بررسی مولفه های سرمایه ی اجتمکاعی در قصاید ناصر خسرو و تاریخ بیهقی

پایان نامه
چکیده

اصطلاح تقریباً نوظهور سرمایه ی اجتماعی که به بررسی روابط انسانی به عنوان ایده ی محوری زندگی گروهی مـی پردازد، از مفاهیم مهم در علوم اجتماعی است که به سایر رشته ها گسترش یافته و مفهوم چند بعدی به خود گرفته است. این مفهوم به مباحثی مـی پردازد که زمـینه ی آن ریشه ی تاریخی دارد و از گذشته به عنوان مفاهیم ارزشی به کمک آثار و نوشته ها به ما انتقال یافته است، ارزش ها و مفاهیمـی که در جوامع متمدّن امروزی، به دلیل فردگرایی افراطی کم رنگ شده و نیاز بشری امروز را به بازگشت به آن ها وادار ساخته است. آثار ادبی به عنوان آثار بازمانده و یادگار این مفاهیم ارزشی در اجتماع از جمله مهم ترین دستاوردهای فرهنگی هستند که مـی توانند در احیا و بازتولید این ارزش ها به ما یاری رسانند و مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند. در این پایان نامه، به بررسی و تحلیل مولّفه های سرمایه ی اجتماعی، اعتماد، مشارکت و اخلاق در دو اثر متفاوت یعنی تاریخ بیهقی(با نثر ادبی با محتوای تاریخی) و قصاید ناصرخسرو در قالب نظم پرداخته شده است. مطالعه و تحقیق در حوزه ی نظم(قصاید ناصرخسرو)بیشتر در حیطه ی ذهنی(شناختی) سرمایه ی اجتماعی قرار مـی گیرد، در حالی که پژوهش در حوزه ی نثر(تاریخ بیهقی) بیشتر در حیطه ی ساختاری(عینی و واقعی) صورت مـی گیرد که شباهت های کمـی در بررسی ها با هم خواهند داشت. یافته های تحقیق در حیطه ی سه مولّفه ی اخلاق، مشارکت و اعتماد نشان مـی دهد که بازتاب عناصر منفی(ضدّ سرمایه ی اجتماعی) بر عناصر مثبت آن غلبه دارد. به دلیل حاکمـیت روحیه ی جبرگرایی و جزم اندیشی، تعصّب مذهبی، رواج بد بینی و تهمت، زمـینه ی تحمّل و مدارا وجود نداشته و کار به حذف، راندن و تاراندن کشانده شده است. حتّی سفارش های بیهقی به رعایت آموزه های اخلاقی، بعد از شرح ماجراهای نابه هنجار صورت گرفته است. در زمـینه ی مشارکت با وجود یکتاسالاری، بیشتر مشارکت ها از نوع خاص گرایانه، اجباری و منفعلانه بوده است. فضای اعتمــاد در این دو اثر کاملاً متفاوت، بلکه متعـارض است. رویکرد ناصرخسرو بعد از انقلاب روحی، به اعتماد(اعتقاد) دینی- مذهبی است که در حوزه ی اندیشه های مذهبی، گاه موضع گیری های او به تعصّب کشیده شده است. کلیدواژه ها : سرمایه ی اجتماعی، ادبیّات، تاریخ بیهقی، قصاید ناصرخسرو، اخلاق، اعتماد، مشارکت.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل مناسبات قدرت در قصاید ناصر خسرو

قصاید ناصر خسرو از جمله متون سنتی است که قدرت و گفتمان، نقشی اساسی در شکل­بندی آنها ایفا می‌کند. از آنجا که وجه غالب این قصاید، در واکنش علیه قدرت و گفتمانهای عصر شکل گرفته­اند، این قصاید، تبدیل به متونی شده­اند که در لایه­های زیرین خود، از طرفی سلطه مستقیم قدرت را آشکار می­کنند و از طرفی به خاطر بُعد تأویلی و بطنی نشانه‌ها و آگاهی  ناصر خسرو به  قدرت نشانه ها و زبان  و به ویژه دانش، قدرت و مقاو...

متن کامل

بررسی مدارا، تساهل و تسامح در قصاید ناصر خسرو

جامعۀ بشری از آغاز تا به امروز گرفتار جنگ، کشتار، خشونت و قربانی نزاع‌های مختلف قومی، دینی و سیاسی بوده‌است. یک‌سویه‌نگری‌های انجام‌گرفته، نبود مدارا، تساهل و تسامح در نابودی سرمایه‌های انسانی، فرهنگی و اجتماعی، نقش اصلی را داشته‌است. مدارا و تحمّل یکی از حلقه‌های مغفول‌ماندۀ اخلاقیّات در تاریخ اجتماعی بسیاری از ملل جهان است. شناخت و بازنگری آرای گذشتگان در متون ادبی به عنوان آینه و سامان‌دهندۀ ج...

متن کامل

بررسی مدارا، تساهل و تسامح در قصاید ناصر خسرو

جامعۀ بشری از آغاز تا به امروز گرفتار جنگ، کشتار، خشونت و قربانی نزاع‌های مختلف قومی، دینی و سیاسی بوده‌است. یک‌سویه‌نگری‌های انجام‌گرفته، نبود مدارا، تساهل و تسامح در نابودی سرمایه‌های انسانی، فرهنگی و اجتماعی، نقش اصلی را داشته‌است. مدارا و تحمّل یکی از حلقه‌های مغفول‌ماندۀ اخلاقیّات در تاریخ اجتماعی بسیاری از ملل جهان است. شناخت و بازنگری آرای گذشتگان در متون ادبی به عنوان آینه و سامان‌دهندۀ ج...

متن کامل

تقابلهای دوگانه و کارکردهای معنایی آن در قصاید ناصر خسرو

چکیدهتقابل‌های دوگانه از مباحث مهم زبان‌شناسی و نشانه‌شناسی است که منتقدان ساختارگرا با توجه به آن به نقد و تحلیل متون ادبی می‌پردازند. این تقابل‌ها که نقش مهمی در زیبایی و انسجام ساختاری و محتوایی متون ادبی ایفا می‌کنند، کاربرد بسیار گسترده‌ای در شعر ناصر خسرو (شاعر و نویسنده برجسته‌ی قرن پنجم) دارند؛ به گونه‌ای که می‌توان آن را از ویژگی‌های بارز سبک شعری او قلمداد کرد. ناصر خسرو اغلب از این ت...

متن کامل

بررسی قواعد عروضی در قصاید ناصر خسرو

حکیم ناصر خسرو از شاعران سبک خراسانی است که برجسته شعر او استحکام وزن و تنوع اوزان و بحور است در این پژوهش مبانی دانش عروض در حوزه آوا، هجا ، ارکان و بحور معرفی شده و با شمردن جزییات قواعد عروض نمونه ها و نشانه های کاربرد هریک از این قواعد در دیوان ناصرخسرو نشان داده می شود.

15 صفحه اول

بررسی عناصر نوستالژیک در قصاید ناصر خسرو

آثار ادبی که محل برخورد احساسات شاعر با جهان های ذهنی و عینی در قالب زبان است، نمایش دهنده ی جهانی تازه است. این ساختار نو متشکل از عواطف و تخیلات گوناگون است که احساس نوستالژیک یکی از انواع احساسات ریشه دار در آثار ادبی، به ویژه ادبیات فارسی است. در این پایان نامه نگارنده تلاش کرده است تا ضمن واکاوی جلوههای عاطفهی نوستالژیک در قصاید ناصرخسرو آن ها را طبقه بندی ، تحلیل و تفسیر کند. اگرچه ناص...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023