مباحثی در روش های تکراری پیش شرط سازی شده برای حل دستگاه معادلات خطی مختلط

پایان نامه
چکیده

بسیاری از مسائل کاربردی در علوم و مهندسی منجر به حل دستگاه معادلات می شوند که در آن یک ماتریس تُنُک با ابعاد بزرگ و مختلط می باشد و . امروزه استفاده از روش های تکراری پیش شرط سازی شده برای حل چنین دستگاه هایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این پایان نامه روش های c-to-r و pmhss را که روش هایی برای حل فرمول بندی شده ی مجدد این دستگاه ها به شکل دستگاه هایی خطی و بلوکی می باشند، با جزئیات کامل بررسی می نماییم. همچنین نشان می دهیم phss منجر به ساخت یک ماتریس پیش شرط ساز خواهد شد. هدف ما مقایسه ی رفتار عددی الگوریتم مانده مینیمال تعمیم یافته (gmres) و مانده مینیمال (minres) هنگامی است که توسط این ماتریس پیش شرط سازی می شوند. همچنین دو روش pmhss و c-to-r برای حل دستگاه های مذکور از دیدگاه عددی مقایسه می شوند.

منابع مشابه

روش های تکراری شکافت هرمیتی و هرمیتی-کج اصلاح شده پیش شرط سازی شده برای دستگاه معادلات خطی متقارن مختلط

در این پایان نامه روش تکراری شکافت هرمیتی و هرمیتی-کج اصلاح شده پیش شرط سازی شده توضیح داده می شود.و با چند مثال کارایی آن بررسی می گردد.

15 صفحه اول

استفاده از پیش شرط سازها برای حل دستگاه معادلات خطی به روش تکراری

در این پاین نامه ابتدا چند روش عددی را برای حل دستگاه های معادلات خطی به روش تکراری معرفی کرده و به همگرایی آن ها می پردازیم.سپس به بیان پیش شرط سازی پرداخته و نشان می دهیم چگونه استفاده از این پیش شرط سازها باعث بهتر شدن نرخ همگرایی می شود و در ادامه با ارائه یک مثال عددی نتایج کار خویش را به صورت عملی نیز نشان می دهیم.

ارزیابی روش های تکراری از نوع ژاکوبی و گاوس-سایدل پیش شرط شده برای حل دستگاه معادلات خطی

در این پایان نامه حل دستگاه خطی ax=b را در نظر می گیریم که در آن a یک ماتریس نامنفرد معلوم، b یک بردار معلوم و x یک بردار مجهول می باشند. در سال های اخیر، به منظور بهبود سرعت همگرایی طرح های تکراری کلاسیک (ژاکوبی، گاوس- سایدل)، مقالات بسیاری به تغییرات و اصلاحات رده ای از پیش شرط ها برای دستگاه هایی اختصاص داده شده اند که ماتریس ضرایب آن ها یک m- ماتریس یا یک h- ماتریس می باشند. در این پایان نا...

15 صفحه اول

روشهای تکراری با پیش شرط انعطاف پذیر برای حل دستگاه معادلات خطی

روشهای زیرفضای کریلف انعطاف پذیر رده ای از روشهایی هستند که در آنها پیش شرط می تواند از گامی به گام دیگر تغییر کند. برای یک روش زیرفضای کریلف همانند cg، gmres، qmr و غیره، به منظور حل دستگاه خطی می توانیم به جای این که از یک پیش شرط ثابت مانند m استفاده کنیم و دستگاه معادلات خطی پیش شرط سازی شده را حل کنیم، در هر گام از یک ماتریس متفاوت مانند به عنوان پیش شرط استفاده کنیم. در این پایان نامه مور...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده علوم ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023