به کارگیری روش های نوین قابلیت اعتماد جهت ارزیابی ایمنی و خرابی سیستم های مهندسی عمران

پایان نامه
چکیده

رخداد خرابی در بعضی از سیستم های مهندسی عمران مانند سازه ها (از قبیل خرپاها و قاب ها)، شبکه های شریانی زیرزمینی (از قبیل شبکه های آب،گاز) و غیره، معمولا با یک معادله منطقی پیچیده و یا ترکیبی از رخدادهای خرابی چندگانه بیان می شود. علیرغم حصول پیشرفت هایی در تئوری نظریه تجزیه و تحلیل قابلیت اعتماد برای سیستم های مهندسی با اجزای منفرد یا دارای یک المان خرابی، کماکان ارزیابی قابلیت اعتماد سیستم های پیچیده و یا سیستم هایی که دارای مولفه های خرابی زیاد می باشند، امری دشوار است. در حالتی که رخدادهای سیستم به صورت مرکب تعریف شده باشد یا سیستم دارای مولفه های زیادی باشد و یا اینکه مولفه ها از نظر آماری، به خاطر وجود تاثیرات مشترک، به هم وابسته باشند محاسبات قابلیت اعتماد سیستم بسیار پیچیده می گردد. برای غلبه بر چنین چالش هایی اخیرا روش قابلیت اعتماد بر اساس ماتریس ها (msr) و روش ترکیب متوالی(scm ) ارائه شده اند. برخلاف روش های موجود آنالیز قابلیت اعتماد، روش های msr و scm در هر نوع سیستمی اعم از سری، موازی و مرکب بکار می روند و حتی توانایی در نظر گرفتن وابستگی بین پارامترها را نیز دارا می باشند. روش ترکیب متوالی میتواند برای سیستم هایی که تعداد مولفه های آنها بسیار زیاد است، بکار رود، بدون اینکه به هزینه و زمان محاسبات اضافه نماید. از آنجایی که این روشها در تعداد معدودی از سیستم های مهندسی بکار رفته اند، در این پایان نامه ضمن تشریح این روشها، با بکارگیری این روشها در نمونه هائی از سیستم های سازه ای، برتری آنها نسبت به سایر روشهای موجود آنالیز قابلیت اعتماد، نشان داده شده است، که نتایج نشان از سرعت و دقت بالای این روش در محاسبه قابلیت اعتماد سیستم های سازه ای، نسبت به سایر روشهای موجود می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ارزیابی آموزش مهندسی عمران

در این تحقیق معیارهای ارزیابی آموزش مهندسی عمران مورد مطالعه قرار گرفته است. پرسشنامه ای برای سه گروه از دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری، و دانش آموختگان طراحی شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پرسشنامه حاوی یازده معیار بود و اهمیت هر کدام از معیارها توسط پاسخ دهندگان ارزیابی شده است.

متن کامل

محاسبه نرخ خرابی و ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم فتوولتائیک به روش مونت‌کارلو با درنظرگرفتن شرایط آب و هوایی

در این مقاله، با توجه به رشد فزاینده استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک در شبکه قدرت و اهمیت آنها، قابلیت اطمینان یک سیستم فتوولتائیک محاسبه شده‌است. در این راستا ابتدا  نرخ خرابی عناصر سیستم با استفاده از استاندارد Fides Guide و با درنظرگرفتن شرایط محیطی، شامل منحنی‌های تابش، دما و رطوبت محاسبه شده‌است. سپس عملکرد زیرسیستمهای یک سیستم فتوولتائیک از نگاه قابلیت اطمینان ارزیابی شده و قابلیت اطمینان...

متن کامل

ارزیابی آموزش مهندسی عمران

در این تحقیق معیارهای ارزیابی آموزش مهندسی عمران مورد مطالعه قرار گرفته است. پرسشنامه ای برای سه گروه از دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری، و دانش آموختگان طراحی شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پرسشنامه حاوی یازده معیار بود و اهمیت هر کدام از معیارها توسط پاسخ دهندگان ارزیابی شده است.

متن کامل

بهینه سازی توپولوژی براساس قابلیت اعتماد در سازه پل با استفاده از روش های قابلیت اعتماد مرتبه اول و دوم

بهینه سازی توپولوژی براساس قابلیت اعتماد، منجر به یک توپولوژی بهینه با ارضای قیودی که شامل عدم قطعیت متغیرهاست، می‌گردد. به دلیل عدم قطعیت‌های ذاتی از قبیل بارگذاری خارجی، خواص مصالح و کیفیت ساخت، نمونه های اولیه و اعضا تولید شده ممکن است عملکردهای مورد نیاز را ارضا نکنند. در بهینه سازی توپولوژی بر اساس قابلیت اعتماد، هرکدام از این پارامترهای عدم قطعیت به عنوان متغیر تصادفی در نظر گرفته می‌شود ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی شیراز - دانشکده عمران و محیط زیست

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023