داستان نویسی در پی نما

پایان نامه
چکیده

چکیده پی نما(comic strip) بستری هنری- ادبی است که داستان در آن، از طریق دو عنصر خط و تصویر روایت می شود. تصاویر در کادرهای پی در پی با کمک گرفتن از خط(دیالوگ) داستان را پیش می برند و در ذهن مخاطب علاوه بر ایجاد حرکت، ایماژ و هیجان می آفرینند. تحقیق پیش رو پس از ارائه ی تعریفی از اصطلاح کمیک استریپ و ذکر تاریخچه ی این شیوه در جهان و ایران، به بیان مفاهیم ساختار گرایی و حوزه های مطرح شده در این مکتب از قبیل نشانه شناسی، روایت، منطق گفتگو و کارکردهای ارتباطی پرداخته است تا با بهره گیری از آرای نظریه پردازان این زمینه، به شیوه ایی ساختارگرا، سه کتاب پی نما" همیاران گاز نیما و ندا"؛ "سیب سرخ برای دست چلاق" و "میهمان پیامبر" را تحلیل و ساختار داستان این سبک را به دست آورد. نتیجه ی بررسی ها نشان می دهد کتاب های پی نما به سبب بهره مندی از نشانه های خطی و تصویری، با سرعت بیشتری پیام را به گفته خوان انتقال می دهند و انتخاب نادرست موضوع، موازی بودن نقش تصویر و خط، نقل قول های طولانی راوی و انقطاع حرکت در کادرهای متوالی، در ساختار این سبک ایجاد اشکال می کند. مهم ترین اصل در ساختار روایت پی نما، نقش مکملی خط و تصویر است. گفته پرداز از طریق این ابزار کار آمد، قادر به خلق شخصیت و تغییر زوایای دید زبانی و بصری شده، روایت را پیش می برد و در نهایت گفته خوان را به درک ژرف ساخت داستان، رهنمون می سازد. کلید واژگان: پی نما، داستان نویسی، ساختار گرایی، نشانه شناسی، روایت

منابع مشابه

داستان نویسی اقلیمی کرمانشاه

اقلیم­گرایی در داستان­نویسی معاصر ایران به طور جدّی از دهه­ی هزار و سیصد و سی شمسی آغاز می‌شود و در دهه­های چهل و پنجاه به اوج خود می‌رسد. داستان­های اقلیمی غالباً بازتاب دهنده­ی ویژگی‌ها و عناصر مشترکی چون فرهنگ و باورها و آداب و رسوم یک منطقه­ی جغرافیایی هستند. در میان حوزه­های پنج­گانه­ی داستان نویسی اقلیمی ایران، باید از حوزه­ی داستان نویسی اقلیمی غرب یا کرمانشاه هم یاد کرد که هویّت مستقلّی دار...

متن کامل

نگاهی به داستان نویسی معاصر هند

سابقه ی داستان نویسی در هند به دوران بسیار کهن بر می گردد. اغلب ایرانیان، هند را با داستان های کلیله و دمنه می شناسند، امّا این که از داستان نویسی امروز هند تا چه حد با خبرند سؤالی ست که نمی توان پاسخ درستی برای آن یافت. از یک سو می دانیم که در این زمینه کوشش چندانی صورت نگرفته است و از سوی دیگر در ایران با داستان        فیلم های تجاری و بازاری امروز هند آشنا هستیم که بیش تر بُعد رمانتیک و عاطفی ...

متن کامل

جایگاه جرجی زیدان در داستان نویسی معاصر عربی

امروزه ادبیات داستانی، یکی از مهم ترین انواع ادبی به شمار می رود که خود، انواع مختلفی مانند قصه، داستان کوتاه، رمانس و رمان را در بر می گیرد. در این میان، رمان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. در قرن نوزدهم میلادی همزمان با دوران شکوفایی ادبیت داستانی- و به خصوص رمان- در اورپا، اندیشمندان و ادبای عرب نیز، درصدد برآمدند در این عرصه، دست به آفرینش بزنند. از جمله این افراد «جرجی زید...

متن کامل

داستان نویسی اقلیمی کرمانشاه

اقلیم­گرایی در داستان­نویسی معاصر ایران به طور جدّی از دهه­ی هزار و سیصد و سی شمسی آغاز می شود و در دهه­های چهل و پنجاه به اوج خود می رسد. داستان­های اقلیمی غالباً بازتاب دهنده­ی ویژگی ها و عناصر مشترکی چون فرهنگ و باورها و آداب و رسوم یک منطقه­ی جغرافیایی هستند. در میان حوزه­های پنج­گانه­ی داستان نویسی اقلیمی ایران، باید از حوزه­ی داستان نویسی اقلیمی غرب یا کرمانشاه هم یاد کرد که هویّت مستقلّی دار...

متن کامل

سه گونگی اقلیمی؛ طرحی نو در داستان نویسی اقلیمی جنوب

در میان حوزه­ های پنج­گانه داستان ­نویسی اقلیمی ایران، داستان­ نویسی اقلیمی جنوب هویّت ممتاز و متفاوتی دارد.گستره منطقه جنوب در داستان­های اقلیمی آن از خوزستان و بوشهر و هرمزگان گرفته تا فارس و کرمان است. شرایط اقلیمی و محیطی گونه­ گون و وجود مظاهر طبیعی دریا و نخلستان و بیابان در کنار هم و آمیزش آن­ با صنعت نفت و نیز حضور خارجی ­ها و کارگران و مهاجران با فرهنگ­های مختلف به داستان­های جنوبی رنگ ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023