مرتضی ممیز و گرافیک نوین ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده امیر مقدم
  • استاد راهنما عبدالرضا چاریی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1388
چکیده

بدنه ی اصلی این تحقیق یک بررسی کلی در باب آثار مرتضی ممیز و روند تغییر و تحولات این آثار در طول دوران کار حرفه ای وی است. برای دستیابی به هدف، ناگزیر تحولات کلی گرافیک معاصر همراه با اشاراتی لازم، مربوط به فرهنگ و هنر این دوران، همین طور بسیاری از مسایل شخصیتی و تکنیکی شاخص مرتضی ممیز مورد بررسی قرار گرفته است. شخصیت و آثار استاد مرتضی ممیز در زمینه ی هنر گرافیک همچون تنه ی ستبر درختی می باشد که به بارور شدن درخت گرافیک ایران می انجامد، بررسی آثار برجسته ترین طراح گرافیک ایران که تأثیرات عمیقی از طراحان گرافیک بزرگ و سبک های هنری جهان را با خود به ارمغان آورد و تأثیرات عمیقی بر هنرمندان هم نسل خود و طراحان گرافیک دوره های بعدی گذاشت به شناخت هرچه بیشتر گرافیک ناب یا گرافیک مولف منجر می شود. در مورد ممیز صحبت بسیار شده، نکوداشت و تجلیل و قدردانی در محافل گرافیک و مطبوعات هم بسیار انجام شده، اما در جهت تحلیل آثار ممیز در طول دوران کاری وی بررسی ها جسته و گریخته و اغلب ناقص است. بسیاری از تحقیقات نیز به علت تقارن با دوره های کاری ممیز مفصل محسوب نمی شود، این تحقیق با زمان اکنون تناسب دارد، با نگاه امروز دورنمای 4 دهه و نیم کوشش ممیز به خوبی قابل بررسی می باشد چرا که حال و هوای دوره های هم زمان با او و در بحبوحه ی کارهای او مکفی نبوده و قضاوت را سخت می کند. تحقیق حاضر دارای پنج فصل می باشد، که چهار فصل ابتدایی آن شامل بررسی آثار مرتضی ممیز و گرافیک معاصر ایران از دهه های آغازین ظهور گرافیک به شکل کنونی تا بررسی اتفاقات زمان حال است. فصل اول: پایه های گرافیک مدرن با شروع صده ی معاصر به خصوص بعد از دهه ی بیست شمسی، فصل دوم: موج نوین از دهه ی چهل تا انقلاب اسلامی، فصل سوم: بعد از انقلاب اسلامی تا دهه ی هفتاد و فصل چهارم: نسیم جدید گرافیک نوین در دهه های هفتاد و هشتاد. گرافیک دوره ی معاصر در یک نگاه کلی به دوران قبل از ممیز و پس از ممیز قابل بررسی است، مطمئناً بخش اعظمی از این موج نوین حاصل شرایط و اتفاقات دوران است، اما سهم حضور و تلاش بی وقفه ی ممیز در شکل گیری این روند غیر قابل انکار است. فصل پنجم در حقیقت نتیجه گیری بررسی های انجام شده است. نتیجه گیری این فصل نشان دهنده ی این موضوع است که فقط دانش تخصصی منجر به اعتبار جایگاه ممیز نیست، او فراتر از دانستن یک تخصص، به یک شیوه ی فکری دست یافت که برای حل هر موضوعی از راه و روشی خاص استفاده کرد. این نظام فکری فقط محدود به شکل گیری آثار او نشد بلکه در تمام ابعاد شخصیتی و ارتباطی نیز او به مانند یک طراح هنرمند عمل کرد. در نهایت فصل آخرکه شامل کارهای عملی در زمینه ی پوستر است. انتخاب شاخه ی پوستر برای ارائه ی کارهای عملی به دو دلیل صورت گرفت: 1 - پوستر چیزی است که در طول دوران کاری، مرتضی ممیز همواره درگیر آن بود و متمادی بودن این درگیری شناخت بهتری از تغییر و تحولات کاری او را به ما نشان می دهد. از طرفی تحلیل شیوه های شخصی از نگاه طراح در رسانه ی پوستر کاربردی تر است، همان طور که خود مرحوم ممیز می گوید: « اندازه و فضای کافی در پهنه ی پوستر برای طبع آزمایی و جولان اندیشه ی طراحان وجود دارد ». 2 - جستجو در این باب کمتر صورت گرفته و به طور معمول از بخش تصویرسازی ها و نشانه های ممیز به عنوان قطب های مثبت کار وی یاد می شود. در طراحی این پوسترها سعی شده که شخصیت کاری ممیز در آثار ارائه شود، برای رسیدن به این نکته از دو دسته از نمادهای پرکاربرد ممیز استفاده شده: یکی استفاده از المان ها و نمادهای مربوط به او مثل سبیل، امضاء، چاقو. و دیگری استفاده از نمادهای پرکاربرد تکنیکی او مثل پیکان، ترام های درشت، کنتراست زیاد، رنگ های محدود به خصوص قرمز و زرد، فرم های استیلیزه شده، تکنیک اسکراچ بورد، نمادهای سنتی اسلیمی و ختایی و ...

