منصور معتمدی

دانشگاه شهید چمران اهواز

[ 3 ] - به یاد جان دانس

شرح مختصری از زندگی و فعالیت های علمی جان دانس به مناسبت فوت او.

[ 4 ] - قضیه پروانه

تمرکز مقاله بر بیان اثبات های متعدد قضیه مشهور پروانه در هندسه اقلیدسی است.

[ 5 ] - قضیه اصلی حساب و یکتایی تجزیه

مفهوم یکتایی تجزیه در جبر، ریشه در قضیه اصلی حساب و نظریه جبری اعداد دارد. هدف این نوشتار بررسی مفهوم تجزیه و یکتایی آن است. پیشینه تاریخی قضیه اصلی حساب مورد بررسی قرار می گیرد. تجزیه در نیمگروهها را نیز با ذکر چند مثال مورد توجه قرار می دهیم.

[ 6 ] - A study on dimensions of modules

‎In this article we study relations between some algebraic‎ ‎operations such as tensor product and localization from one hand‎ ‎and some well-known dimensions such as uniform dimension‎, ‎hollow‎ ‎dimension and type dimension from the other hand‎. ‎Some minor‎ ‎applications to the ring $C(X)$ are observed.

[ 7 ] - قضیه گلدی

اهمیت، تاثیر و راه گشایی قضیه گلدی در جبر به ویژه در نظریه حلقه ها فراوان بوده است و به طور قطع انجام پژوهش های بسیاری در جبر و دست یابی به نتایج مهم در این زمینه را باید مدیون قضیه گلدی دانست. در این مقاله می کوشیم زمینه های پیدایش قضیه گلدی و مفاهیمی را که در اثبات آن به کار رفته است، آشکار سازیم.

[ 8 ] - فاکتوریل تعمیم یافته

تابع فاکتوریل با استفاده از مفهومی به نام p-ترتیب، به زیرمجموعه حلقه اعداد صحیح تعمیم پذیر است. هدف این نوشتار، آگاهی دادن از چگونگی این تعمیم است. در پایان به مفهوم ایدآل فاکتوریل در حوزه های ددکیند اشاره خواهد شد.

نویسندگان همکار