طراحی معماری داخلی بانک ملی ایران،شعبه دانشگاه تهران،اثر یورن اوتزن

پایان نامه
چکیده

بانک ملی ایران شعبه دانشگاه ازجمله ساختمان های مهمی است که توسط معماران مطرح اروپایی در ایران ساخته شده و هم اکنون در قالب کاربری اولیه خود مورد بهر هبرداری قرار دارد. این شعبه ازجمله شعب ارزی بزرگ بانک ملی در تهران بوده و با توجه شتاب تغییرات بانکداری نوین، لزوم همگام شدن این بنا با تغییرات احساس م یگردد. در این میان توجه به ایده های معماری و معماری داخلی یورن اوتزن، معمار بنا، نیز از اهمیت ویژ های برخوردار است؛ بنابراین تلاش شده است تا بیشتر بخش های این بانک در این طراحی پوشش داده شوند و به این منظور مطالعات زیر صورت گرفته است: فصل اول با نگاهی کوتاه به بررسی بانکداری و معماری بانک ها در ایران امروز، عمده تغییراتی که در سال های اخیر در معماری داخلی آن ها صورت گرفته است، و عمده تأثیر این تغییرات بر سیمای شهرهای کشور می پردازد؛ و با نگاهی به تاریخ معماری بانک ها در ایران تعدادی از شعب مهم و معاصر با بنا را که توسط معماران ایرانی ساخته شده اند موردبررسی قرار می دهد. فصل دوم به بانک ملی شعبه دانشگاه می پردازد و در ابتدا با بررسی بیوگرافی معمار و اندیشه ها و منابع الهام وی، تلاش در شناخت هرچه بهتر او دارد و سپس خود کالبد بنا موردبررسی قرار م یگیرد و ابعاد مختلف آن ازجمله ایده های طراحی، محدودیت ها و پتانسیل های بنا بررسی شده اند. فصل سوم به بررسی بانکداری نوین و آثار آن بر معماری داخلی بانک های امروزی پرداخته و با بررسی نمونه هایی از معماری داخلی شعب پیشرو در جهان، در جهت شناخت نیازهای نوین در فضای داخلی بانک ها گام برداشته است. در فصل چهارم برنامه طراحی در قالب بررسی ساعات کاری، نیازها و ملزومات شعبه و همچنین برنامه ریزی فیزیکی و سپس ایده های طراحی شرح داده شده اند. در پایان در فصل پنجم طراحی داخلی انجام شده در بنا مورد معرفی قرار می گیرد

منابع مشابه

طراحی دفتر معماری داخلی

طراحی داخلی یک دفتر معماری همیشه موضوعی جذاب و کاربردی بوده است که متاسفانه در کشور ما به خوبی به آن پرداخته نشده است. نگاهی به نمونه های موردی در کشورهای دیگر نشان می دهد که دفاتری که از نظر حرفه ای موفق ترند به فضای کاری خود نیز بیشتر اهمیت می دهند که البته شایدبتوان به گونه ی عکس اینگونه گفت که در دفاتری که فضای استاندارد و طراحی شده تری دارند آثار موفق تری نیز می توان تولید کرد. این تاثیر م...

تأثیر نااطمینانی تولید ناخالص داخلی و تورم بر منابع و مصارف بانک ملی ایران

بانکها در ایران از تأثیرگذارترین بازیگران اقتصادی محسوب می شوند. . بانکها  به عنوان نهادهای مالی و اقتصادی باید درآمدزا بوده و سودآوری آنها  تابعی از وضعیت  منابع،  میزان تسهیلات، حجم سرمایه گذاری و ارایه انواع خدمات بانکی و متنوع بودن آن‌ها است. دگرگونی درهر یک از این متغیرها ، موجب تغییر در سودآوری  و نوسان در سطح سود بانک‌ها خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش بررسی نااطمینانی تولید ناخالص داخلی و ...

متن کامل

راهکارهای مسیریابی در فضای داخلی معماری، مورد مطالعاتی: کتابخانه ملی ایران

دستیابی به سهولت مسیریابی در فضای داخلی، از عواملی است که خوانایی را افزایش می‌دهد. این فعالیت به ظاهر ساده چالش‌های جدی را برای طراحی معماری ارائه می‌کند؛ زیرا مسیریابی برای کاربران در فضای داخلی، رفتاری هدفمند، جهت‌دار و حرکتی پویا از مبدأ به مقصد و شامل تعاملاتی بین راهبر و محیط است که به‌طور مستقیم توسط آن‌ها درک نمی‌شود و در برخی موارد منجر به شکست، سرخوردگی، نگرانی و یا گمشدگی آن‌ها می‌شو...

متن کامل

آموزش مفاهیم توسعه پایدار با طراحی معماری و منظر دانشگاه

امروزه با دخل و تصرف بی رویه انسان در محیط پیرامون و تهدید منابع طبیعی، آموزش وارزیابی زیست محیطی به یک ضرورت تبدیل شده است. نوشتار حاضر یک الگوی بوم شناختی را در آموزش توسعه پایدار با تأکید بر طراحی محیط دانشگاهی ارایه می‌دهد. فرضیه عمومی پژوهش آن است که معماری و منظر پردیس قابلیت های گسترده ای در تداعی معانی و آموزش مفاهیم مرتبط با پایداری به عموم دانشجویان دارد. به منظور تبیین دقیق‌تر این ای...

متن کامل

الگوی طراحی معماری مجازی

باظهور تکنولوژی‌های ارتباطی اخیر، ازجمله اینترنت، ما شاهد سر برآ‌وردن فضای جدیدی در داخل این محیط های دیجیتالی هستیم. این فضا به عنوان فضای مجازی شناخته می شود که معماری مختص به خود دارد. از آن رو که این فضا فاقد اضطرارهای محیطی مانند جاذبه، اقلیم و ... - وموارد مشابهی که در دنیای واقعی وجود دارند- است؛ می‌تواند کاملاً از معماری جهان واقعی متفاوت باشد. محیط های مجازی با ویژگی‌ها و پتانسیل‌های خا...

متن کامل

طراحی حسی در معماری

امروزه با گذر از عصر اطلاعات به عصر مفهومی،شاهد تغییر نگرش مردم،به عنوان مهم ترین موضوع طراحی معماری،به سوی معنویات،کیفیت درکنار کمیت و معناگرایی در کنار تمام مزیت های کمی گرای پیشین می باشیم.این نگرش در طراحی معماری را طراحی حسی نام نهادیم و سعی در کشف و تبیین اصول این معماری نمودیم.در طول زمان و در تمام اعصار این مهم در طراحی ها لحاظ میشده اما نام های گوناگونی بسته به مقتضیات زمان ومکان بر آن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023