گلناز کشاورز

پژوهشگر دکتری پژوهش هنر / پژوهشکده‌ نظر

[ 1 ] - زیباشناسی نورپردازی چنارهای خیابان ولیعصر(عج)

نورپردازی هویت‌مند منظر طبیعی شهر کیفیت زندگی شبانه را ارتقاء می‌دهد. شناسایی عناصر هویتی و نورپردازی مناسب آن‌ها هنری شهری محسوب می‌شود. عناصر طبیعی شهر به‌واسطه‌ مشارکت در ساخت خاطره‌ جمعی، واجد هویت هستند و مهم‌ترین آن‌ها در منظر شهر تهران را می‌توان درخت دانست. چنارهای خیابان ولیعصر (عج) هویت‌مندترین درختان این شهر شناخته‌شده‌اند. حفظ هویت چنارهای ولیعصر در نورپردازی آن‌ها، به جهت پایداری م...

[ 2 ] - جام مرودشت؛ ناگفته‌هایی از میراث فرهنگی ایران به روایت دکتر علی‌اکبر سرفراز

جام مرودشت برای نخستین‌بار به عنوان قدیمی‌ترین شیء سالن طلای نمایشگاه «شکوه ایران» و نیز نمایشگاه «زن در گذر زمان» در موزة ایران باستان به نمایش درآمد. آشنایی با داستان چگونگی کشف این جام گران‌بها و باستان‌شناس آن، خالی از لطف نیست. به همین مناسبت، خلاصه‌ای از این ماجرا به نقل از دکتر «علی اکبر سرفراز» باستان‌شناس این جام آورده‌ شده است.

[ 4 ] - آیا کلیسای سنت استپانوس در ارتباط با ادیان کهن ایرانی است؟

اماکن مقدس و عبادتگاه هاى بسیارى در ایران وجود دارند. در این بین تعداد بسیار زیادى از این عبادتگاه ها به غیر از ارتباط با ادیان فعلیشان در گذشته هاى دور یا نزدیک در ارتباط با ادیان کهن ایرانى بوده اند. کلیساى سنت استپانوس نیز یکی از این بناها است. در استان هاى آذربایجان شرقى و غربى به دلیل وجود تعداد زیاد ارامنه از زمان هاى دور، کلیساهاى قدیمى بسیارى وجود دارد. از میان آن ها افزون بر کلیساى "س...

[ 5 ] - نسبت نشان فرهنگی و سوزن دوزی بلوچ

یکی از راه‌های شناسایی ویژگی‌های فرهنگی هر قومی مطالعه‌ پوشاک آن‌هاست. پوشاک سنتی در هر جامعه‌ای می‌تواند نشان دهنده‌ هویت و فرهنگ آنان باشد. پوشاک سنتی بلوچ به دلیل کاربرد فراوانش ارزشمند‌ترین سرمایه فرهنگی آن‌ها است و بعد بصری هویت اجتماعی و فرهنگی این قوم را نشان می‌دهد. مهم‌ترین مشخصه‌ پوشاک بلوچ، سوزن‌دوزی آن است که بر لباس‌های زنانه دوخته می‌شود. نقوش هندسی این هنر ارزش‌های نمادین فرهنگ و...

[ 6 ] - کلیسای سنت استپانوس با پیشینه نیایشگاه باستانی ایران

سرزمین کهن ایران دارای اماکن مقدس بسیاری است که این مکان‌ها غیر از ارتباط با ادیان کنونی، مرتبط با ادیان کهن بوده‌اند. ایرانیان در‌طول تاریخ به عناصر طبیعی و حیات‌بخش احترام گذاشته و معابدی به آنان اختصاص می‌دادند. کلیسای سنت‌استپانوس که در گذشته یکی از معابد بزرگ ایران بوده دارای سنگ‌نگاره‌هایی با نقوش نمادین، برخی ویژگی‌های معماری، طبیعت و نیز تاریخ خاص منطقه‌ی جلفای ارس که گویای این پیشینه ا...

[ 7 ] - زیبایی‌شناسی منظر فرهنگی شهر در مختصات جغرافیا و قومیت (نمونه موردی: قوم بلوچ)

هدف از این پژوهش ارائه الگویی به منظور حفظ ابعاد فرهنگی و هویتی شهرهای قومیتی در فرایند توسعه است. الگویی که بر اساس آن بتوان به استخراج معیار و مولفه هایی هویتی جهت زیبایی شناسی منظر دست یافت. چنانچه زیبایی­شناسی منتج از نشان فرهنگی در زیبایی­شناسی توسعه منظر شهر اعمال شود، ابعاد فرهنگی و قومیتی شهر حفظ شده و به این ترتیب هر شهر به نمونه­ای بی نظیر و با جاذبه­های منحصر به فرد تبدیل خواهد شد. م...

[ 8 ] - انتزاع نمادین در زیبایی‌شناسی هنر بلوچستان، نمونۀ ‌موردی: سوزن‌دوزی بلوچ

بیان مسئله: قوم بلوچ را می‌توان یکی از اقوام اصیل ایرانی دانست که ادامه‌دهندۀ زندگی دام‌پروری و عشایری در ایران بوده‌اند. هنرهای گوناگونی در میان این قوم رایج است که مهم‌ترین آنها را می‌توان هنر سوزن‌دوزی دانست. این هنر با نقوش هندسی و به‌شدت انتزاعی‌اش نمایشگر پیشینۀ زندگی عشایری قوم بلوچ و همانند دیگر هنرهای عشایر ایران از بعد هندسی بسیار بالایی برخوردار است. همچنین می‌توان به شباهت نقوش هندس...