مافی تبار, آمنه

دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران

[ 1 ] - خوانش چهار نگارۀ عصر قاجار براساس نظریۀ ادراک دیداری ارنست هانس جوزف گامبریچ (مورد مطالعاتی: فرهاد، اسب شیرین را بر دوش می‌کشد)

The perception and interpretation of artworks take place in an interactional process so that it is not possible to separate one from another. A scientist like “Ernest Gombrich” propose this issue to refute the visual perception theory. From this point of view, one should be able to recognize the oneness of the themes in representative works of art that have a similar theme, regardle...

[ 2 ] - بررسی نگاره‌ای از نگاره‌پردازی‌های هزارویک‌شب صنیع الملک با نظریۀ «ادراک دیداری» مکتب گشتالت

اصول کلی مکتب گشتالت، به معنای «کل واحد»، توسط گروهی از روان‌شناسان آلمانی نیمه اول سده بیستم میلادی تدوین گردیده است. این دیدگاه، مبنی بر نظریه‌های مربوط به چگونگی سازماندهی بیننده از مجموعة عنصر‌های دیداری ساده است که وقتی طبق قانون‌های مشخص به کاربرده می‌شود، به صورت گروه‌هایی در قالب یک مجموعۀ واحد تعریف شده و به کلیت نظام ادراک دیداری می‌انجامد. پویش و رواج این نوع مطالعه‌ها در عرصه هنرهای...

[ 3 ] - مطالعه تطبیقی رویکرد بازتاب در نقاشی‌های پیکره‌نگار نادرشاه و ناپلئون

ایران در دوره فرمانروایی «نادرشاه افشار»، جنگ­های داخلی و خارجی را سپری می­کند که اوضاع هنر، به ­ویژه نقاشی را متأثّر می­سازد. حدود نیم سده پس از این جریان، فرانسه درگیر انقلاب بزرگی می­شود که تمام اروپا را تحت­الشعاع قرار می­دهد و به فرمانروایی کوتاه­مدت «ناپلئون» می­انجامد که با کشورگشایی­های گسترده وی همراه می‌شود. نظر به تشابه سیاسی مذکور در بازه تاریخی تقریباً یکسان و با تأیید آن‌که محتوای ه...

[ 4 ] - خوانش تصویر از منظر تعامل ذهنیت و عینیت در ادراک دیداری

در نیمه دوم سده بیستم میلادی؛ رودلف آرنهایم و ارنست گامبریچ به‌‌‌‌عنوان اصلی‌‌‌‌ترین نظریه‌‌‌‌پردازان حوزه ادراک دیداری، به‌‌‌‌صورت جداگانه نسبت به ایضاح چگونگی خوانش تصویر اقدام کردند. به جهت تعلق خاطر آرنهایم به گشتالتیست‌‌‌‌ها، پذیرش نیروی‌‌‌‌های ذهنی و هنر مدرن از سوی او بیشتر بود. آرنهایم بر آن بود تا به کمک سازماندهی حسی، خصوصیات شکلی را به کلیت معنادار بدل ساخته و مبنایی برای تمام بازنما...

[ 5 ] - بازخوانی شیوه‌های طبقه‌بندی طرح و نقش پارچه‌های تاریخی ایران

در عمده مطالعات پارچه­های دست‌بافت ایرانی از منظر طرح و نقش، ترکیب ظاهری پارچه­های ادوار مختلف به‌صورت مضمونی و با گروه­بندی انسانی، جانوری، گیاهی، هندسی و انواع دیگر نظیر آن، بررسی شده است. بازخورد نهایی این روش، معمولا به جهت عدم قطعیت، در دایره توصیف محدود می­ماند؛ چرا که با فقدان ثبات لازم برای یک طبقه­بندی محرز، هر پژوهشگری برای حصول نتیجه مورد نظر، به حد بضاعت و متناسب با اهداف تحقیقی خود...