مطالعه فونستیک زنبورهای زیرخانواده‌های Poemeniinae و Xoridinae (Hym.: Ichneumonidae) در استان گیلان (مقاله‌ی انگلیسی)

نویسندگان

  • الکساندر وارگا مؤسسه جانورشناسی اشمالهاوسن، آکادمی ملی علوم اکراین، کییو، اکراین
چکیده مقاله:

جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران، یکی از زیست بوم‌های منحصر بفرد جهان، با تنوع زیستی بالا و دربرگیرنده بسیاری از گونه‌های اندمیک ایران است. زنبورهای پارازیتوئید خانواده Ichneumonidae بزرگ‌ترین خانواده بال‌غشائیان و یکی از مهم‌ترین اجزای زیست‌بوم جنگل و به عنوان شاخص زیستی شناخته می‌شوند. این مطالعه به منظور تکمیل فهرست زنبورهای این خانواده درجنگل‌های استان گیلان انجام شد. نمونه‌ها بوسیله تله مالیز و تور حشره گیری، طی سال­های 1390- 1394 جمع‌آوری شد. از زیرخانواده Poemeniinae دو گونه جدید Neoxorides collaris و N. nitens. برای نخستین بار معرفی شد، همچنین چهار گونه از زیرخانواده Xoridinae شناسائی شدند که دو گونه Xorides rufipes و X. praecatorius برای اولین بار از ایران گزارش گردیدند. ضمن ارائه ویژگی­های ریخت شناختی افتراقی و توصیف­ گونه­ها پراکنش آنها در جنگل­های هیرکانی و سایر نقاط گزارش شده در ناحیه پالئارکتیک و نیز اهمیت بالقوه آنها در کنترل زیستی با توجه به میزبان­های احتمالی در ایران بحث شد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مطالعه فونستیک زنبورهای خانواده‌ Ichneumonidae در استان یزد

فون زنبور­های خانواده‌ Ichneumonidaeدر شهرستان یزد و مناطق اطراف در سال‌های 1385 تا 1387 مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج به ­دست آمده 8 گونه به ­شرح زیر جمع­ آوری و شناسایی گردید. بر اساس منابع موجود، دو گونه که با ستاره مشخص شده­اند برای اولین ­بار از ایران گزارش می شوند. 1. Diplazon laetatorius (Fabricius, 1781) 2. Ophion ventricosus Gravenhorst, 1829 3. Ophion luteus (Linnaeus, 1758)*...

متن کامل

مطالعه فونستیک زنبورهای زیرخانواده (Braconinae (Hymenoptera: Braconidae استان کرمان، ایران

فون زنبور­های زیر خانواده Braconinae از سال 1392 تا سال 1396 در استان کرمان (جنوب شرق ایران) مطالعه شد. در مجموع، 23 گونه متعلق به شش جنس شناسایی شد؛ که از این تعداد سه گونة Bracon (Bracon) speerschneideri Schmiedeknecht, 1897، B. (Ophthalmobracon) lissothorax (Tobias 1967) و B. (O.) nocturnus Tobias, 1962 برای اولین بار برای فون ایران گزارش می ­شوند.  

متن کامل

بررسی فونستیک و تنوع گونه‌ای زنبورهای پارازیتویید گروه‌های Pimpiliformes و Ichneumoniformes (Hymenoptera: Ichneumonidae) در استان یزد، ایران

در پژوهش حاضر، شناسایی و بررسی تنوع گونه‌ای زنبورهای پارازیتویید گروه‌های Pimpliformes و Ichneumoniformes (Hymenoptera: Ichneumonidae) در برخی مناطق استان یزد (زارکوئیه، منشاد، بهاباد، دهرت و طوطی‌آباد) طی سال 1394 انجام شد. نمونه‌ها با استفاده از تلۀ مالیز جمع‌آوری شدند؛ به‌طوری‌که از اواخر فروردین تا اواسط شهریور، دو تلۀ مالیز با فاصلۀ حدود 50 تا 100 متر از یکدیگر در هر محل قرار داده شد و برد...

متن کامل

اولین گزارش جنس و گونه Podoschistus scutellaris (Hym.: Ichneumonidae, Poemeniinae) از ایران

دو گونه از زنبورهای زیرخانواده Poemeniinae (Hym.: Ichneumonidae) از استان مازندران، ایران در سال 1395 و با استفاده از تله مالیز جمع‌آوری و شناسائی ‌شدند. جنس و گونه Podoschistus scutellaris و گونه Neoxorides collaris به ترتیب برای اولین بار از ایران و استان مازندران گزارش می‌شوند. ویژگی‌های ریخت شناسی افتراقی و پراکنش جغرافیائی این دو گونه در ایران و جهان ارائه می‌گردد.

متن کامل

Two new records of the subfamily Xoridinae (Hym.: Ichneumonidae) from Mazandaran province, Iran

گونه‌های Xorides (Xorides) fuligator (Thunberg) و X. (Xorides) gravenhorstii (Curtis) برای اولین‌بار از ایران، استان مازندران گزارش می‌شوند. بنابراین، تعداد گونه‌های گزارش‌شده از زیرخانواده Xoridinae از ایران به سه گونه افزایش می‌یابد.

متن کامل

A checklist of the Ukrainian Xoridinae (Hymenoptera, Ichneumonidae)

The Ukrainian Xoridinae list containing 28 species is reviewed. Four species, Xorides flavotibialis Hilszczanski, 2000, X. hedwigi Clement, 1938, Xorides rufipes (Gravenhorst, 1829), and X. rusticus (Desvignes, 1856) are recorded in the Ukrainian fauna for the first time. Agrilus biguttatus F. is recorded as a host of Ischnoceros caligatus (Gravenhorst, 1829) for the first time.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 85  شماره شماره 1

صفحات  11- 18

تاریخ انتشار 2017-08-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023