فرهنگ توصیفی علوم طبیعی ( پزشکی، جانورشناسی، کانی شناسی و گیاه شناسی) در شاهنامه

پایان نامه
چکیده

موضوع این پایان نامه« فرهنگ توصیفی علوم طبیعی (پزشکی، جانورشناسی، کانی شناسی و گیاه شناسی) در شاهنامه ی فردوسی» است. شیوه ی پژوهش، کتابخانه ای بوده است. نخست شاهنامه چاپ مسکو به طور کامل و با دقت مورد مطالعه قرار گرفت،ضمن آن که در برخی موارد،شاهنامه به کوشش خالقی مطلق نیز ، بررسی شد، شاهد مثال های هر بخش به صورت جداگانه یادداشت برداری گردید و بر حسب موارد کاربرد، طبقه بندی شد، فرهنگ نامه های کهن و جدید،اوستا ومتون پهلوی و همچنین کتب جنبی دیگر نیز مورد توجه قرار گرفت و نتیجه ی کاردر چهار بخش ارائه گردید. نتیجه ی این پژوهش نشان می دهد؛ با وجود این که شاهنامه، یک اثر حماسی و پهلوانی است؛ امّا در آن، علاوه بر اشاره به فراز و فرود زندگی ایرانیان باستان و تشکیل ملیّت و تکوین مدنیّت و دفع تجاوزدشمن، به موضوعاتی از قبیل نجوم، فلسفه، کلام، موسیقی و علوم طبیعی نیز پرداخته شده است، که بررسی موضوع اخیر، هدف این پایان نامه است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

زیبایی شناسی گیاه در شاهنامه بایسنقری

در عالم هنر قوانینی وجود دارد که به راحتی بیان نمی‌شوند. برای یافتن این قوانین می‌بایست به محصولات آن هنر مراجعه کرد و بعد بررسی آنها، به کشف قواعد ثابت در آن آثار پرداخت. در ضمن، از آنجا که هنرهای هر سرزمین در زیر مجموعه فرهنگ مردم آن سرزمین قرار می‌گیرد، پس تاثیر و تاثر آنها بر هم اجتناب ناپذیر است. پس می‌توان پس از کشف قواعدی ثابت در هنری خاص، به این نتیجه رسید که خالق آن هنر، با آن قواعد زن...

متن کامل

معرفت شناسی علوم طبیعی

در این مقاله، سالمون به بررسی انتقادی تاریخ اندیشه‌های مربوط به معرفت در علوم طبیعی از راسل تا کوهن می‌پردازد. او الگوی قیاسی -فرضی، کل‌گرایی و نظریه بیسی و نیز مشکلات مربوط به استقرا و مشاهده را مورد بحث قرار می‌دهد. در پایان، نظریه کوهن را مطرح کرده و نقدهای خود را بر آن می‌آورد.  

متن کامل

کانی شناسی و سنگ شناسی توده پلوتونیک ناحیه کامیاران (کردستان)

درناحیه کامیاران بین سنندج و کرمانشاه یک توده آذرین کششیده با امتداد شمال غربی – جنوب شرقی دیده می شود که در شکستگی بزرگ زاگرس تزریق شده است . چون این توده آذرین رسوبات کرتاسه وائوسن را قطع کرد بنابراین جایگزینی آنها بعد از آئوسن صورت گرفته است . قسمت اعظم توده آذرین کامیاران گابرو و مقدار کمی از آنرا گرانودیوریت تشکیل می دهد . در سنگهای رسوبی که با توده پلوتونیک تماس غیر تکنیکی دارند دگرگونی ...

متن کامل

معرفت شناسی علوم طبیعی

در این مقاله، سالمون به بررسی انتقادی تاریخ اندیشه های مربوط به معرفت در علوم طبیعی از راسل تا کوهن می پردازد. او الگوی قیاسی -فرضی، کل گرایی و نظریه بیسی و نیز مشکلات مربوط به استقرا و مشاهده را مورد بحث قرار می دهد. در پایان، نظریه کوهن را مطرح کرده و نقدهای خود را بر آن می آورد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023