تشویش اذهان عمومی و مقامات و ضمانت اجرای آن در نظام عدالت کیفری ایران

پایان نامه
چکیده

حمایت از حقوق معنوی انسانی و مقابله با جرائم علیه حیثیت و شرافت اشخاص از امور بسیار مهم است که مورد تاکید حقوقدانان نیز قرار گرفته است . در این راستا تشویش اذهان عمومی و شایعه پردازی و ... به عنوان یک آفت اخلاقی اجتماعی به منزله سلاح برنده ای توسط دشمنان حق و عدالت و متجاوزان به حریم انسانیت در طول تاریخ بکار گرفته شده و ضربات سهمگینی نیز به پیکره بشریت وارد آورده است از طرفی نکته را از نظردور داشت که جرائم بر ضد شخصیت و حیثیت افراد جامعه به ویژه تشویش اذهان عمومی با تحولاتی که در جرائم کنونی از لحاظ انقلاب ارتباطات و گسترش رسانه های همگانی ( در آستانه هزاره سوم میلادی ) پیش آمده است اهمیت خاصی به خود گرفته است ، قبل از توسعه فعالیت مطبوعات و رسانه های شنیداری و دیداری دامنه انتشار علنی این نوع جرم محدودتر و جنبه پیگیری و مجازات آن نیز ضعیف تر بود ولی از اوائل قرن نوزدهم به این طرف و به ویژه بعد از اعلام مشروطیت در ایران با رونق یافتن مطبوعات مساله تشویش اذهان عمومی و اخبار کذب ، شایعه سازی و ... نیز اهمیت بیشتری یافته است . از طرفی با گسترش توسعه سیاسی و پررنگ شدن نقش احزاب و جریان های سیاسی در کشور بازار شایعه سازی و شایعه پراکنی و تشویش اذهان عمومی و اخبار دروغ و انتساب مسائل غیر واقع گرم شده ودعاوی متعدد و بسیاری پیرامون این جرم در محاکم قضایی مطرح می گردد . بر این اساس تحلیل ، بررسی و پردازش جرم تشویش اذهان عمومی حائز اهمیت است

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی قلمرو کیفری در "ضمانت اجرای انفصال از خدمت" در نظام حقوقی ایران

قلمرو کیفری که از دستاوردهای مهم حقوق بشر نوین و ابتکار دیوان اروپایی حقوق بشراست؛ ازعناصرمهم اعمال ماده 6 "کنوانسیون اروپایی حقوق بشر" به شمار میرود. شناخت قلمروکیفری و معیارهایشناسایی آن این نتیجه مهم را با خود به همراه دارد که تخلفات انضباطی و اداری الزاماً غیرکیفریوخارج از حمایت ماده 6 کنوانسیون نیستند؛ و بلکه برخی از این ضمانت اجراها با اینکه به ظاهر فاقدوصف جزاییاند اما از نظر دیوان واجد و...

متن کامل

دادرسی افتراقی تعقیب مقامات عمومی در نظام کیفری ایران

تعقیب مقامات عمومی یکی از چالش های مهم نظام کیفری است که قانونگذار ایرانی بدون توجه به ویژگیهای مختلفی که اشخاص را از یکدیگر متمایز مینماید اصل تساوی افراد در مقابل قانون را منبع سایر قوانین کیفری قرار داده و به استناد همان اصل از تجویز صریح دادرسی افتراقی برای مقامات عمومی پرهیز نموده ولی در عین حال در قانون اساسی چندین فقره از جلوه های دادرسی افتراقی از جمله مبحث مصونیتها اعم از مصونیت نمایند...

ضمانت اجرای کیفری تدلیس در فقه و حقوق

ضمانت اجرا عبارتست از وسیله مستقیم یا غیرمستقیم برای انجام دادن الزامات قانونی (اعم از امر و نهی) و یا جبران خسارت زیان‌دیده یا به عبارت دیگر ابزاری است که اجرای موثر قواعد حقوقی را تضمین مینماید و ازطرف قوای عمومی در جامعه بکار گرفته میشود.از این رو به ضمانت اجرای مدنی و کیفری تقسیم می شود. تدلیس اصطلاحی در فقه و حقوق به‌معنای فریفتن دیگری و ترغیب او به ‌انجام دادن عمل.هنگامی صدق می کند که سوء...

متن کامل

رویکرد عقلایی به نظام ضمانت اجراهای کیفری در ایران

چکیده از گذشته تاکنون، مناسبات اجتماعی انسان‌ها مبتنی بر طرح و تدبیر بوده است؛ چراکه افراد بر طبق عقل خود عمل می کنند و عقلانی شدن زندگی بشر، در گذار از شیوه‌های غیرعقلانی گذشته‌ی او به ثمر رسیده است. سامانه‌ی ضمانت اجراهای کیفری نیز از این عقلانیت محوری بی‌بهره نبوده است و تحولات پُرشمارِ پیشینیان، به‌سانِ چراغی برای آیندگان در این تاریک راه اجرای مجازات به شمار می رود. رویکرد عقلایی به نظام ضما...

متن کامل

فرایند کیفرزدایی در نظام عدالت کیفری ایران

با وجود آن که در دهۀ اخیر، کیفرزدایی در ایران «سیاست گذاری» شده است ولی «سیاست گزاران» یا مجریان آن از منظر تحلیل سیاستی کمتر مورد توجه بوده اند. این در حالی است که کنشگران مذکور با رأی و تشخیص خود، نقش مهمی در اجرا و توسعۀ این سیاست ایفا می نمایند. لذا ارزیابی میزان و نحوۀ نقش آفرینی مجریان سیاست یادشده موضوع این نوشتار است. در این راستا، کنش های رییس قوه قضاییه، قضات دادگاه های کیفری، تجدیدنظ...

متن کامل

دفاع فرهنگی در نظام عدالت کیفری ایران و آمریکا

یکی از دفاع­های نوظهور در عرصه حقوق دفاعی متهمان وابسته به گروه­های اقلیت، دفاع فرهنگی است که به موجب آن، متهم در دفاع از اتهام انتسابی، به هنجارهای فرهنگی و آداب و رسوم گروهی استناد می­کند که در وقوع جرم مؤثر بوده است. رفتارهای­ اقلیت­ها بر اساس هنجارهای خودی شکل می­گیرد که با مبانی ایدئولوژیکی، فرهنگی و اجتماعی اکثریت سازگار نیست. از این رو، نحوه رواداری یا تقابل گروه اکثریت با اقلیت در باب پ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده حقوق

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023