نادیه ایمانی

استاد‌یار گروه معماری، د‌انشگاه هنر تهران

[ 1 ] - اصول طراحی مصنوعات‏ د‌اخلی با هدف کاهش مد‌اخلات در زمینه بازتعریف نمایش موقت آثار معاصر در بناهای تاریخی

نمایش موقت آثار معاصر در بنای تاریخی، همچون هر طرح د‌اخلی د‌یگری، نسبت میان موضوع یا اثر مورد نمایش و زمینه طرح است. پارامترهای مهم در این نسبت عبارتند از: محدود‌یت مد‌اخله در زمینه، تحد‌ید فضا و تکیه بر عناصر معماری د‌اخلی. ساماند‌هی و عرضه کردن آثار در هر نوع بنایی به این عوامل بستگی مستقیم د‌ارد و درخصوص بنای تاریخی این امر حساسیت بیشتری خواهد یافت زیرا بحثِ میزان مد‌اخله به‏منظور حفظ ارزش‌ها...

[ 2 ] - اندیشه معماری در آیینه نظریه های معاصر معماری

این مقاله در پی آن است که آیا نظریه‌های معماری محمل مناسبی برای اندیشة معماری بوده‌اند؟ منظور از اندیشة معماری تفکرات معماران در هنگام طراحی و اجرای ساختمان است، همچنین مباحثی که در دانشکده‌های معماری طرح می‌شود. به این منظور ابتدا صورت‌های گوناگون اندیشة معماری را تعریف می‌کند؛ نخست اندیشیدن معمار با قواعد برخاسته از عالم معماری، دوم اندیشة صاحب‌نظران با قواعد برخاسته از اندیشه، و سوم آن چیزی ...

[ 3 ] - نقش معماری داخلی در حفظ ارزش های نهفته در بنای تاریخی (بررسی انتقادی باززنده سازی در موزه های موسیقی، مقدم و صبا)

به حکم آنکه حفاظت و باززنده‌سازی بناهای تاریخی مستلزم ایجاد دگرگونی در بخش‌های مختلف درون و برون بنا است، تغییر در فضای داخلی آن را در پی خواهد داشت. از این‌رو فهم نقش معماری داخلی در تغییر کاربری بناهای تاریخی و نسبت آن با معماری از نظر میزان مداخله در بنا مسئله‌ای است درخورِ تأمل. جایگاه معماری داخلی در باززنده‌سازی بناهای تاریخی کجاست؟ و چگونه می‌تواند در جهت حفظ ارزش‌های بنا شکل گیرد؟ به منظ...

[ 4 ] - تحلیلی بر روش، مراتب و پیامدهای «فهم اثر معماری»

اهمیت بررسی آثار معماری از منظر تاریخ و نظریه و نقد معماری، بخش عمده‌‌ای از پژوهش‌ها در این حوزه، به مطالعه اثر و بیان فهم حاصل از آن سوق داده است. اگر چه پرداختن به مقوله «مواجهه با اثر معماری» و جستار در «معیارها و مراتب فهم اثر معماری»، با بررسی خودِ بنا آغاز می‌شود، اما خاستگاه‌های آن در بنیان‌های نظری معماری است و لاجرم در حوزه نظری قرار می‌گیرد. اثر معماری چگونه فهمیده می‌شود و فهم آن چه ا...

نویسندگان همکار