فن شناسی، آسیب شناسی، و ارائه ی طرح مرمت کتیبه ی گچبری نال درگاه بنای امامزاده شاه احمد قاسم شهر قم (قرن هشتم ه.ق)

پایان نامه
چکیده

این پروژه با هدف کسب شناخت کلی درباره ی وضعیت بنای امامزاده شاه احمد قاسم شهر قم و ارائه ی راهکارهای علمی، حفاظت آن آغاز و با سه رویکرد فن شناسانه، آسیب شناسانه و مرمتی بنیان نهاده شد. بنا به صورت سازه ای منفرد برجی شکل با نمای آجری و گنبد دو پوسته ی رک و با تزیینات گچبریِ درون بنا، در گورستان قدیمی مالون در دوره ی حکومت آل صفی در قم به سال 780 هجری قمری و به سبک هنری ایلخانی ساخته شده و در دوره های مختلف دچار دخل و تصرف هایی در قسمت های مختلف گشته است؛ این دخل و تصرف ها،شامل برداشتن خُود احتمالاً آسیب دیده ی گنبد رک بنا، استفاده از آهیانه ی گنبد به عنوان گنبد فعلی به صورت شکل خاصی از گنبد نار، اضافه کردن بناهای جدید و متصل به بنای اصلی، مسدود کردن درب احتمالاً اصلی بنا و قراردادن درب فعلی در ضلع شمالی و به واسطه ی آن تخریب قسمتی از کتیبه ی نال درگاه، تعویض و تغییر در پنجره های مشبک بنا با پنجره های فلزی جدید، اجرای تأسیسات ساختمانی بر روی تزیینات گچبری، نمای بیرونیِ معاصرِ آجرکاری و کاشی کاری شده ی بنا، ازاره ی سنگی درون بنا و مرمت های غیراصولی در قسمت های مختلف تزیینات گچبری می شوند. در این بحث، پس از ارائه ی تاریخچه ای کلی در مورد بنا، معرفیِ آن، فن شناسی تزیینات و مطالعات مرتبط با بنا و بررسی آسیب های موجود، در نهایت به طرحی علمی در راستای مرمت و محافظت تزیینات گچبری آن بخصوص کتیبه ی گچبری نال درگاه (کتبیه ی سوم)، از جمله برداشتن پوشش سفید براق روی کتیبه، استحکام بخشی موضعی در قسمت های مورد لزوم پیش و پس از برداشتن پوشش سفید براق، بازسازی قسمت های تخریب شده ی تزیینات گچبری و در انتها اجرای لایه ی محافظ بر کل سطح تزیینات پرداخته شد و در جهت حاکم بودن فضای یک بنای تاریخی بر بنای مورد نظر و جلوگیری از آسیب های بیشتر و همینطور نمایاندن ارزش های تاریخی و فرهنگی این بنا به مخاطبین آن، پیشنهادهایی ارائه شد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

فن شناسی، آسیب شناسی و طرح مرمت تزیینات گچ بری بقعه امامزاده خدیجه خاتون قم

با توجه به خصوصیات منحصر به فرد تزیینات وابسته به معماری دوره ایلخانی و اهمیت این مجموعه در تاریخ هنر ایران اهمیت تحقیق درباره باقیمانده این گچبری ها مشخص می شود. در فصل اول این پروژه، به مطالعه و بررسی های تاریخی و معرفی جامع بنا پرداخته شده است. در فصل دوم معرفی، فن شناسی و بررسی تکنیک های خلق تزیینات گچبری این بنا مورد مطالعه قرار گرفته است. در فصل سوم مطالعات آزمایشگاهی با کمک آزمایش های شی...

15 صفحه اول

فن شناسی و آسیب شناسی قطعات منسوب به کتیبه ی گچبری محراب مسجد کوشک فردوس و ارائه ی راهکارهای حفظ و مرمت

محراب مسجد کوشک فردوس دارای دو کتیبه ی گچبری شده به خط کوفی و ثلث تزئینی است که متعلق به اواخر دوره ی سلجوقی می باشند. در کتیبه ی ثلث تاریخ 554 هجری قمری ثبت گردیده است.. تکنیک برجسته، استفاده از چندین رنگ و استفاده از نقوش اسلیمی و گیاهی، نشان گر وجود سبک رازی در کتیبه های کوفی و ثلث است. بر اساس مطالعات تاریخی- تطبیقی، سنگ روضه ی علیه ی رضویه(ع)، یک قطعه در چوبی متعلق به اواخر قرن 6 هـ ق و یک...

Survey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004

دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...

متن کامل

فن شناسی و آسیب شناسی و ارائه طرح حفظ و مرمت دیوارنگاره ی چند لایه ای حمام شیخ بهایی

حمام ها جزئی از بناهای عام المنفعه در دوره اسلامی است، که معمولاً در کنار مساجد جامع و بازار ساخته شده اند. و معمولاً دارای تزئینات متنوعی، که پایه آنها آهک است می باشد. از جمله حمام های که در کنار مساجد جامع و بازار ساخته شده اند، حمام شیخ بهایی است که مربوط به عصر صفوی و عالم بزرگ این عصر، شیخ بهایی است. این حمام در حال حاضر دیگر کاربری اولیه را ندارد و از تزئینات آن چیزی زیادی برجای نمانده است...

15 صفحه اول

فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه ی طرح حفاظت و مرمت آرایه های گچی بند آجری مسجد جامع عتیق اصفهان

در معماری اسلامی ایران، مساجد جامع از مهم ترین و شاخص ترین بناهای هر شهر محسوب می شوند. مسجد جامع عتیق اصفهان که گویای بیش از 800 سال هنر معماری ایران است، از جنبه های گوناگون هنری و معماری حایز اهمیت است. یکی از تزیینات شاخص در این بنای یگانه، آرایه های گچی بندآجری است که در منابع مکتوب از آنها با عنوان توپی گچی ته آجری نیز یاد می شود. در این پژوهش پس از پرداختن به نمونه های تاریخی آرایه های ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده پردیس اصفهان

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023