بررسی تطبیقی میزانسن در تله تئاتر و تئاتر با نگاهی اجمالی به متن و اجرای « چهار حکایت از چندین حکایت رحمان» ((تئاتر تله ویزیونی مرگ اواز))

پایان نامه
چکیده

در هر دوره ای هنر منعکس کنند ه ی خصوصیات آن دوره است. در عصر ارتباطات با رشد رسانه های مختلفی همراه هستیم که از آن جمله می توان به تله ویزیون اشاره کرد، که تأثیرات زیادی بر فرهنگ جوامع مختلف از زمان پیدایش، تاکنون داشته است و پنجره ای رو به جهان واقعیت می باشد. این پنجره در آغاز پیدایش، بیشتر محصولاتش را از تئاتر برداشت میکرد ولی به تدریج نویسنده های جدید در این رسانه آغاز به کار کردند. کاگردانها ، بازیگران، طراحان و کارکنان خصوصیات ویژه ی تله ویزیون را به عنوان یک مدیوم برای نمایش درک کردند.در نتیجه ی ارتباط تئاتر و تلویزیون _ که هیچ گاه قطع نشده_ نوعی برنامه در این رسانه به نام "تئاتر تلویزیونی" به وجود آمد که مهمترین هدفش عرضه ی تولیدات در مقیاسی بزرگتر از صحنه ی تئاتر به دست تماشاگر بود. به تدریج تعامل دو رسانه به حدی رسید که معمولاً اثری که در تئاتر موفق بود برای تبدیل به نمایش تله ویزیونی انتخاب می شد.در این تبدیل گاهی تغییراتی اساسی در طراحی میزانسنهای اثر تئاتری صورت می گرفت و گاهی هم بدون هیچ تغییری تئاتر تله ویزیونی آن تولید می شد.در این رساله به بررسی اینکه این تغییرات بر چه اساسی صورت می گیرد و تاچه مقدار قابل قبول است، پرداخته و سعی دارم پیشنهادهایی برای بهبود فرایند تبدیل یک اثر تئاتری به همتای تله ویزیونی اش ارائه دهم. کلید واژه ها: تله ویزیون ، تئاتر تله ویزیون ، تئاتر، میزانسن ،

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی نشانه شناختی مکان در تئاتر دفاع مقدس (با تأکید بر نمایش های کانال کمیل، اسماعیل اسماعیل، چهار حکایت از چندین حکایت رحمان ) - پروژه عملی: کارگردانی نمایش "اولئانا "

چکیده: هیچ گفتمانی فاقد مکان نیست. مکان ها به طور مستقیم و یا غیرمسقیم در شکل گیری گفتمان و تولید معنا نقش دارند. مکان صورت بیان و صورت محتوا را در تعامل با یکدیگر قرار می دهد. در بعضی موارد مکان به شکل کاملا فیزیکی و عینی در گفتمان ها تجلی می یابد و درموارد دیگر این کارکرد عینی تضعیف گشته و جای خود را به کارکرد انتزاعی می دهد. مکان های عینی مکان هایی با ویژگی کنشی و مکان های انتزاعی مکان های...

بررسی فورمالیستی تله تئاتر ایران به عنوان متن تلویزیونی

پژوهش (بررسی فورمالیستی تله تئاتر ایران به عنوان متن تلویزیونی)به بررسی ساختاری این گونه برنامه سازی در تلویزیون ایران می پردازد.لزوم انجام این تحقیق از آنجا احساس می شود که علیرغم پیشرفت های چشمگیری که اغلب شبگه های تلویزیونی جهان در امر برنامه سازی نمایشی کسب کرده اند و کشور ما نیز در این خصوص به موفقیت هایی دست یافته است؛ در خصوص تعریف,ساختارو محتوای این ”گونه”خاص (تئاتر تلویزیونی)هنوز بین د...

15 صفحه اول

بررسی تطبیقی ساختارشناسی تله تئاتر و تئاتر صحنه در جلب مخاطب

تلویزیون رساله ای عمومی است که با اهداف آموزشی، اطلاع رسانی، تفریح و سرگرمی، ایجاد وحدت ملی و تقویت عقاید مشترک اجتماعی و سیاسی فعالیت می کند. این اهداف در قالب برنامه ها شکل می گیرد. برنامه های تلویزیونی در قالب مصاحبه و میزگرد، اخبار و تفاسیر خبری، مسابقه و سرگرمی نماهنگ، برنامه های مستند و آموزشی و داستانهای تلویزیونی به مخاطبان ارائه می گردد. تئاتر تلوزیونی ایران طی چندین سال در چهارچوب اه...

15 صفحه اول

آرتو و تئاتر شرق

آنتنن آرتو شاعر دیده ور فرانسوی و نظریه پرداز تئاتر مدرن از جمله هنرمندان عصاینگری است که جامعۀ زمان خود را به باد انتقاد می گیرد و در کتاب مشهور تئاتر و همزادش به خصوص به ساختار شکنی تئاتر کلاسیک غربی و لاتین می پردازد. او در این کتاب تئاتر غرب را رد می کند و به تئاتر شرق روی می آورد که بر عکس تئاتر غربی که تا آن روز شالوده هایش بر واژه و کلام برای بیان نظر ها و احساسات استوار بوده، نمادین و ا...

متن کامل

نگاهی گذرا به «تئاتر خیابانی» در ایران و جهان

بسیاری از نمایشگران و حتی محققین داخلی هنوز در تعریف تئاتر خیابانی، از مفهوم نمایشی که در خیابان یا سایر فضاهای بیرونی اتفاق می‌افتد، استفاده می‌کنند؛ تعریفی که بر اساس مفاهیم معاصر از تئاتر خیابانی‌- چه در حوزه شکل و چه در قلمرو محتوا‌- کاملاً نادرست است. در مقاله حاضر کوشیده شده تعریفی علمی، صحیح و جامع از تئاتر خیابانی ارائه شود. تعریفی که از یک سو نگاه به سابقه تاریخی این گونه نمایشی دارد، ...

متن کامل

مطالعه ی تطبیقی بناهای تئاتر یونان، آمفی تئاتر رومی و استادیوم امروزی

بنای تئاتر که یونانیان پدیدآورنده آن بودند ازجمله قدیمی­ترین مکان­های اجتماع مردم، باانگیزه‌ی مشترک است. این بندرها طول دوران متفاوت با توجه به رشد فنّاوری و ساخت به عوامل انگیزشی دوران در هرزمانی به شکلی متکامل از گذشته خویش جلوه می‌کند. دلیل اهمیت این پژوهش نیز همین سیر تکاملی این‌گونه از ابنیه است که ردپای آن تا دنیای معاصر نیز قابل‌بررسی است. در این مقاله سعی بر این است که شباهت‌ها و تفاوت‌ه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023