فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت برای یک اثر پارچه ای منسوب به دوره صفوی

پایان نامه
چکیده

پژوهش حاضر با عنوان فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظتی برای یک اثر پارچه ای منسوب به دوره صفوی انجام گرفته است. هدف از انجام این پژوهش دستیابی به طرح حفاظتی مناسب با شرایط اثر پارچه ای برای نمایش و نگهداری آن بوده است و در راستای تحقق این مهم مطالعات فن شناسی به منظور شناسایی ساختار و مواد تشکیل دهنده و مطالعات آسیب شناسی جهت شناسایی عوامل آسیب رسان و آسیب های وارده بر اثر پارچه ای، انجام گرفته است. این پژوهش جزء مطالعات موردی بوده که در آن از مطالعات کتابخانه ای، میدانی وآزمایشگاهی استفاده شده است. در مطالعات تاریخی تطبیقی و فن شناسی تجزیه و تحلیل داده ها بصورت کیفی و در مطالعات آسیب شناسی بصورت کیفی و کمی بوده است. نتایج حاکی از آن است که اثر پارچه ای از لحاظ طرح، نقش، بافت و تکنیک می تواند متعلق به دوره صفوی باشد. همچنین اثر پارچه ای مورد مطالعه دارای الیاف ابریشم و گلابتون (مس با روکش نقره) و آهار نشاسته می باشد. در بررسی ها مشخص شد رنگرزی الیاف آبی با نیل، رنگرزی الیاف مشکی با پوست انار و دندانه آهن و برای رنگ کرم پوست انار و زاج سفید استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه همچون پارچه های زربفت اطلسی باف با تکنیک دو سیستم تار و دو سیستم پود بافته شده است که حتی به لحاظ تکنیک بافت، ظرافت، طرح، رنگ و نقش با آثار غیاث الدین نقشبند مشابهت داشته و احتمال تعلق اثر پارچه ای به وی و یا مکتب غیاث الدین، وجود دارد. کاربرد اثر پارچه ای احتمالا" پارچه ای نفیس برای لباس اشراف بوده است. اثر پارچه ای دارای آلودگی های سطحی و آسیب هایی چون رنگ پریدگی، پوسیدگی و پارگی، شکنندگی الیاف ابریشمی، ریختگی و شکستگی ... در الیاف فلزی است. در نهایت نیز با توجه به وضعیت اثر پارچه ای از روش درمانی دوخت جهت استحکام بخشی اثر پارچه ای بهمراه لایه پشتیبانی از جنس حریر شیشه ای استفاده شد. سپس با استفاده از پارچه رویال یک تکیه گاه سرتاسری با استفاده از کوک مخفی به اثر پارچه ای متصل شد. پس از قاب گیری اثر پارچه ای با مقوایی با ph خنثی برای نمایش آن، پیشنهاد بکارگیری قاب چوبی عمل آوری شده با رزین دامار یا پلی استر مات داده شده است همچنین بکارگیری ورق پلکسی گلاس جهت پوشش اثر پارچه ای به نمایش در آمده در قاب وکنترل شرایط محیطی توصیه شده است.

منابع مشابه

فن شناسی و آسیب شناسی قطعه پرده منسوب به دوره صفوی موجود در موزه مقدم

قرن دهم و یازدهم هـ ق را می توان عصر طلایی هنر پارچه بافی در ایران نامید. عوامل متعددی در این دوره موجب رشد صنعت پارچه بافی شد، به طوری که استفاده ماهرانه از بافت های پیچیده، ترکیب رنگهای مختلف، نوآوری در طراحی و به کار بردن رشته های طلا و نقره در بافت پارچه موجب تولید منسوجات کم نظیری از جمله پارچه های زربفت شده است. قطعه پرده مورد پژوهش به شماره ثبت 3421 نمونه ای از پارچه های نفیس زربفت منسو...

فن شناسی و آسیب شناسی ستون های سنگی قلعه صمصام شلمزار برای ارائه طرح حفاظت

قلعه ی صمصام السلطنه ی شلمزار در استان چهارمحال و بختیاری و در جنوب غرب ایران قرار دارد. این قلعه در سال 1318 ه.ق توسط مرتضی قلی خان صمصام السلطنه ساخته شد و از نمونه قلعه هایی است که دارای ستون های سنگی منحصر به فرد دوره قاجاریه می باشد. با بررسی ساختار ستون ها می توان اطلاعات مناسبی از هنر حجاری دوره قاجاریه ی را در اختیار قرار دهد. ستون های بنا با گذشت زمان، متحمل آسیب های گوناگونی شده اند ک...

فن شناسی،آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت باد بزن چینی متعلق به موزه مقدم

این پروژه براساس معرفی اثر، بررسی نوع مواد و تکنیک ها، شناسایی انواع آسیب و ارائه طرح حفاظت انجام شده است برای این منظور"بادبزن چینی" متعلق به موزه مقدم دانشگاه تهران جهت نمونه مطالعاتی انتخاب شده است.برای بررسی و شناسایی رنگدانه ها از عکسبرداری با لوپ دیجیتال دستی، فلورسانس اشعه ایکس، طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه و تکنیک عکاسی مادون قرمز استفاده شده است. گونه الیاف کاغذ، پارچه، چوب با ...

تحلیل فن شناسی،آسیب شناسی و ارائه ی طرح حفاظت تزئینات گلی کوه خواجه سیستان

کوه خواجه تنها برجستگی سنگی دشت سیستان است که در 30 کیلومتری زابل قرار گرفته است و در آن آثاری از دوره های پارینه سنگی تا اواخر اسلامی وجود دارد. مهمترین آثار تاریخی موجود در این کوه مربوط به دوره ی اشکانی و ساسانی است که کهندژ در راس همه ی آنها قرار دارد. تزئینات موجود در کهندژ کوه خواجه در تاریخ هنر ایران اهمیت بسیار زیادی دارد. تزئیناتی شامل نقاشی ها، گچبری ها و تزئینات گلی که این نوع تزئینا...

15 صفحه اول

فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت و مرمت تزیینات گچی محراب بقعه تاریخی پیربکران

در ایران مطالعات مدون و سازمان یافته ای در رابطه با شناخت فنی تزیینات گچ بری دوره ایلخانی صورت نگرفته است ولی می توان برخی از پژوهش های عمده در زمینه های مشابه را سرمشقی برای این هدف در نظر گرفت. از جمله مطالعات فنی انجام شده توسط م.میش مست نهی بر روی گچ بری های کوه خواجه سیستان را می توان نام برد که در آن عمده فرسایش قابل ملاحظه در نمونه ها یعنی پودری شدن لایه های گچ و خاک و انیدریته شدن این ل...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده حفاظت، مرمت اشیاء و ابنیه تاریخی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023