بررسی تزئینات ونقاشی ها در بناهای دوره زند وقاجار کاشان(بروجردیها،حکیم باشی عامریها ،عباسیان)

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده بهاره چاکری
  • استاد راهنما همایون سلیمی
  • سال انتشار 1393
چکیده

شهر کاشان در طول ادوار مختلف تاریخی همواره در زمینه هنر و فرهنگ مطرح بوده است. هنر معماری از پر اهمیت ترین عناصر ارزشی هر ملت می باشد و تزئینات جزء جدایی ناپذیر آن محسوب می شود. پژوهش حاضر جهت بررسی تزئینات و نقاشی در چند بنای تاریخی متعلق به دوره زند و قاجار کاشان (بروجردی ها، حکیم باشی، عامریها، عباسیان) صورت گرفته است. بدین منظور از روش گرد آوری و مطالعاتی استفاده شده است. اطلاعات ضروری تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای و میدانی (مشاهده و عکاسی در محل) جمع آوری شد. فصل نخست این پژوهش به شرح کلیات طرح تحقیق بر اساس فرم خاص دانشگاه اختصاص یافته است. فصل دوم ، به تعاریف و مفاهیم کلیدی در پژوهش ، پیشینه هنر زند و قاجار و زمینه های موثر بر هنر آن، معماری سنتی – اسلامی ، جایگاه تزئین در معماری و انواع آن، ویژگی های کلی شهر کاشان از لحاظ اقلیمی، فرهنگ و هنر و هنرمندان (دوره قاجار) اختصاص داده شده است. فصل سوم به شرح روش شناسی تحقیق پرداخته است. فصل چهارم به معرفی بناهای مذکور از نظر تاریخچه، پلان ، تزئینات و نقاشی های به کار رفته در آنها پرداخته و در آخر یک بررسی تطبیقی در این راستا با استفاده از جداول مربوطه انجام شده است. فصل پنجم به نتیجه گیری حاصل از تحقیق و پیشنهادات اختصاص داده شده است. مهمترین یافته ها و نتایج حاصل شده بیانگر آن است که هر چند تأثیر هنر غرب بر روی تزئینات برخی از بخش های این بناها مشهود است ولی با اینحال چیزی از حرمت بنا کم نکرده است. در کل می توان گفت تزئینات و نقاشی ها از قواعد هماهنگ و فرهنگ سنتی – ایرانی و اسلامی پیروی کرده و سعی هنرمند در هضم آرایه های غربی در عوامل سنتی – بومی و مذهبی واضح می باشد. واژگان کلیدی: بناهای تاریخی کاشان، هنر قاجار، معماری قاجار، هنر اسلامی

منابع مشابه

تزئینات گره چینی در بناهای محله خانه بر ماسوله

 گره چینی، هنر ایرانی در رده تزئینات هندسی قرار دارد. نظم ساختارهای هندسی­ای که با نظام مشخصی تکرار می­شوند؛ بازآفرینی مداومِ متشابه، ولی نه همسانِ الگوهای خاصِ تزییناتی در هنر گره چینی، چشم را می­نوازند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تزئینات گره چینی به کار رفته در محله خانه بر ماسوله تدوین گشته است. طرح گره چینی مشتمل بر کتیبه­ها و حاشیه­های آن در محله خانه­بر ماسوله، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اس...

متن کامل

تزئینات گره چینی در بناهای محله خانه بر ماسوله

گره چینی، هنر ایرانی در رده تزئینات هندسی قرار دارد. نظم ساختارهای هندسی­ای که با نظام مشخصی تکرار می­شوند؛ بازآفرینی مداومِ متشابه، ولی نه همسانِ الگوهای خاصِ تزییناتی در هنر گره چینی، چشم را می­نوازند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تزئینات گره چینی به کار رفته در محله خانه بر ماسوله تدوین گشته است. طرح گره چینی مشتمل بر کتیبه­ها و حاشیه­های آن در محله خانه­بر ماسوله، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است...

متن کامل

بررسی تطبیقی مبانی مشروعیتی امویان و عباسیان (دوره اول)

امویان و عباسیان (دوره اول) تلاش‌های بسیاری برای کسب مشروعیت انجام دادند. امویان در این جهت با طرح مبانی همچون انتساب به قریش، خونخواهی عثمان، نیابت از عمر و عثمان و عصبیت عربی و عباسیان نیز با طرح مبانی دیگری همچون انتساب به قریش، خونخواهی حسین×، نیابت از ابوهاشم و وراثت، سعی نمودند اکثریت جامعه را به پذیرش خلافت خود متقاعد نمایند. ولی چون خلافتشان با تمام اقداماتی که برای کسب مشروعیت انجام دا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023