حل دستگاه معادلات خطی فازی و بازه ای

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - پژوهشکده ریاضی ماهان
  • نویسنده جواد دل بیشه
  • استاد راهنما عظیم ریواز
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1388
چکیده

همان طورکه می دانیم در طبیعت و مسایل واقعی، به ویژه در علوم مهندسی و ریاضی، همه مقادیر به صورت دقیق و قطعی نمی باشند و اکثراً با مقادیر مبهم و نادقیق سروکار داریم. لطفی عسکر زاده استاد ایرانی تبار دانشگاه برکلی آمریکا در سال 1965 با چاپ مقاله ای، مفهوم زیرمجموعه های فازی را به عنوان تابعی از یک مجموعه جهانی x با فاصله [1و0] مطرح کرده و نظریه مجموعه های فازی را بنا نمود. پس از آن نظریه مجموعه های فازی مورد علاقه بسیاری ازمحققین در شاخه های مختلف ریاضی همچون جبر، آمار، آنالیز، توپولوزی، کامپیوتر، محاسبات عددی، ... قرار گرفت. حل مسایل واقعی،دانشمندان و ریاضیدانان را برآن داشت تا نوع جدیدی از دستگاه ها را تعریف نمایندکه در آن به جای استفاده از مقادیر دقیق به عنوان پارامتر و متغیر، از مقادیر نادقیق و یا به زبان ریاضی از مقادیر فازی استفاده شود. افراد زیادی درحل این دستگاه ها کار کرده اند که از جمله آنها می توان به باکلی ، فردمن و ... اشاره کرد. این پایان نامه در 4 فصل ارائه شده است. در فصل اول، مفاهیم اولیه و تعاریف مورد نیاز از مجموعه های فازی و بازه ای بیان شده است . در فصل 2، به طور کامل و مفصل در مورد مجموعه های فازی و به دنبال آن دستگاه معادلات خطی فازی بحث شده است. روش هایی نیز برای حل این دستگاه ها ارائه شده است. همان طور که می دانیم هر عدد فازی را می توان به وسیله ?- برش به یک عدد بازه ای تبدیل کرد. لذا اگر در دستگاه فازی، هر عدد فازی را به عدد بازه ای تبدیل کنیم. دستگاه خطی بازه ای بدست می آید. در فصل 3،این نوع دستگاه ها را تعریف کرده و روش های حل آن را نیز ارائه داده ایم. هدف اصلی از این رساله آن بوده است که می خواهیم بدانیم که آیا می توان هر دستگاه خطی فازی را با تبدیل به دستگاه خطی بازه ای حل نمود و آیا جواب های آنها نیز با هم برابر می شود. در فصل 4 بطور مفصل در این مورد بحث شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

روش های مستقیم و تکراری برای حل دستگاه معادلات خطی فازی و بازه ای

چکیده: در این پایان نامه ،روش های مستقیم و تکراری برای حل دستگاه معادلات خطی فازی و بازه ای مورد بررسی قرار می گیرد .همان طور که می دانیم برای حل دستگاه معادلات خطی معمولی روش های متفاوتی از جمله روش های مستقیم وتکراری ارائه شده است ،که در اینجا قصد داریم این روش ها را برای دستگاه معادلات خطی فازی و بازه ایارائه دهیم . در فصل اول ،مفاهیم و مقدمات مورد نیاز که در فصول بعد مورد استفاده قرار می ...

15 صفحه اول

حل دستگاه معادلات خطی فازی

نخستین فصل را به معرفی روشهای تکراری قطعی از جمله روش فوق تخفیف متوالی و ارئه قضایای اساسی همگرایی اختصاص می دهیم. روش فوق تخفیف متوالی در سال 1950 توسط فرانکل و یانگ معرفی شد، سپس در سال 1950 و 1954 توسط یانگ تعمیم داده شد. اساسی ترین قضیه ای روش، قضیه ای در مورد همگرایی این روش است که توسط کاهان در سال 1958 ارائه شده است و بازه ای را برای پارامتر w بدست می دهد. در فصل دوم، روش تجزیه lu و روش...

15 صفحه اول

حل دستگاه معادلات خطی فازی و معادلات سیلوستر فازی

در این پایان نامه، چندین روش برای پیدا کردن جواب دستگاه معادلات سیلوسترفازی به فرم ax+xb=c ، بطوریکه a و b دو ماتریس حقیقی m*m، c یک ماتریس فازی m*m و x یک ماتریس مجهول است، ارائه خواهیم داد. شرایط لازم و کافی برای وجود مجموعه جواب فازی آورده شده است. در پایان نامه، برنامه ی روشها و بعضی مثالهای عددی ارائه می گردد.

15 صفحه اول

حل یک دستگاه از معادلات خطی با روش آنالیز هموتوپی

در این مقاله، الگوریتم موثری برای حل دستگاه معادلات خطی بر اساس روش آنالیز هموتوپی ارائه می دهیم. این روش با روش تکرار ژاکوبی کلاسیک مقایسه شده و آنالیز همگرایی آن مورد مطالعه قرار می گیرد. در پایان دو مثال عددی برای موثر بودن این روش ارائه خواهیم داد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - پژوهشکده ریاضی ماهان

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023