همزیستی انتزاع و فیگور در نقاشی شرق دور

پایان نامه
چکیده

هرگاه که نام شرق دور به گوش می رسد، نخست بازتابی که به ذهن خطور می کند، سرزمینی پهناور است با مردمانی که دارای فرهنگی بسیار متفاوت از دیگر نقاط دنیا هستند. فرهنگی پر از رمز و راز، پر از خاموشی و سکوت. رمزآمیزی شرق دور که حاصل نوع نگرش و جهان بینی فلسفی و مذهبی این مردمان است، هنر نقاشی را بستری مناسب برای تجلی راز سر به مهر خود، یافته است. از آنجا که شیوهء هنری طبیعت گرا یا فیگوراتیو قادر به بیان رمزها و ناگفتنی ها به طور اکمل نبوده است، هنرمند شرق دور که اغلب راهبی مذهبی است، برای بیان دنیای ماورایی که در حین مراقبه رویت کرده است به طور خود به خودی از طبیعت گرایی فاصله می گیرد و رو به سوی بیان انتزاعی می برد تا بدین وسیله شیوه ای هم سنخ با راز نهفته دردل که اکنون می خواهد آن را برای بیننده اثرش عیان سازد به کار برده باشد. ساعت های طولانی مراقبه در دل طبیعت و چشم دوختن به آن به اضافه دل در گرو مناظر طبیعی داشتن مانع از آن می شود که هنرمند بیانی کاملاً انتزاعی داشته باشد و آثارش همواره در دنیایی مابین طبیعت گرایی و انتزاع گرایی معلق است. طبیعت گرایی و انتزاع گرایی و یا به بیان دیگر هنر« پیکرنما» و « ناپیکرنما» در هنر شرق دور به گونه ای به هم آمیخته اند که این هنر را نه می توان طبیعت گرای صرف خواند و نه انتزاعی صرف. اوج همزیستی این دو شیوه هنری در هنر ذن به نمایش درمی آید، چه در هنر ذن در چین و چه در در ژاپن. البته در مورد هنر ذن لازم به ذکر است که در کشور ژاپن به این هنر به طور ویژه پرداخته شده، تا جایی که به پایه گذاری سبکی هنری به نام ذنگا - نقاشی راهبان ذن - انجامیده است. در این مجموعه سعی برآن بوده که با معرفی فلسفه و مذهب دو کشور چین و ژاپن، تا حدودی با نگرش آن مردمان به دنیای پیرامون و جهان بینی شان آشنایی حاصل گردد، چرا که این نگرش تاثیر عمده ای بر حوزه نقاشی این سرزمین ها دارد. بدین وسیله ریشه های پیدایش نگاه انتزاعی در کنار هنر طبیعت گرا در هنر شرق دور یافت می شود و راه برای اثبات همزیستی این دو شیوه هنری به ظاهر متمایز در هنر شرق دور هموار می گردد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

منطق انتزاع در فضای نگارگری شرق و غرب

تفاوت‌های زیر بنایی هنر در دو فرهنگ شرق و غرب، ناشی از تفاوت در طرز تلقی و نگاه انسان به مضامین، موضوعات و کل جهان هستی است. انسان شرقی و غربی اما نه به فراخور محل تولد و یا مرزهای جغرافیایی که بر اساس معیار و ملاک روشنایی و نور دیدگان وجودی خود است که اهل غروب یا از اهالی اشراق می‌گردد. در این تحقیق تاریخی – تحلیلی که به شیوه کتابخانه‌ای انجام پذیرفته، هدف اصلی جدای از امر قضاوت و تعیین صحت و ...

متن کامل

طبیعت و انتزاع در نقاشی های پیت موندریان

آبستره به عنوان یک سبک در نقاشی، عمدتاً به بخش عظیمی از آثار مربوط به دوره مدرن اطلاق می شود، که در آنها موضوعِ قابل شناسایی?وجود نداشته و هیچ نشانی از طبیعتِ عینی دیده نمی شود. آنچه در این گونه آثار حضور دارد خط است و رنگ و سطح، و روابط میان آنها. در ارتباط با این گونه آثار، اهمیت بررسی و تأمل، آشکارتر می شود.?زیرا روشی معین در دیدن و زبانی جدید در بیان، پیش می آید، که دانش مناسب تاریخی، زیبایی ش...

15 صفحه اول

بررسی پیشینه‌ی لعاب کراکوله در شرق دور

لعاب، قشر نازک شیشه مانندی است که به صورت لایه ای نازک طی مراحل پخت، روی بدنه ی سفالینه را کاملا پوشش می دهد. لعاب کراکوله (لعاب ترک) یکی از انواع لعاب های ویژه در صنعت سرامیک می باشد. ترکها در این نوع از لعاب به صورت آگاهانه و عمدی با استفاده از تغییراتی که در بدنه و لعاب اعمال می گردد، بر سطح لعاب ایجاد می شوند. منطقهی شرق دور یکی از مناطق بسیار کهن است که در راستای رشد هنر سرامیک و ابداع تکن...

متن کامل

Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers

In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...

متن کامل

بررسی مبادلات تجاری و بازرگانی سیراف با شرق دور

خلیج فارس و بنادر مهم آن از قدیمی ترین ایام به عنوان یکی از شاهراه­های تجری ایران با سرزمین­های دیگر بود است. ناوگان­های دریایی ایران در خلیج فارس همواره با سرزمین­هی دیگر مانند هند و چین و افریقای شرقی تجارت داشتند. از عصر ساسانیان، بندر سیراف به عنوان یکی از مراکز ثقل تجارت ایران با سرزمین­های دور دارای نقش و اهمیت بسیار شد. آمیختگی مردمان سیرافی با دریا و توسعه ناوگان دریایی آنان، این منطقه ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023