مسئله ی تقلید و مشارکت تماشاگر در نمایش های ایرانی – پروژه عملی: کارگردانی نمایش «هنرمند گرسنگی»

پایان نامه
چکیده

میمسیس (تقلید) یکی از مفاهیم بحث انگیز در تاریخ اندیش? بشر است. این مفهوم با در نظر داشتنِ پیشینه ای که در دانش و فرهنگ غرب دارد، از چهار بُعد در نمایش های ایرانی قابل بررسی است: 1- مفهومِ «تشبّه»، قرابتِ عمیقی با برخی از مفاهیمِ سنتیِ «میمسیس» غربی دارد. تشبّه به امامان (ع)؛ تشبّه به کفار و دشمنان ائمه و تشبّه مردان به زنان؛ از مسائل مناقشه برانگیز فقهی هستند که شاهد حضورِ آن ها در تعزیه نیز هستیم. اهمیتِ مسأل? تشبّه نزد فقها، منجر به صدور فتاوی گوناگون از سویِ آن ها می شود. این فتاوی از سویِ دیگر، تأثیرِ آشکاری نیز بر شیو? شبیه خوانی می گذارند. اما از سوی دیگر فقهای بانفوذ، چندان علاقه ای به سایر نمایش های عامه پسند ندارند. 2- پیش از ورود تئاتر به ایران، هر نوع نمایش شادی آورِ غیرمذهبی «تقلید» نامیده می شد. بدین ترتیب، مسأل? تقلید نه صرفاً در تعزیه، که در این گونه از نمایش های ایرانی نیز اهمیت فراوان دارد. 3- میمسیس در نمایش های ایرانی بر اساس قراردادهائی میان اجراگر و تماشاگر شکل می گیرد، پس به همین دلیل در نقالی، تخت حوضی و تعزیه، شاهد نوعی ارتباط متقابل میان اجراگر و تماشاگر هستیم. ارتباطی سه وجهی که یک سوی آن تقلید، سوی دیگرِ آن اجراگر، و سوی سومِ آن نیز تماشاگر است. هدفِ این مقاله، بررسی موارد فوق با توجه به دانش و فرهنگی است که نمایش های سنتی ایران، بر آمده از آن است. پس رویکرد پایان نام? حاضر در نقط? مقابلِ آن رویکردهائی قرار خواهد گرفت که نمایش های ایرانی را با قراردادهای تئاتر و درام غربی فهم و تحلیل می کنند. در نتیجه، این پایان نامه، دشواری های بومی سازی مفاهیم را نشان داده و در پیِ فهم نمایش های ایرانی با توجه به دانش و فرهنگِ ایرانی است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مفهوم مرگ در تعزیه – پروژه عملی: کارگردانی نمایش "بالکن"

در این رساله سعی شده است تا از منظر نمایش تعزیه به باورها و اعتقادات درباره مرگ در میان باورمندان به تعزیه پرداخته شود.

صوفیان "قلندران و امر نمایش در ایران - پروژه عملی: کارگردانی نمایش "افسایقونه"

«تصوف» و «قلندریه» از جریان های مهم و تأثیرگذار بر فرهنگ و هنر ایران بوده است. خلق شاهکارهایی ادبی نظیر «تذکره الاولیا»، «اسرار التوحید»، «مقالات شمس»، «کلیات شمس»، «مثنوی معنوی» و... توسط صوفیان نشان از جایگاه سترگ آنان در ادبیات و فرهنگ فارسی است. صوفیان همچنین به سبب اجرای «سماع» در آیین های خود حافظ موسیقی و رقص نیز بودند، با این توضیح که آنان دارای پایگاهی دینی- اجتماعی در نزد عوام بوده ...

مقایسه نمایش، قراگوز ترکیه و خیمه شب بازی و سایه بازی ایرانی- پروژه عملی: کارگردانی نمایش «مصاحبه »

«خیمه¬شب¬بازی» نام دو گونه¬ی نمایش عروسکی است با دو تکنیک متفاوت در دو کشور متفاوت، که یکی در ترکیه و دیگری در ایران رایج است. همین تشابه اسمی دو نوع نمایش در دو کشور با دو زبان متفاوت، احتمال وجود ارتباطی بین آن دو را موجب می¬شود. خیمه¬شب¬بازی همچنان که از اسمش پیداست باید معرّف نمایش سایه باشد که این اصطلاح فارسی در کشور ترکیه با آنکه زبانش ترکی می¬باشد به درستی به کار می¬رود، اما در ایران خی...

15 صفحه اول

رادولف لابان و نظریه ی حرکت بازیگر در صحنه – پروژه عملی : کارگردانی نمایش " مده "

رادولف لابان(1958- 1879) رقصنده، طراح حرکت، معلم و نویسنده، یکی از مهمترین نظریه پردازان حرکت در قرن بیستم است. او سردمدار رقص اکسپرسیونیسم (ausdrucktanz ) در آلمان است. او حرکت را بعنوان هنری مستقل مطرح می کند و سال ها مطالعات خود را بر روی افزایش گویایی و بیان حرکتی در صحنه بنا نهاده است. مبحث افورت بخشی از نظریات او در مورد حرکت است که به شناخت دقیق نحوه انجام یک حرکت در ارتباط با قصد درونی ...

15 صفحه اول

مفهوم «فضا» در نمایش های سنتی ایرانی با تأکید بر تعزیه و تخت حوضی- پروژه عملی: کارگردانی نمایش «ماه و پلنگ»

این پایان نامه در سه فصل که عنوان های آن به ترتیب عبارت اند از: «مقدمات»، «فضا و تعزیه» و «فضا و تخت حوضی» به نگارش درآمده و به بررسی مفهوم فضا در نمایش های سنتی ایرانی میپردازد. شیوه ی تحقیق در این رساله گردآوری کتابخانه ئی است و بر پایه ی نگاه تحلیلی ــ تاریخی استوار گشته است. نمایش های ایرانی در بخش اعظمی از تاریخ خود از داشتن مکانی دائمی برای اجرا برخوردار نبودند و لاجرم مکان ها و فضاها...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023