حل دستگاه های خطی با استفاده ازتجزیه ناقص افزایشی lu

پایان نامه
چکیده

یکی از مسائلی که همواره در جبر خطی عددی مورد بحث قرار می گیرد، حل دستگاه های خطی ax=b می باشد. تاکنون روش های مختلفی برای حل دستگاه ها که به دو دسته ی تکراری و مستقیم تقسیم می شوند، ابداع شده است. فقدان توانمندی یک عیب شناخته شده در روش های تکراری است. این مشکل مانع از پذیرش روش های تکراری در کاربردهای صنعتی، برای حل دستگاه های خطی بسیار بزرگ می شود. اما در روش های تکراری هم کارایی و هم توانمندی می تواند توسط پیش شرط سازی بهبود یابد. این پایان نامه که از پنج فصل تشکیل می شود به این مسأله می پردازد. در فصل اول به بیان یک سری تعاریف و پیش نیازهای مورد نیاز در فصل های بعدی پایان نامه پرداخته می شود. در فصل دوم عمل پیش شرط سازی و انواع پیش شرط سازهایی از نوع تجزیه ی ناقص lu بیان می شود. در فصل سوم روش هایی برای بهبود تجزیه های ilu، به وسیله ی استخراج راهبرد های معکوس تقریبی و سپس یک مجموعه از تکنیک های پایه روی فرآیند های تکراری برای اصلاح یک تجزیه ilu، بیان خواهد شد. در فصل چهارم به معرفی روش هایی برای حل دستگاه های خطی از جمله روش های تصویری gmres و fom و همچنین gmres پیش شرط سازی شده پرداخته می شود و در پایان در فصل پنجم پیاده سازی عملی و نتیجه گیری کلی ارائه می گردد.

منابع مشابه

حل یک دستگاه از معادلات خطی با روش آنالیز هموتوپی

در این مقاله، الگوریتم موثری برای حل دستگاه معادلات خطی بر اساس روش آنالیز هموتوپی ارائه می دهیم. این روش با روش تکرار ژاکوبی کلاسیک مقایسه شده و آنالیز همگرایی آن مورد مطالعه قرار می گیرد. در پایان دو مثال عددی برای موثر بودن این روش ارائه خواهیم داد.

متن کامل

برنامه ریزی درجه دوم محدب تعمیم یافته برای حل دستگاه های خطی فازی

دستگاه معادلات خطی، یکی از مهمترین ابزارهای مدلسازی پدیده های دنیای واقعی است. اما از آنجاییکه پدیده های دنیای واقعی همواره با عدم قطعیت همراه هستند، لذا حل دستگاه معادلات خطی فازی از اهمیت بسزایی برخوردار می‌شود. یکی از روش های متداول و پر کاربرد برای یافتن جواب‌های دقیق و تقریبی یک دستگاه معادلات خطی فازی، استفاده از روش کمترین مربعات است. در این روش، با انتخاب یک متر دلخواه و حل یک مساله برن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023