نمای ضربگر شور جفت p-گروه متناهی

پایان نامه
چکیده

فرض کنیم g یک p- گروه متناهی و n یک زیر گروه نرمال آن باشد. در این پایان نامه ابتدا جفت گروه متناهی (g,n) و ضرب گر شور جفت گروه (g,n) تعریف شده وکران هایی برای نمای ضرب گر شور (m(g,n بدست می آید. همچنین نشان داده می شود اگر جفت (g,n) از کلاس پوچ توانی حداکثر p-1 باشد ، آن گاه نمای m(g,n) نمای n را می شمارد. در ادامه مفهوم p- گروه توانمند را تعریف کرده و نشان می دهیم اگر n به طور توانمند در g نشانده شود، آن گاه نمای m(g,n) نمای n را می شمارد. همچنین کران های معرفی شده در این قسمت برخی از بهترین کران های معرفی شده در حالت ضرب گر معمولی را بهبود می بخشد.

منابع مشابه

در باب رتبه ی نمایی p-گروه های متناهی و نمای ضربگر شور آنها

در این پایان نامه ابتدا مفهوم cf-گروه تعریف و رتبه ی نمایی cf- گروه ها مورد بررسی قرار می گیرد. در حالت خاص رتبه ی نمایی p-گروه های متناهی از رده ی بیشین و رده ی حداکثر 5 مشخص می شود. در نهایت با استفاده از نتایج به دست آمده کران بالایی برای نمای ضربگر شور p-گروه های متناهی از رده ی حداکثر 4 به دست می آید.

ساختار ضربگر شور گروه های متناهی

ضربگر شور گروه g اولین بار توسط ع.شور در سال 1904 بیان شد. جی . آ . گرین در سال 1956 ثابت کرد که برای p-گروه متناهی از مرتبه p n داریم p 1/2 n(n?1 ام. ار.جونز درسال این کران را بهبود بخشید، در حقیقت وی ثابت کرد | m(g) || g? |? p1/2 n(n?1). که بنابراین به ازای خواهیم داشت | m(g) |= p 1/2 n(n?1)?t(g). در این پایان نامه ساختار p-گروه های متناهی وقتی که t(g) = 0, 1, 2, 3, 4 کاملا مشخص شده است.

15 صفحه اول

ضربگر شور از یک گروه پوچتوان

این پایان نامه شامل چهار فصل می باشد. در فصل اول به بیان تعاریف مفاهیم و نتایج مقدماتی پرداخته ایم که در این راه تعریف چند زیرگروه - حاصلضرب داخلی، مستقیم و خارجی بین گروهها - توسیع گروهها -r مدول - نگاشت متعادل شده و همچنین قضیه جامع تانسور برای گروههای آبلی بعنوان -z مدول را آورده ایم. همنهشتی در گروهها - مستقل خطی و وابسته خطی بودن اعضای آنها - گروه تابدار و بدون تاب - سریهای نرمال، زیرنرمال...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023