تاریخچه گلسنگ شناسی ایران و برخی گلسنگ های دیگر استان گلستان (شمال ایران)

نویسندگان

مهرو حاجی منیری

چکیده

با آنکه گلسنگ ها بخش مهمی از تنوع زیستی برخی اکوسیستم ها را تشکیل می دهند، تا چندی پیش در ایران توجه ناچیزی به آنها اختصاص یافته بود. مقاله حاضر علاوه بر مرور پیشرفت گلسنگ شناسی در ایران، گزارش های مهمی از تنوع منطقه ارائه می دهد. بر اساس فعالیت میدانی در منطقه درازنو واقع در البرز مرکزی از استان گلستان (شمال ایران)، 18 گونه گلسنگ شناسایی شده است که چهار گونه و یک زیرگونه آن برای اولین بار از این استان گزارش می شوند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تاریخچه گلسنگ‌شناسی ایران و برخی گلسنگ‌های دیگر استان گلستان (شمال ایران)

با آنکه گلسنگ‌ها بخش مهمی از تنوع‌زیستی برخی اکوسیستم‌ها را تشکیل می‌دهند، تا چندی پیش در ایران توجه ناچیزی به آنها اختصاص یافته‌بود. مقاله حاضر علاوه بر مرور پیشرفت گلسنگ‌شناسی در ایران، گزارش‌های مهمی از تنوع منطقه ارائه می‌دهد. بر اساس فعالیت میدانی در منطقه درازنو واقع در البرز مرکزی از استان گلستان (شمال ایران)، 18 گونه گلسنگ شناسایی شده‌است که چهار گونه و یک زیرگونه آن برای اولین بار از ا...

متن کامل

نکاتی در باره گلسنگ های اپی فیت مهم مازندران، همراه با تاریخچه کوتاهی از گلسنگ شناسی در جنگل های هیرکانی شمال ایران

نوزدهگونهگلسنگعمدتااپی فیتازجنگل هاینوشهرورویاندراستانمازندران (شمالایران) گزارشمی شودکهازبین آن ها سه گونه ochrolechia pallescens،phaeophyscia confuse وusnea longissima جدید برایمایکوتای گلسنگیایرانوهفتگونهنیزبرایفهرستگلسنگ هایاستانبهعنوانگزارش جدید ارایهمی شود.همچنین،تاریخچهکاوش هایگلسنگ شناسیدرجنگل هایهیرکانیبه اختصاربررسیمی گردد.

متن کامل

نقش پوشش گلسنگ در حفاظت خاک‌های لسی شمال استان گلستان از دیدگاه فیزیکوشیمیایی و میکرومورفولوژیکی

Biological soil covers such as lichens have critical roles in soil stability and prevention of erosion. In order to study the effect of lichen biological covers on aggregate stability and soil conservation, loess hills covered with lichen and uncovered ones were selected in Northern Golestan Province. Five samples were taken from the depth 0 to 5 cm of both two areas for physico-chemical analys...

متن کامل

گزارش گونه‌های جدید گلسنگ از ایران

تعداد چهار گونه گلسنگ زیر برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود

متن کامل

گزارش دو گونه گلسنگ جدید از جنس Flavopunctellia برای ایران

گونه‌های Flavopunctelia flaventior و F. soredica بعنوان گونه‌های گلسنگ جدید برای ایران گزارش می‌گردند. کلید شناسایی و شرح کوتاهی برای این گونه‌ها ارائه می‌گردد.

متن کامل

سه گزارش جدید از گلسنگ ها برای ایران

ضمن مطالعه گلسنگ‌های هرباریوم موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور (TARI)، سه گونه جدید برای کشور از تیره   Teloschistaceae Zahlbr. تشخیص داده شد. این گونه‌ها از استانهای گیلان، البرز و مازندران جمع‌آوری شده‌اند و عبارتند از: Caloplaca irrubescens (Arnold) Zahlbr. ،Caloplaca monacensis(Leder.) Lettau و Xanthoria calcicola Oxner.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله گیاهشناسی ایران

ناشر: موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

ISSN 1029-788X

دوره 15

شماره 2 2009

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023