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

"طراح گرافیک و طراحی فرهنگ" در ایران صنعتی و پساصنعتی

فلسفه های فکری دوران مدرن و پست مدرن، بر تمامی وجوه زندگی هنرمندان تأثیر گذاشته، طراحان گرافیک نیز، تحت تأثیر این تفاوت نگرش در جامعه صنعتی و پساصنعتی قرار گرفته‌اند؛ همین‌طور تحول اساسیِ جایگاه هنرها ناشی از تغییر مشهود در ابزارها، شیوه ها و ... است. در این مقاله با مقایسه تطبیقی بین ارتباطات تصویری (گرافیک) مدرن و پست‌مدرن، تفاوت نگرش جوامع صنعتی و پساصنعتی بر وظایف طراح و نیز تأثیر این دو جام...

متن کامل

بررسی اهمیت ارتباط فرم و محتوا در تصویرسازی معاصر از داستانهای کهن (با تکیه بر آثار مرتضی ممیز)

یکی از مسائلی که در تصویرسازی حائز اهمیت است و توجه به آن می تواند کار هنرمند را ارتقاء ببخشد، رابط? فرم و محتواست. به همین منظور بررسی این مسئله می تواند به موضوعی قابل تأمل تبدیل گردد. پژوهش حاضر در جستجوی شناخت فرم و محتوا و همینطور ارتباط آنها به شیو? توصیفی و تحلیلی می باشد. این پژوهش برای شناخت فرم و محتوا و رابطه آنها، و از سویی شناخت بهتر تصویرسازی و استفاده از ادبیات کهن در این هنر گر...

حکمت متعالیه: ویژگی‌‌‌‌‌های ممیز زبان‌‌‌‌‌شناختی

هدف مقاله‌‌ی حاضر، یافتن ویژگی‌‌‌‌‌های زبان‌‌‌‌‌شناختی حکمت متعالیه است که آن را از دیگر اقسام حکمت اسلامی جدا می‌‌‌‌‌کند. مدعای نگارنده آن است که ویژگی‌‌‌‌‌های زبان‌‌‌‌‌شناختی، بهتر از دیگر معیارها - مانند نوع مسایل یا منابع - می‌‌‌‌‌تواند ویژگی‌‌‌‌‌های خاص حکمت متعالیه را نشان دهد. برای بررسی این ادعا از روش‌‌‌‌‌شناسی اسنادی استفاده شده است. حاصل این پژوهش، شناساندن ویژگی‌‌‌‌‌های زبان‌‌‌‌‌شنا...

متن کامل

تحلیل ویژگی های گرافیک،شیوه مندی وبیان در نشانه های نوشتاری استاد ممیز

طراحی نشانه چهارچوب مشکل وظریفی دارد وبه ناچار طراح باید هنگام طراحی ،درک درستی از چگونگی راه حل مسائل وریزه کاری های اجرای فنی ورسامی داشته باشدو بتواند با تسلط از عهده اداره وترکیب جزئیات میلیمتری وحساس فرمها، نقش برآیدوموفق به بیان تصویری موجز در محدوده تنگ ومختصر نشانه شود.همچنین تمامی هنرمندان از سبک وشیوه ی خاصی در کارهای خود استفاده میکنند که این کار سبب شخصی شدن کار آنها میشودولی ویژگیه...

واکاوی شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله) مرتضی اکبری فریدون رضائی

چکیده تمدن اسلامی فراز و فرودهایی داشته و با پیروزی انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی در ایران به اوج رسید و جهان اسلام به سوی بیداری حرکت کرد. مقام معظم رهبری برای توسعه تمدن اسلامی، نظریه جدید «تمدن نوین اسلامی» را مطرح کرده است. در مقاله حاضر، شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی در اندیشه ایشان واکاوی گردیده است و با روش توصیفی – تحلیلی به پرسش‌هایی درباره تمدن نوین اسلامی از دیدگاه معظ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023