بررسی نقش کاراکتر پیرو در ساختار روایی انیمیشن های سینمایی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
  • نویسنده ندا تمیمی
  • استاد راهنما علیرضا گلپایگانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

• چکیده: ازهمانابتدای تولید انیمیشنتابهامروز،دربسیاریازآثارانیمیشندرکنارشخصیتاصلی،شخصیتوابستهایوجودداشتهاست که رفیقِهمراهقهرمانداستاناست ومعمولاازآنبهسایدکیک (کاراکترپیرو) یادمیشود. باوجودبه کارگیریگستردهکاراکترهایپیرودرانیمیشنهایبامخاطبعام، این کاراکتر کمتردرنوشتههایمستقلموردبررسیقرارگرفتهاست.درحالیکهبهنظرمیآیدحضورکارکترهایپیرودر بیشترآثارسینماییتجاریاهمیتیویژهدارد،لزوممطالعهوبررسیساختارشخصیتوشناساییویژگیهایآنهاورابطهشانبادیگراجزایداستان،حسمیشود . در این تحقیق سعی شده استتعریف جامعی برای کاراکتر پیرو ارائه شود و تاریخچه و نمونه هایی از آن در ادبیات و دیگر رسانه ها معرفی شود. سپس با بررسی و مطالعهشخصیتهایپیرودر انیمیشن های سینمایی(به شیوه مورد پژوهی)،نقشآنهادرساختاررواییفیلمهای انیمیشنسینماییبررسیشود وبامطالعهنمونهها،بهشاخصههایاینگونهکاراکترها پرداختهونیزبهنحوهشخصیتپردازیوچگونگیرابطهآنهاباقهرمانداستاناشارهشود. آگاهی به نحوه مناسب شخصیت پردازی کاراکتر پیرو و چگونگی نقش و کارکرد آنها در ساختار انیمیشن های سینمایی، بینش و توانمندی ما را در خلق شخصیت ها و روایت هرچه بهتر داستان، وسعت می بخشد. با مطالعه اصول پای? شخصیت پردازی، سوالات و موارد خاصی برای بررسی در هر فیلم در نظر گرفته شد. سپس فیلم هایی از بازه های زمانی متفاوت انتخاب شد. پس از بررسی فیلم ها که به روش توصیفی و تحلیلی انجام شد کاراکترهای پیرو از نظرحضور موثر در روایت، طبقه بندی شدند و شاخصه های آنها به لحاظ شخصیت پردازی و نحوه ارتباطشان با قهرمان ارائه شده است. کلیدواژه: کاراکتر- کاراکترپیرو(حامی)- نقش مکمل- شخصیتپردازی- طنز - روایت

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی ساختار سینمایی و ادبی انیمیشن ملک خورشید (بازشناسی یکی از ابعاد ادبیات کودک در ایران)

انیمیشن ملک خورشید، به طراحی و کارگردانی، على‏اکبر صادقى در کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان در سال 1354 و به مدت 16 دقیقه تهیه شده است. تحلیل آثار ارزشمند علی­اکبر صادقی علاوه براین­که عرصه­ی تازه‏اى را پیش رو مى‏گشاید، مى‏تواند ویژگی­هاى دوره و بخشى از تاریخ انیمیشن ایران را نیز ثبت کند. اقتباس و انطباق این فیلم با منظومه­های عاشقانه‌ی ادب فارسی و میزان موفقیت آن در نزدیک شدن به فضای قصه­ها...

متن کامل

بررسی ساختار سینمایی و ادبی انیمیشن ملک خورشید (بازشناسی یکی از ابعاد ادبیات کودک در ایران)

انیمیشن ملک خورشید، به طراحی و کارگردانی، علی‏اکبر صادقی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1354 و به مدت 16 دقیقه تهیه شده است. تحلیل آثار ارزشمند علی­اکبر صادقی علاوه براین­که عرصه­ی تازه‏ای را پیش رو می‏گشاید، می‏تواند ویژگی­های دوره و بخشی از تاریخ انیمیشن ایران را نیز ثبت کند. اقتباس و انطباق این فیلم با منظومه­های عاشقانه ی ادب فارسی و میزان موفقیت آن در نزدیک شدن به فضای قصه­ها...

متن کامل

ساختار و کارکرد روایی صحنه های ترانه در انیمیشن های بلند دیزنی

در بسیاری از انیمیشن های بلند دیزنی یک یا چند ترانه اجرا می شود که در نگاه نخست، نقش سرگرم‏ کنندگی در روایت اصلی دارند. این مقاله بر آن است که نشان دهد ترانه ها کارکردی فراتر از میان پرده یا حتی انتقال صرف اطلاعات دارند. پرسش اصلی مقاله این است که «در صحنه های ترانه، چه گسست هایی از اسلوب و قواعد حاکم بر صحنه های دیگر رخ می دهد؟». در پاسخ به این پرسش نشان داده می شود که صحنه های ترانه تا اندازه...

متن کامل

مؤلّفه‌های بیانی انیمیشن و چگونگی اقتباس از قصّه‌ها و افسانه‌های ایرانی (بررسی موردی: انیمیشن سینمایی جمشید و خورشید)

اقتباس از ادبیات کهن، به‌خصوص قصّه‌ها و افسانه‌ها و کشف روابط و مناسبات چندلای افسانه با سبک و سیاق بیانی انیمیشن، یکی از شیوه‌هایی است که امروزه مورد توجّه بسیاری از فیلمنامه‌نویسان انیمیشن قرار گرفته است. با توجّه به ویژگی‌های ساختاری و قابلیت‌های شگفت‌انگیز قصّه‌ها و افسانه‌های ایرانی برای انطباق با زبان انیمیشن، فراگیری زبان رسانه و استفاده از شیوه‌هایی چون اقتباس و بازآفر...

متن کامل

متحرکسازی کاراکتر در رسانه های سینما، انیمیشن و بازی رایانه ای با رویکرد به فناوری رایانه ای

متحرکسازی کاراکتر بشکل رایانه ای یکی از گونه های متحرکسازی است که امروزه اصلی ترین نقش را در فیلمهای متحرکسازی،زنده و بازی رایانه ای ایفا می کند. این گونه هنری حلقه واصل بین مخاطب و اثر، همچنین کلید همذات پنداری کاربر با کاراکتر های موجود است.از آنجائیکه بسیاری از شرکتهای تولید کننده داخلی در زمینه محصولات رسانه ای فوق دارای بخش تحقیقات  و توسعه نمی باشند لازم است  متناسب با فرهنگ ملی وبومی شنا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023