربی پژوهش، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران

[ 1 ] - گزارش جدید گونه Betula litwinowii و بررسی پراکنش جغرافیایی جنس توس در ایران

گونه Betula litwinowii به عنوان گزارش جدیدی از شمال ایران نام برده می‌شود. ویژگی‌های ریخت شناسی این گونه با گونه نزدیک آن یعنی B. pendula مقایسه می شود. پراکنش جغرافیایی این دو گونه در ایران و مناطق مجاور نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

[ 2 ] - یک گونه جدید و منحصر به فرد از جنس افرا به نام (Acer mazandaranicum (Aceraceae از جنگلهای ساری، شمال ایران

گونه Acer mazandaranicum، به عنوان گونه جدیدی از شمال ایران نامگذاری و شرح داده می‌شود. این گونه با داشتن ویژگی‌های زیر از سایر افراهای ایران متفاوت است. برگ‌ها چرمی و ضخیم، حاشیه پنجه های برگ صاف یا مواج، نوک پنجه‌ها به سه پنجه فرعی کوچک تقسیم شده، دو پنجه کناری خیلی کوچک یا دندانه‌ای، برگ‌های شاخه‌های زایا و انتهایی درخت سه پنجه‌ای، گل آذین دیهیمی آویزان با دم گل‌آذین و دم‌گل‌های خیلی بلند، م...

[ 3 ] - گزارش جدید گونه (Duchesnea indica (Rosaceae از ایران، غربی‌ترین حد انتشار گونه در آسیا

گونه  Duchesnea indica که از شمال ایران و از جنگلهای جنوب نوشهر (ارتفاع 170 و 950 متری از سطح دریا) جمع‌آوری گردیده، برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود و جنگلهای شمال ایران به همراه جنگلهای قفقاز به عنوان غربی‌ترین محدوده انتشار جهانی این گونه به حساب می‌آید. این گونه به ظاهر شباهت زیادی با گونه Fragaria vesca  دارد.

[ 4 ] - گزارشی از گونه دیگر Oenothera به نام O. sinuata در ایران

گونه Oenothera sinuata که از شمال ایران، کیلومتر 8 تا 11 چالوس به کلارآباد، ساحل نمک آبرود جمع‌آوری گردیده برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود.

[ 5 ] - گونه Sida rhombifolia به عنوان گونه جدیدی برای ایران

گونه Sida rhombifolia که ا ز شمال ایران (مناطق جلگه‌ای بین نور تا غرب چالوس و ذخیره‌گاه زیستکره میانکاله) جمع‌آوری گردیده برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود.

[ 6 ] - گونه جدید اسپیره (Spiraeasheikhii) از شمال ایران

گونه Spiraeashrikhii به عنوان گونه جدیدی از شمال ایران نامگذاری و شرح داده می‌شود. این گونه به آسانی با گل‌آذین دیهیمی، برگهای دایره‌ای تخم‌مرغی، گلبرگهای صورتی و دیهیم و انشعابات با کرکهای متراکم تمیز داده می‌شود. گونه مذکور با 2 گونه S. trilobata وS. pilosa قرابت نزدیکی دارد و بنابراین با آنها مقایسه می‌شود.

[ 7 ] - ارتباط عوامل توپوگرافی و تنوع گیاهان در جنگل‌های شرق دودانگه ساری، استان مازندران

تنوع گونه‌ای گیاهان در یک اجتماع در پاسخ به عوامل توپوگرافی تغییر می‌کند. هدف از این مطالعه بررسی اثر عوامل توپوگرافی مانند ارتفاع از سطح دریا، جهت دامنه و درجه شیب روی تنوع گونه‌ای گیاهان در منطقه جنگلی دودانگه واقع در جنوب شهرستان ساری بود. با نمونه‌برداری از پوشش گیاهی منطقه توسط کوادرات‌های 400 مترمربعی، 237 گونه گیاهی شناسایی شد. کل کوادرات‌ها به 7 طبقه ارتفاعی، 3 طبقه از نظر درجه شیب و 8 ...

[ 8 ] - ارزیابی شاخص‌های اجتماع‌پذیری گونه- گروه در تعیین گونه‌های معرف جوامع گیاهی شمشاد هیرکانی (Buxus hyrcana Pojark.)

  شاخص‌های متعددی برای تعیین میزان اجتماع‌پذیری گونه‌ها به جوامع گیاهی طبقه‌بندی‌شده به‌منظور تعیین گونه‌های معرف وجود دارد. در پژوهش پیش‌رو با معرفی 11 شاخص اجتماع‌پذیری گونه- گروه، کیفیت آنها براساس داده‌های پوشش گیاهی 168 رولوه از جوامع گیاهی شمشاد هیرکانی (Buxus hyrcana Pojark.) با توسعه مدل TFVI و بهره‌گیری از چهار معیار عددی مجموع مقادیر اجتماع‌پذیری مثبت، شاخص تمایزی، شاخص انحصارگرایی و ...

[ 9 ] - بررسی پراکنش بارانک بر اساس برخی از عوامل اکولوژیکی در جنگلهای سنگده (شرکت چوب فریم)

به منظور تعیین پراکنش بارانک در جنگلهای مرکزی مازندران و عوامل مؤثر در آن، چهل هزار هکتار از جنگلهای تحت مدیریت شرکت سهامی چوب فریم در چهار ناحیه، از ارتفاع 500 متر تا 2700 متر از سطح دریا به فاصله تقریبی 5 کیلومتر از همدیگر مورد پیمایش قرار گرفت. هر جا که پایه‌ای از بارانک مشاهده شد، قطعه نمونه‌ای به مساحت 10 آر پیاده گردید. در قطعات نمونه، مشخصات جغرافیایی و اکولوژیکی منطقه، مشخصات جنگل­شناسی...