ترجمه کتاب نظریه های نقد ادبی معاصر صورت گرایی و ساختتر گرایی

پایان نامه
چکیده

مقدمه الکتاب لو قبلنا بإمکانیه تقسیم الأدب إلی مدرستین:(أدب مدرسی ،وجامعی و أکادیمی )،و (أدب لا مدرسی ولاجامعی خارج الکلیه)، فإنّه لا بدّ من وجوب القیام بنظرهٍ علمیه لنفاظ الضعف و القوه لکلتا المدرستین ،والسّعی لإزاله نقاط الضعف والارتقاء و تطویرنقاط القوه . کلّ طالب وأستاذ نشیط لدیه اطلاع جید عن ضعف الأدب المدرسی والتعلیمی الرّسمی فی إیران. و یعلم بوضوح أنّ الأدبیات الفارسیه فی مراکز التدریس تلک تعانی من انغلاق ، لکن فی الحقیقه ماهو مصدر الضعف؟. هل هی فقط عوامل مثل : آلیّه النظام الروتینی المعیشی ، تصارع الطلاب مع بعضهم ومع الأستاذ، النقص الناشیء فی المواد المدرسیه للأدب ، الأسالیب التقلیدیه فی تدریس المواد الأدبیه ، الانحطاط الإداری وتاثیره؟ و من الواضح أنّ هناک عوامل ( لاتوصف (لاتقدر) ) یجب أن نضیفها إلی هذه العوامل، وإذا قررنا معالجه نقاط الضعف ،والإشکالات الحقیقیه للأدب بشکل ٍکامل ٍوشامل ،لابدّلنا من الإحاطه بالنظریات العلمیّه و النقدیه و المعتبره بأیّ شکل من الأشکال و البعیده عن التطرف والمبالغه و السطحیّه ،و السّعی لإعاده إحیاء الأدب القدیم و عمالقه الأدب فی بلدنا . و فی وسط هذه الأبحاث و الأجوبه الممکنه ، ربّما یکون أهم جواب فی الأدب الذی لایزال محروماً من الأفکار المعاصره العلمیه و الفلسفیه و النظریه ، و التی فی الحقیقه مهمله فی أصل الأدب و الثفافه و الباحثین الأدبیین الممارسین ، و المتابعین للنظریات الأدبیه . و للأسف یجب القول بأنّ المستوی العلمی لدراسه النظریات الأدبیه فی إیران و التی یفترض انتظارها فی المراکز الجامعیه هی أدنی من الحدّ المطلوب، وللأسف فإنّ ضروره تطویر الأدب وتنمیه المستوی العلمی لتعلیم الأدب لایأخذ مأخذ الجدّ. وحتی بعض الکتّاب أمثال (( جلال آل أحمد )) بسبب التزامهم بنظریه (( التزام و تعهد الکاتب )) لایعتقدون ب (جان بول سارتر) ،وکلّ ذلک تحت تأثیر النقد الاجتماعی و ضغطه . کما ظهر فی العقود الأولی من عام 1330 نقّاد أحدثوا ردّات فعل علی مسیر وخط الأدب فی زمنهم. ( هوشنگ ) الإیرانی فی تعریف الفن فی مجله ( خروس جنگی ) مع تأکیده علی الإبداع الفنّی الفردی ،رفض أن یکون الفن و الأدب فی خدمه القصائد و النظریات الإیدیولوجبه . و فی السنوات الأخیره فی العقد الرابع من القرن الرابع عشر سعی نقّاد مثل شمیم بهار ( فی مجله فکر و فن ) لنقد وتحلیل الآثار الأدبیه علی أسس البناء الأدبی والجمالیه الأدبیه ،کماعمل علی ترقیه النقد و إبعاده عن المعابیر والأسس الاجتماعیه و السیاسیه فقط .

منابع مشابه

پسا ساختار گرایی: رهیافتی نو در نظریه و نقد ادبی معاصر

رواج فلسفه نسبیت‌گرایی و در پی آن تکثرگرایی در ابعاد مختلف علوم انسانی و جهان بینی‌های حاکم قرن بیستم و تقویت منش تساهل و تسامح و تسّری آن‌ها به حوزه مطالعات ادبی و رویکردهای نقادانه ( نظریه و نقد ادبی) در غرب ماهیتی دموکراتیک و بسیار پذیرنده به این حوزه بخشیده و آن را، مانند سایر حوزه‌های اندیشه، به مبحثی میان‌رشته‌ای و متشتّت تبدیل کرده است. این توفیقِ ناگزیر، به گسترش و تنوّع رهیافت‌های جدید در ...

متن کامل

ارزیابی کتاب روش شناسی نظریه های جدید در سیاست (اثبات گرایی و فرا اثبات گرایی)

تنوع مطالعات روش شناختی در عرصه سیاست، پیدایش فرا اثبات گرایی در عصر جدید و تعارضاتی که با اثبات گرایی دارد، اهمیت نقد این اثر را روشن می سازد. در کنار آن ضرورت نقد کتابی که به عنوان منبع درسی دانشجویان علوم سیاسی در سه مقطع تحصیلی دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد آشکار است. مقاله حاضر کوششی است تا با نقد یکی از مهم ترین تالیفات آموزشی در حوزه روش شناسی علم سیاست و بیان نقاط قوت و ضعف آن، زمی...

متن کامل

پسا ساختار گرایی: رهیافتی نو در نظریه و نقد ادبی معاصر

رواج فلسفه نسبیت گرایی و در پی آن تکثرگرایی در ابعاد مختلف علوم انسانی و جهان بینی های حاکم قرن بیستم و تقویت منش تساهل و تسامح و تسّری آن ها به حوزه مطالعات ادبی و رویکردهای نقادانه ( نظریه و نقد ادبی) در غرب ماهیتی دموکراتیک و بسیار پذیرنده به این حوزه بخشیده و آن را، مانند سایر حوزه های اندیشه، به مبحثی میان رشته ای و متشتّت تبدیل کرده است. این توفیقِ ناگزیر، به گسترش و تنوّع رهیافت های جدید در ...

متن کامل

نظریه نوخاسته گرایی زبانی در بوته نقد

دو مکتب عقل­گرا و تجربه­گرا درباره منشأ زبان نظر متفاوتی دارند. عقل­گرایان، زبان به‌معنای قوه و استعداد ذهنی آن را فطری انسان می‌دانند و برای اثبات آن، ادله محکمی اقامه کرده­اند؛ در مقابل، تجربه­گرایان بر اکتسابی بودن زبان به کمک فرایندها و مکانیسم­های غیرمستقیم تأکید دارند و زبان را حاصل تجربه و تعامل ذهن با محیط می­دانند. اندیشمندان اسلامی معتقدند امور فطری از ابتدای خلقت به‌صورت بالق...

متن کامل

نظریه بنیان گرایی معرفت

بنیان‌گرایی یکی از نظریه‌های معرفت‌شناختی درباره ماهیت توجیه و معرفت است که معرفت را دارای ساختاری دولایه می‌داند: لایه‌ای از معرفت و توجیه، غیراستنتاجی یا بنیادین است و لایه‌ای دیگر، استنتاجی و غیربنیادین است که در نهایت از معرفت یا توجیه بنیادین استنتاج می‌شوند. این نظریه از کهن‌ترین نظریه‌های معرفت‌شناختی است که حامیان برجسته‌ای همچون ارسطو، دکارت، راسل، لوئیس، و چیزم از میان فیلسوفان کلاسیک...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - پژوهشکده ادبیات

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023