هزار و یک شب، هزار و یک جلوه تخیل (بررسی تطبیقی آثار صنیع الملک با آثار چاپ سنگی میرزا علی قلی خویی)

پایان نامه
چکیده

این پژوهش با بررسی تاریخ قاجار در دوران ناصرالدین شاه آغاز شده است. در ادامه به خواستگاه مدرنیته درایران پرداخته و سپس شرح مختصری از کتاب هزار و یکشب اشاره شده و دو هنرمند برجسته ی آن دوره، "ابوالحسن غفاری (صنیع الملک)" در مقام نقاش دربار، و " میرزا علی قلی خوئی " هنرمند آزاد آن عصر معرفی شده است. اصل این پژوهش، بررسی و تطبیق دوازده مجلس از نقاشی های صنیع الملک (نسخه ی 1269 ه.ق) ، با دوازده مجلس از میرزا علی قلی خوئی (نسخه ی چاپ سنگی 1272 ه.ق) از همان حکایات کتاب هزار و یکشب است؛ در تطبیق این مجالس از دو هنرمند هم عصر، هدف اصلی پژوهش و بررسی قوّه ی تخیُّلِ دو هنرمند از متنی یکسان می باشد که جدای از هم و در یک دوره ی نزدیک زمانی با دو شیوه ی متفاوت (نقاشی آبرنگ و چاپ سنگی) مصور شده است ؛ و اینکه مدرنیته و تجارب خود هنرمند تا چه میزان در خلق این آثار تاثیر گذار و دخیل بوده است؟. گردآوری مطالب ، منابع مکتوب و اسناد مربوطه به صورت کتابخانه ای و بررسی از اصل آثار و در برخی موارد با ریشه یابی عناصر تصویری از سایر آثار آنها صورت گرفته و در پاره ای به اسناد تصویری (عکس) پیوند داده شده است. حاصل کلام این بررسی مواردی متفاوت و در برخی موارد نتایجی مشترک، از لحاظ عناصر بصری را در پی داشت.

منابع مشابه

مطالعه تطبیقی نگاره چاپ سنگی «چاپخانه»، اثر میرزا علی قلی خویی،

در آخرین صفحه های نسخه چاپ سنگی خمسه نظامی- که از سال 1264 هـ. ق به جا مانده است و در کتابخانه ملّی تهران نگهداری می شود- نگاره ای تحسین شدنی از میرزا علی قلی خویی، استاد چاپ سنگی دوره ناصری، وجود دارد. این نگاره که «چاپخانه» نام دارد، مراحل آماده کردن کتاب را از ابتدا تا آخرین مرحله که چاپ سنگی آن است، به طور مفصّل نشان می دهد. این نگاره، از نظر ساختار بصری، بیان محتوایی و ترکیب بندی خطی، به نگا...

متن کامل

بررسی تطبیقی چهار مجلس از داستان های هزار و یک شب صنیع الملک و تصویرسازی از همان مجالس توسط مارک شاگال- پروژه عملی: هزار و یک شب خیالم

هزارویک شب مجموعه داستان ها و حکایاتی است که برگرفته از فرهنگ و سنت مشرق زمین بوده و به ویژه از تخیل و افسانه های شرقی و خاورمیانه الهام گرفته است. هرچند ریشه و اساس آن از داستان های فارسی سرچشمه می گیرد، اما با گذر زمان و تکمیل داستان های آن در گردشی تاریخی میان کشورهای ایران، عراق، مصر و هند، با خمیرمایه ی ادبی و هنریِ خود چنان قدرتی گرفته است که سرمنشاء و مطلعِ تخیلات و آثار هنری بزرگ غرب و شر...

مطالعه تطبیقی نگاره چاپ سنگی «چاپخانه»، اثر میرزا علی‌قلی خویی،

در آخرین صفحه‌های نسخه چاپ سنگی خمسه نظامی- که از سال 1264 هـ. ق به‌جا مانده است و در کتابخانه ملّی تهران نگهداری می‌شود- نگاره‌ای تحسین‌شدنی از میرزا علی‌قلی خویی، استاد چاپ سنگی دوره ناصری، وجود دارد. این نگاره که «چاپخانه» نام دارد، مراحل آماده‌ کردن کتاب را از ابتدا تا آخرین مرحله که چاپ سنگی آن است، به ‌طور مفصّل نشان می‌دهد. این نگاره، از نظر ساختار بصری، بیان محتوایی و ترکیب‌بندی خطی، به ن...

متن کامل

بررسی ویژگیهای چاپ سنگی در بیان تخیل خلاق هنرمند (با مطالعه نسخه ی مصور هزار و یک شب به قلم میرزاعلیقلی خویی،1272ه.ق)

این رساله در نظر دارد که به چگونگی پیدایش تکنیک چاپ سنگی، معرفی هنرمندان فعال این عرصه درطول تاریخ هنر و مراحل اجرای آن در کارگاه بپردازد. در همین راستا برای اولین قدم این مسیرشناخت تکنیک و ملزومات چاپ سنگی مورد توجه قرار گرفت.بررسی تاریخی چاپ سنگی تا بدانجا پیش می رود که ورود چاپ سنگی به ایران در دوران قاجار و نتایج این ورود بازگو می شود. در ادامه ی همین مطلب هنرمندان سر شناس این عرصه در ایران...

تحلیل نشانه شناختی مصورهای هزار و یک شب صنیع الملک و مارک شاگال

پژوهش حاضر با تأکید بر هنر تصویری، به بررسی تفاوت های فرهنگی و تأثیر آن بر بازنمود آثار خلق شده توسط هنرمند پرآوازه از سرزمین ایران «صنیع الملک» (1229-1283 ه.ق) و هنرمند نامدار روسی– یهودی «مارک شاگال» از دنیای غرب، که در دوره فرهنگی و اجتماعی متفاوت از یکدیگر می زیسته اند می پردازد. آثاری که بر پایه کتاب برجسته و شرقی هزار و یک شب شکل گرفته است. کتابی که تأثیر خیال پردازی های آن بر فرهنگ و هنر...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023