تعمیم و تقریب معکوس عملگرها

پایان نامه
چکیده

یکی از مسا یل اساسی در ریاضی حل معادله خطی tx=y است که در آن t یک عملگر خطی بین فضاهای باناخ می باشد. اگر t معکوس پذیر باشد در این صورت جواب یکتای معادله به صورت x=by خواهد بود که در آن b معکوس t می باشد. در فصل دوم این پایان نامه به بررسی شرایط لازم و کافی برای معکوس پذیری عملگر t پرداخته ومسأ له را به اصل نگاشت انقباض تبدیل می کنیم. از طرفی معکوس پذیری عملگر مسأ له ای مشکل می باشد و بنابراین روش های تقریبی مفید خواهند بود. در فصل های سوم و چهارم تعمیم معکوس عملگرهای خطی بین فضاهای باناخ معرفی شده است. کاربرد این نظریه را در رابطه با حل معادله tx=y بررسی می کنیم . و در این راستا جواب اکسترمال معادله tx=y و بهترین جواب تقریبی از آن را معرفی می کنیم. در ادامه ضوابط برای معکوس تعمیم یافته متری بیان می کنیم. و قضایایی در مورد رابطه معکوس تعمیم یافته متری و بهترین جواب تقریبی ارائه می دهیم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

هم ارزی تعمیم مسئله ‍‍پائولسن در نظریه عملگرها

مسئله پائولسن در نظریه قاب ها مبنی بر یافتن نزدیک ترین قاب پارسوال هم نرم به یک قاب نزدیک به پارسوال بودن و نزدیک به هم نرم بودن از مسائلی است که در سال های اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.برخی تلاش کرده اند با یافتن مسائلی هم ارز با آن، از طریق حل آن مسائل، پاسخی برای مسئله پائولسن پیدا کنند.تعمیم هایی از این مسئله هم ارائه شده است. در این مقاله با استفاده از برخی مفاهیم جدید، تعمیم دی...

متن کامل

بهترین تقریب همزمان در فضاهای توابع و عملگرها

هدف اصلی ما در این پایان نامه معرفی بهترین تقریب همزمان در فضاهای توابع و عملگرهاست. همجنین به دنبال شرایطی هستیم که تحت آن شرایط، یک مجموعه در جنین فضاهایی، بهترین تقریب همزمان داشته باشد.

15 صفحه اول

تقریب عملگر معکوس قاب گسسته

فرض کنیم h فضای هیلبرت و {fi} یک قاب در h باشد. آن گاه هرfعضوh را می توان به صورت یک ترکیب خطی از عناصر قاب نوشت که معکوس عملگر قاب هم در این ترکیب است.پس برای دست یافتن به چنین نمایشی بایستی عملگر معکوس را محاسبه کنیم. اما معمولاً h با بعد نامتناهی است و در نتیجه پیدا کردن عملگر معکوس کاری دشوار و حتی غیرممکن است. در این پایان نامه روشی برای تقریب عملگر معکوس قاب با استفاده از زیرمجموعه ه...

15 صفحه اول

تقریب تکراری نقاط ثابت عملگرها روی فضای خطی نرم دار

در این پایان نامه روش های تکراری مختلفی نظیر ایشیکاوا و مان که توسط محققین مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته است را معرفی نموده و همگرایی این دنباله را به نقاط ثابت رده خاصی از عملگرهایی که در تعدادی از شرایط انقباضی صدق می کنند را مورد بررسی قرار می دهیم.

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023