مهنوش خادم الفقرایی

کارشناسی ارشد

[ 1 ] - گفتمان‏های حاکم بر نظام نشانه‌شناختی تابلوهای شهری (مطالعه‏ی موردی: تابلوهای شهرداری بین سال‏های 1388 تا 1390 در شهر اصفهان)

زندگی شهری آکنده از تابلو‏ها، طرح‏ها و تصاویر متعدد تبلیغاتی است که از سوی سازمان‏های دولتی و خصوصی، فضای شهری را اشباع کرده‏اند. در این میان، شهرداری‏ها نیز با هدف توسعه‏ی فرهنگ شهروندی، تابلوهایی را در سطح شهر‏ها در معرض دید عموم قرار می‏دهند. هدف مقاله‏ی حاضر این است که تابلوهای تبلیغاتی شهرداری اصفهان در بین سال‏های 1388 تا 1390 را تحلیل نموده و نوع گفتمان‏های حاکم بر روابط نشانه‏ای این تاب...

[ 2 ] - تحلیل گفتمان فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو با تمرکز بر داغ ننگ ناشی از تقابل سنت و مدرنیته

روبه‌رو شدن جوامع با تغییرات همواره با مقاومت همراه بوده است. پیش‌رفتن به سوی دنیای مدرن نیز به‌منزلۀ تغییری بزرگ از این قاعده مستثنا نیست. برخی آداب جدید برآمده از دنیای مدرن، فارغ از ارزش‌گذاری‌های مثبت و منفی، به دلیل هم‌سو نبودن از سوی جامعه طرد شده و پیش‌داوری‌های متعددی پیرامون کسانی که از این آداب پیروی کنند شکل‌ می‌گیرد. یکی از راهکارهای جامعه برای جلوگیری از تغییرات، داغ ننگ زدن است. ز...

[ 3 ] - بازنمایی روابط درونی خانواده درپنج فیلم سینمای دهۀ 1380 ایران

روابط اعضای خانوادة ایرانی، متناسب با شرایط جدید، در سال‌های کنونی تغییر کرده و در حال شکل‌پذیری به گونه‌ای جدید است. سینمای ایران با خلق کلیشه‌هایی از روابط، شخصیت‌ها و موقعیت‌ها، نقش مهمی در برساخت ذهنی انسان ایرانی به روابط خانوادگی دارد. در همین زمینه، این مقاله به دنبال توصیف بازنمایی روابط عمودی و افقی اعضای خانواده در فیلم‌ها، تفسیر کنش‌های اعضای خانواده در موقعیت‌های بحران و حل مسئله و ...

[ 4 ] - تحلیل نشانه‌شناختی کلیشه‌های جنسیتی و پایگاه اجتماعی در دو فیلم برف روی کاج‌ها و یه حبه قند

رسانه از طریق ارائۀ رمزگان‌های مخصوص‌ به‌ خود نه‌تنها فرهنگ موجود را به مخاطبان عرضه می‌کند، بلکه خود نیز به صورت فعالانه دست به معناسازی و تولید فرهنگ می‌زند. محصولات فرهنگی به ویژه فیلم‌ها دارای ایدئولوژی هستند، و آنچه را که تاریخ‌مند و مخلوق فرهنگی خاص بوده، بی‌زمان و بی‌مکان و در واقع به صورت طبیعی جلوه می‌دهند. بازنمایی زنان و مردان در رسانه‌ها موضوعی با اهمیت است و همراه‌شدن این بازنمایی ...